طرز تهیه کاچی سنتی

کاچی سنتی نوعی دسر ایرانی محسوب می شود، ولی می‌توان آن را در شام به عنوان غذا به همراه نان میل کرد. کاچی به علت دارا بودن آرد و کره (روغن) و زیره، دارای انرژی زیادی است. به همین دلیل برای افراد لاغر و کسانی که دچار ضعف می‌شوند، دسر مناسبی است. البته افراد لاغر بهتر است با انجام برخی از روش های چاق شدن کمی بدن خود را قوی تر کنند.

مواد لازم کاچی سنتی

  • شکر: ۳ پیمانه
  • کره یا روغن: ۵ قاشق
  • آب: ۴ پیمانه
  • گلاب: ۱ پیمانه
  • زعفران: ۱ قاشق غذا خوری
  • آرد: ۲ پیمانه
  • خلال بادام: به میزان لازم
  • خلال پسته یا پودر پسته: به میزان لازم
  • پودر دارچین برای تزیین به میزان مناسب

طرز تهیه کاچی سنتی

گام اول

نخستین قدم برای پخت کاچی سنتی این است که شکر را به همراه ۴ پیمانه آب، درون قابلمه مناسبی ریخته و بعد از اینکه شکر به خوبی درون آب حل شد و کمی غلیظ شد، یک پیمانه گلاب و زعفران را به شکر اضافه کنید. مخلوط را به روی شعله گاز تا زمانی که غلیظ شود، نگه دارید. در واقع تا زمانی که شکل شهد درون مربا را به خود بگیرد، سپس آن را از روی گاز برداشته و کنار بگذارید.

گام دوم

در قدم بعد، قابلمه مناسبی را بردارید و بگذارید روی شعله گاز تا داغ شود، سپس کره را درون قابلمه انداخته و اجازه دهید تا کره باز شود. در ادامه، آرد را به درون قابلمه ریخته و با قاشق مناسبی آن را به صورت مکرر هم بزنید تا آرد به رنگ طلایی به خود بگیرد.

طرز تهیه کاچی سنتی به سادگی در خانه

گام سوم

سپس قابلمه را از روی شعله گاز برداشته و به مکان دیگری انتقال بدهید. بعد از آن، شربت آماده شده را به آرامی به آن اضافه کنید. دقت کنید که به هنگام اضافه کردن شربت، آرد را به صورت مکرر با شربت هم بزنید تا به خوبی آرد درون شربت حل شود و سطح مخلوط به صورت صاف و یکنواخت در آید. در ادامه طرز تهیه کاچی سنتی در واقع نباید گلوله هایی از آرد، درون مخلوط باقی بماند.

گام آخر

به عنوان قدم آخر در پخت کاچی، مقدار مناسبی خلال بادام را به کاچی سنتی درون قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را همراه با دم کنی بسته، قابلمه را برداشته و روی گاز با شعله بسیار کم قرار دهید. حدود ۴۵ دقیقه زمان لازم است تا کاچی به خوبی پخته شود.

پخت کاچی سنتی به سادگی در منزل

نکات طلایی در طرز تهیه کاچی

نکته اول

در طرز تهیه کاچی می توانید به جای شکر، چند قاشق عسل مصرف کنید. می توانید در انتخاب ترکیبات کاچی، از نبات هم استفاده کنید که نبات باید حتما به صورت پودر در آید و به خوبی آسیاب شود. بعد از پختن، اگر سفتی کاچی شما بیش از حد شد، یک لیوان آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا روی حرارت، کمی روغن از خود پس دهد و در ادامه، آن را از روی شعله گاز بردارید.

نکته دوم

دقت کنید آردی که در پخت کاچی استفاده می کنید، نباید سرخ شود. بنابراین به محض اینکه رنگ آرد به صورت طلایی در آمد، آن را از روی شعله گاز بردارید و شربت را به آن اضافه کنید. می توانید در تهیه کاچی سنتی بسته به ذائقه خود، از روغن گیاهی و یا از روغن های حیوانی به جای کره استفاده کنید.

نکته سوم

خواص زنجبیل بسیار زیاد است و زنجبیل نیز گزینه خوبی برای استفاده درون کاچی شناخته شده است که میزان لازم زنجبیل برای کاچی، نصف قاشق چای خوری است. میزان غلظت کاچی سنتی باید مشابه فرنی یا ماست چکیده باشد. در واقع، کاچی نباید خیلی شل و یا خیلی زیاد سفت شود.

نکته چهارم

در مرحله آخر تهیه کاچی، بعد از اینکه کاچی سنتی به طور کامل دم کشید، آن را در ظرف مناسبی بریزید و در صورت تمایل، روی آن را با پودر پسته یا خلال پسته و خلال بادام و پودر دارچین و مغز گردو، تزیین کنید، عسل می تواند جایگزین خوبی به جای شکر در تهیه کاچی باشد.

نکته پنجم

در تهیه کاچی میتوان از تخم مرغ هم استفاده کرد که به این ترتیب کاچی که آماده می کنید به خصوص برای خانم هایی که تازه زایمان کردند بسیار مقوی و انرژی زا خواهد بود. یکی دیگر از گزینه های مناسب برای شیرین کردن کاچی، نبات است.

نکته ششم

در صورت تمایل میتوان در آخرین مرحله پخت، دو قاشق غذاخوری گلاب هم به کاچی سنتی اضافه کرد. کاچی که در کرمان تهیه می شود، علاوه بر ادویه های کاچی مقداری آجیل چهار فصل هم در ترکیبات خود دارد تا بیشتر مقوی و انرژی زا شود.

نکته هفتم

چنانچه دلتان بخواهد میتوانید کمی گل گاو زبان هم دم کنید و به اندازه دو تا سه قاشق، در آخرین مرحله پخت، به کاچی اضافه کنید. بهتر است کاچی سنتی را به صورت گرم میل کنید. هنگام پخت، کاچی را هم نزنید تا خوب به روغن بیفتد و لازم است که از شعله پخش کن در زمان پخت کاچی استفاده کنید. اهالی ارومیه، برای شیرین کردن کاچی، کمی شیره انگور تازه ترش نشده استفاده میکنند که به آن دوشاپ نیز میگویند. رنگ کاچی با توجه به اندازه تفت دادن آرد آن تعیین می شود.

نکته هشتم

میتوان در تهیه کاچی از مخلوط مساوی آرد برنج و آرد گندم، استفاده کرد. یادتان باشد که اضافه کردن مغزیجات، به دسر غلظت بیشتری می‌دهد. پس اگر می‌خواهید کاچی سنتی را مغزدار کنید، قبل از آنکه غلظتش زیاد شود، مغزها را به آن اضافه کنید. مقدار سرخ شدن آرد را با توجه به رنگ دلخواه کاچی خود، تنظیم کنید. اگر طعم روغن حیوانی را می پسندید، می‌توانید به جای کره حیوانی، از روغن حیوانی استفاده کنید. کاچی، گزینه خوبی برای گیاه‌خوارها به شمار می آید. اگر وگان هستید، می‌توانید به جای کره حیوانی آن را با چربی‌های مجاز در رژیم غذایی‌تان آماده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.