جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لاغری

یکی از نگرانی های افراد در هنگام کاهش وزن، شل شدن پوست بعد از لاغری است، خصوصاً اگر دارای اضافه وزن زیادی باشند. این مساله برای افراد چاق آنقدر اهمیت دارد که در بیشتر مواقع از لاغر شدن منصرف می‌شوند. بسیاری از خانم ها حتی از تصور شل شدن پوست خصوصاً در ناحیه سینه و شکم هراس دارند.

هدف اصلی برای کاهش وزن، سلامتی و شروع سبک زندگی سالم است. اما درصد بالایی از افراد بیشتر به خاطر زیبایی اندام سراغ ورزش و کاهش وزن می روند. بنابراین اینکه چطور بتوانید از شل شدن پوست بعد از لاغری جلوگیری کنید، مساله مهمی است. هر چند شل شدن پوست در مواردی غیر قابل جلوگیری است که در اینصورت باید راه های درمان آنرا بدانید.

علت شل شدن پوست بعد از لاغری چیست؟

پوست به عنوان بزرگترین اندام بدن محسوب می شود و بدن را در برابر محیط پیرامون محافظت می‌کند.

داخلی ترین لایه پوست از پروتئین هایی به نام کلاژن و الاستین تشکیل شده است. کلاژن که ۸۰٪ ساختار پوست را تشکیل می دهد، باعث سفتی و مقاومت پوست می‌شود. الاستین نیز باعث سفتی پوست می‌شود و حالت ارتجاعی را در آن ایجاد می‌کند.

زمانی که چاق می‌شوید، پوست بدن کش می‌آید تا فضای کافی برای چربی اضافه و اندام‌های بدن ایجاد شود. درست مانند اتفاقی که در دوران بارداری رخ می‌دهد. کش آمدن پوست در دوران بارداری طی چند ماه اتفاق می‌افتد و معمولاً بعد از چند ماه بعد از تولد بچه به حالت عادی برمی‌گردد.

اما بیشتر افراد چاق که برای سال ها اضافه وزن داشته اند، اغلب از سنین کودکی یا نوجوانی چاق بوده اند. بدیهی است وقتی پوست برای این مدت طولانی تحت کشش باشد، به ساختار کلاژن و الاستین آسیب وارد می‌شود. بنابراین خاصیت ارتجاعی و انقباض خود را از دست می‌دهد.

متعاقباً، وقتی شخص وزن زیادی از دست می دهد، شلی پوست را تجربه خواهد کرد. در واقع هر چه قدر کاهش وزن بیشتر باشد، شل شدن پوست نیز محسوس‌تر است.

10 روش موثر برای جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لاغری

دقت داشته باشید که شلی پوست همیشه قابل جلوگیری نیست. زمانی که مقدار کاهش وزن زیاد باشد طبیعتاً مقادیری از پوست اضافه شل و آویزان می شود. اما با رعایت بعضی نکات مهم می‌توان این مقدار را به حداقل رساند. و در مواردی که مقدار کاهش وزن خیلی زیاد نیست به طور کامل می‌توان از شل شدن پوست بعد از لاغری جلوگیری کرد.

1. اقدام سریع به لاغری

مدت زمانی که فرد اضافه وزن داشته است رابطه مستقیمی با شل شدن پوست بعد از لاغری دارد. هر چقدر فرد برای مدت زمان بیشتری اضافه وزن داشته باشد، آسیب بیشتری به ساختار کلاژن و الاستین وارد می‌شود.

بنابراین اگر به هر دلیلی نتوانستید ورزش و رژیم غذایی را رعایت کنید و دچار اضافه وزن شدید، در اولین فرصت برای کاهش وزن اقدام کنید.

البته در روند کاهش وزن عجله نکنید تا به عوارض کاهش وزن فوری دچار نشوید.

2. عدم لاغری در زمان پایین

معمولاً وقتی مقدار کاهش وزن از 45 کیلوگرم بیشتر باشد، شلی پوست بعد از آن بیشتر از حد معمول است. بنابراین مهم است سرعت لاغر شدن معقول باشد و پوست فرصت جمع شدن داشته باشد.

