7 نکته حقوقی در مورد چک باید بلد باشیم

برای وصول چک یا برای تنظیم صحیح چک بهترین کار این است که از یک مشاوره حقوقی چک کمک بگیرید. مشاوره حقوقی متخصص در امور چک و اسناد تجاری می تواند شما را در تنظیم اسناد تجاری مانند چک راهنمایی کند و در صورت نیاز به اقدام قانونی برای مطالبه چک ، اقدامات لازم را انجام دهد.

چک یکی از اسناد تجاری پرکاربرد در داد و ستدها است. در اقتصاد کشور و تجارت چک از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه بسیاری از معاملات به جای پول نقد با استفاده از چک انجام می شود. دلیل آن این است که رد و بدل آن ساده است و می تواند معامله را ساده تر کند.

البته به دلیل اعتبار قانونی چک و تعهدآوری قانونی آن، ممکن است عدم دقت در استفاده از چک باعث ایجاد مشکلاتی برای صادر کننده چک شود. پس باید درباره نحوه وصول چک و نکات مربوط به تنظیم آن آگاهی داشته و یا با یک وکیل چک معتبر مشاوره داشته تا دچار دردسر نشوید.

چک، اجزای آن و وظایف مشاوره حقوقی چک چیست؟

برای سامان دهی به وضعیت استفاده از اسناد تجاری مانند چک، قوانین زیادی به تصویب رسیده است که یک مشاور حقوقی چک باید به تمامی آن ها تسلط داشته باشد. تعریف چک در ماده ۳۱۰ قانون تجارت به این شرح است:

چک نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که نزد محال علیه (محلی که پول در آن قرار دارد مثل بانک) دارد، کلاً یا بعضاً مسترد و یا به دیگری واگذار می نماید. «به بیان ساده تر می توان گفت چک نوشته ای است که به موجب آن صادرکننده می تواند تمام یا قسمتی از پولی را که نزد بانک دارد پس بگیرد یا به شخص دیگری واگذار نماید.»

اجزای چک

چک دارای سه بخش اصلی است که بایستی اطلاعات مربوط به آن با دقت درج شود. دقت کنید اگر در این بخش ها دچار اشتباهی در ارائه و یا دریافت چک داشته باشید و مشکلی پیش بیاید، دفاع از منافع شما در دادگاه کار برای وکیل چک ممکن است مقداری دشوار گردد.

  • صادر کننده چک

صادر کننده کسی است که صاحب حساب است و برگه چک را تکمیل می کند.

  • دارنده چک

دارنده چک شخصی است که چک به نام او صادر شده است. چک باید در وجه شخص معینی صادر شود و صدور چک در وجه حامل ممنوع شده است. علاوه بر آن کسی که چک از طریق پشت نویسی یا وراثت به او منتقل شده است نیز دارنده چک به حساب می آید. مطابق قانون تنها دارنده چک حق دارد به خاطر چک برگشتی اقدام به شکایت کیفری کند.

  • محال علیه

در اسناد تجاری، محل در معنای پول به کار می رود. چک بی محل نیز چکی است که پولی در حساب آن برای وصول چک وجود ندارد. محال علیه به معنای محلی است که پول در آن نگهداری می شود. در مورد چک محال علیه همان به معنای بانک است که صادر کننده چک به آن دستور می دهد وجه چک را به دارنده چک بپردازد.

انواع چک چیست؟

چک در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و انواع مختلفی نیز دارد. یک مشاوره حقوقی چک در این مقاله گفته است باید به تفاوت های تمامی این انواع آگا بوده و بتواند با توجه به وضعیت چک و نوع آن،بهترین عملکرد را ارائه کند. انواع مختلف چک عبارت اند از:

  • چک عادی
  • چک تایید شده
  • چک تضمین شده یا بانکی
  • چک مسافرتی
  • چک سفید امضا
  • چک مدت دار

در صورت عدم وصول چک، مشاوره حقوقی چک باید چه کاری انجام دهد؟

بسیار پیش می آید که حساب شخص صادر کننده چک مبلغ کافی را در خود ندارد و چک قابلیت وصول ندارد. اصطلاحا گفته می شود چک بی محل است. در این صورت باید برای گرفتن گواهی عدم پرداخت چک اقدام کرد. برای این کار مشاور حقوقی چک می تواند به دشما کمک کند.

مشاور حقوقی چک
مشاور حقوقی چک

اخذ گواهی عدم پرداخت یکی از اولین مراحلی است که مشاوره حقوقی چک برای استیفای حقوق شما می تواند انجام دهد. گواهی عدم پرداخت می تواند برای کل مبلغ چک صادر شود یا اینکه مبلغی که در حساب موجود است به دارنده چک پرداخته شده و گواهی عدم پرداخت چک به نسبت کسری مبلغ صادر گردد.

بعد از آن با در دست داشتن گواهی عدم پرداخت چک، مشاوره حقوقی چک میتواند از طریق تنظیم شکایت کیفری، اداره اجرای ثبت یا محاکم حقوقی برای دریافت مبلغ چک خود اقدام نماید. در این مراحل شما خود نیز نمیتوانید اداره ی امور را در دست گیرید، اما بهترین کار این است که یک مشاور حقوقی چک را مامور پیگیری اقدامات قانونی خود برای دریافت مبلغ چک قرار دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.