زمانیکه سریع وزن کم می کنید، احتمال از دست رفتن عضله به جای چربی بسیار زیاد است. عضله برای پوست نقش حمایتی دارد و بافت پوست را روی بدن نگه می دارد.

برای جلوگیری از تحلیل عضله حین کاهش وزن توصیه می شود که مقدار کاهش وزن در هفته بین ۰/۵ الی ۱ کیلوگرم باشد. هر نیم کیلو چربی حدود 3500 کالری انرژی دارد. با کاهش 500 الی 1000 کالری در رژیم غذایی می‌توانید روند کاهش وزن معقولی داشته باشید.

3. کاهش وزن در سنین پایینتر

هر چه سن بالاتر می رود میزان کلاژن پوست کمتر می شود. بنابراین طبیعتاً در سنین بالا شل شدن پوست بعد از لاغری بیشتر خواهد بود.

پوست افرادی که در سنین پایین تر به فکر کاهش وزن و تناسب اندام میافتند، توانایی سازگاری و تغییر بیشتری دارد و می تواند سریع تر به حالت قبل بازگردد.

4. عدم مصرف قند و شکر

قابلیت الاستیک پوست نقش مهمی در شل شدن پوست بعد از لاغری دارد. اگرچه سن، فاکتور مهمی در شل شدن پوست است، اما با یک رژیم غذایی مناسب می توان مقدار پروتئین کلاژن و الاستین مورد نیاز پوست را تامین و از ساختار پوست محافظت کرد.

یکی از عوامل آسیب رسان به پوست مصرف زیاد قند است. دریافت قند زیاد میزان شل شدن پوست بعد از لاغری را افزایش می‌دهد.

شل شدن پوست بعد از لاغری

5. مصرف ویتامین ها

برای کاهش وزن مطمئن شوید که در رژیم غذایی شما مقدار کافی ویتامین C وجود داشته باشد. فلفل سبز، اسفناج، بروکلی، کلم بروکسل، توت فرنگی، مرکبات و کیوی منابع خوب ویتامین C هستند.

ویتامین C نقش مهمی در روند ساخت کلاژن دارد و بر سلامت پوست موثر است.

6. مصرف چربی‌های مفید

اسید لینولنیک از جمله چربی‌های مفیدی است که از مقاومت و ساختار پوست حمایت می‌کند. اسید لینولنیک جزء خانواده اسیدهای چرب امگا ۳ به شمار می‌رود. این چربی مفید در گوشت مرغ، آجیل (مغزها و دانه ها)، روغن گیاهی وجود دارد. برای جلوگیری از شلی پوست بعد از لاغری لازم است رژیم کاهش وزن شما حاوی این مواد غذایی باشد.

7. مصرف پروتئین کافی

دریافت پروتئین کافی برای سلامت پوست ضروری و حیاتی است. اسیدهای آمینه موجود در ساختار پروتئین ها از جمله لیسین و پرولین به طور مستقیم در تولید پروتئین کلاژن نقش دارند.

پروتئین را می‌توان هم از منابع حیوانی و هم از منابع گیاهی دریافت کرد. پروتئین کامل که تمام اسیدهای آمینه ضروری را در خود داشته باشد نیز در هر دو نوع منبع پروتئین گیاهی و حیوانی وجود دارد.

دریافت پروتئین کافی همچنین به روند عضله سازی کمک می کند. از آنجا که عضله از ساختار پوست حمایت می‌کند، مصرف پروتئین از این جهت نیز می‌تواند شل شدن پوست بعد از لاغری را کمتر کند.

8. آب کافی بنوشید

نوشیدن آب کافی شل شدن پوست بعد از لاغری را به حداقل می‌رساند. مقدار آب مورد نیاز به شرایط بدن هر فرد، عادات ورزشی، رژیم غذایی و آب و هوای محل سکونت بستگی دارد.

به طور میانگین توصیه می‌شود به ازای هر 25 کیلوگرم وزن بدن، روزانه 1 لیتر آب مصرف شود. به عنوان مثال یک فرد 50 کیلویی باید در روز 2 لیتر آب بنوشد. با این وجود بهتر است برای میزان آب دریافتی از پزشک تغذیه خود راهنمایی بگیرید.

نوشیدن آب کافی علاوه بر کاهش شل شدن پوست بعد از لاغری، به روند کاهش وزن نیز کمک می‌کند. نوشیدن آب به فاصله 15 دقیقه قبل از وعده غذایی، احساس گرسنگی را کاهش می دهد.

9. مصرف کلاژن برای شل نشدن پوست در رژیم های لاغری

کلاژن هیدرولیز شده شبیه پودر ژلاتین است و از کلاژن موجود در بافت همبند حیوانات تولید می شود. البته تا کنون مطالعه ای برای بررسی تاثیر آن روی شل شدن پوست بعد از لاغری انجام نشده است. اما در سایر مطالعات توصیه شده است که مصرف آن نقش موثری در محافظت از کلاژن پوست دارد.

کلاژن را می‌توان از منابع طبیعی مانند جوشانده استخوان نیز دریافت کرد. کافیست پای مرغ یا استخوان گاو یا گوسفند را تهیه و همراه ادویه‌های معطر با آب بجوشانید. سپس آب را از صافی بگذرانید و اجازه دهید سرد و ژلاتینی شود. ژلاتین حاصل را تکه تکه کنید و هر روز مقداری از آن را همراه غذا مصرف کنید.

10) ورزش کردن

کاهش وزن می تواند حاصل 2 فرآیند باشد؛

  1. کاهش کالری دریافتی
  2. سوزاندن کالری بیشتر

اینکه فقط با رژیم غذایی بخواهید وزن کم کنید هم کار خودتان را سخت می‌کنید و هم با عواقبی مانند شل شدن پوست بعد از لاغری مواجه می‌شوید. ورزش منظم، از جمله ورزش هوازی و تمرین قدرتی، از تحلیل عضلات حین لاغر شدن جلوگیری می‌کند.

راه رفتن تند، شنا، دوچرخه سواری و ایروبیک جزء تمرینات هوازی محسوب می‌شوند. بنابراین اگر قصد کاهش وزن دارید، سعی کنید 5 روز در هفته و روزی 60 دقیقه ورزش کنید.

تمرینات قدرتی مانند بدنسازی ، یوگا و پیلاتس، منجر به عضله سازی می‌شوند. با این تمرینات عضلات اصلی مانند عضلات پشت، بازوها، پاها، سرشانه و … را درگیر کنید. این تمرینات را 2 تا 3 بار در هفته بگنجانید. برای اثربخشی بهتر روی پوست توصیه می‌شود این تمرینات تا حد واماندگی انجام شوند.

راه های درمان شل شدن پوست بعد از لاغری

پیشتر گفتیم که اگر مدت زمان چاقی مانند بارداری برای چند ماه باشد، به ساختار پوست آسیب جدی وارد نخواهد شد. بنابراین پوست بعد از مدت چند ماه به حالت عادی خود بازمی‌گردد.

اما معمولاً افراد چاق برای سال ها اضافه وزن را تحمل کرده‌اند. این افراد طبیعتاً شل شدن پوست بعد از لاغری را تجربه خواهند کرد.

در مواردی که مقدار کاهش وزن خیلی زیاد نیست ۱۰ روشی که در بالا گفته شد برای درمان شل شدن پوست نیز موثر اند. علاوه بر این راهکارها ممکن است 2 راه دیگر نیز به شما پیشنهاد شود:

  1. جراحی زیبایی: در مواردی که ۱۰ روش‌ بالا پاسخگو نباشند، از جراحی زیبایی برای برداشتن پوست اضافه استفاده می‌شود.
  2. کرم سفت کننده پوست: یکی از روش‌هایی که بسیار تبلیغ می‌شود استفاده از کرم های سفت کننده پوست است. این کرم‌ها برای کوتاه مدت اثربخش هستند ولی در دراز مدت اثر درمانی ندارند. چرا که مولکلول‌های کلاژن و الاستین بزرگتر از آن هستند که از طریق پوست جذب شوند. به طور کلی این دو پروتئین باید در داخل بدن ساخته شوند.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.