مراحل چربی سوزی در بدن

اگرچه چربی سوزی یک فرآیند بیوشمیائی پیچیده است، ولی ما در این مطلب بلدشیم، سعی می کنیم مراحل چربی سوزی را به زبانی ساده توضیح دهیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چربی چگونه در بدن انسان ذخیره می شود؟

در بدن ما با توجه به ژنتیک فردی، تعداد زیادی سلول چربی وجود دارد. پس از مصرف مواد غذایی، چربی ها به صورت مولکول های اسید چرب در این سلول های چربی ذخیره می شوند. هر چه مصرف مواد غذایی رو به افزایش باشد، تعداد و اندازه این سلول ها بیشتر و بیشتر می شوند.

اگر مصرف مواد غذایی بیش از حد باشد، باعث می شود که سلول های چربی جدیدی روی عضلات، کبد و حتی اندام های دیگر به وجود آید، تا همیشه مکانی برای ذخیرۀ آنها تعبیه شده باشد.

اما ذخیره سازی چربی برای بدن چه مزیتی خواهد داشت؟

محققان معتقدند که ذخایر چربی برای بقا انسان کاملاً ضروری است. یکی از مهم ترین فواید ذخیرۀ چربی در بدن، استفاده از این ذخایر به عنوان سوخت اصلی در زمان گرسنگی شدید ناشی از بی غذایی است.

قطعاً خیر. همان طور که می دانید واژۀ “بیش از حد” حاکی از یک اتفاق ناگوار است. ذخایر اضافی چربی با سرعت زیادتری چربی ذخیره می کنند و با سرعت خیلی کمتری می توانند انرژی تولید کنند! از طرفی دیگر، این ذخایر و سلول ها، باعث ترشح بیشتر یک سری هورمون شده که می توانند عواقب بدی داشته باشند. به همین دلیل، رد پای چاقی در بیماری هایی مثل دیابت، فشارخون و … دیده می شود.

تفاوت چربی های سفید و قهوه ای

آیا تاکنون با واژۀ چربی قهوه ای مواجه شده اید؟! محققان معتقدند چربی قهوه ای در مراحل چربی سوزی نقش به سزایی داشته و می تواند در روند کاهش وزن به ما کمک کند. از این رو بهتر است اطلاعات کاملی از انواع چربی داشته باشید:

مراحل چربی سوزی و انواع چربی سوزی قهوه ای و سفید

چربی قهوه ای

این نوع چربی، همانطور که از نامش پیداست قهوه ای رنگ بوده و عملکرد
آن با چربی های سفید کاملاً متفاوت است. وجود تعداد زیادی از میتوکندری هایی که
حاوی آهن هستند، این چربی ها را به رنگ قهوه ای درآورده است. میتوکندری ها نیروگاه
سلول بوده و برای تولید گرما و سوزاندن کالری نقش به سزایی دارند.

چربی های قهوه ای در بدن نوزادان بیشتر دیده می شود و با افزایش سن از
میزان آن ها کم شده و بیشتر در نواحی مثل گردن و قفسه سینه مشاهده می شوند.

چربی سفید

حجم زیادی از این نوع چربی در یک سوم میانی بدن افراد بزرگسال دیده می شود.(شکم، ران، باسن و …) این چربی ها برخلاف چربی های قهوه ای، از میتوکندری کمتری برخوردار بوده و به همین دلیل سفید رنگ هستند. وظایف اصلی چربی های سفید، عایق بودن آن ها در برابر سرما و ضربه است. به طور کلی؛ در یک فرد سالم بدون اضافه وزن 25-20 درصد وزن بدن را چربی های سفید تشکیل داده اند.

خوب حالا می دانیم چربی های قهوه ای می توانند بیشتر و بهتر به کاهش وزن ما کمک کنند، اما سوال این است که آیا می توان چربی سفید را به چربی قهوه ای تبدیل کرد؟!

در حال حاضر محققان در تلاش اند تا بهترین روش برای تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای را در اختیار مردم قرار دهند تا با این کار مراحل چربی سوزی را تسریع و تسهیل کنند. محققان دانشگاه جان هاپکینز اظهار کردند که سلول های بنیادین تولید چربی های قهوه ای در سنین بزرگسالی از بین نمی رود، بلکه فقط غیر فعال می شود. همین امر موجب شد تا آن ها با آزمایشات متعدد، راهکار های متعددی را پیشنهاد دادند.

محققان ادعا کردند که اگر روشی برای سرکوب پروتئین های NPY کشف شود (این پروتئین ها باعث ایجاد حس گرسنگی هستند) می توانند چربی های سفید زیادی را به چربی قهوه ای تبدیل کنند. بنابراین در آینده نه چندان دور می توانیم برای این سوال، پاسخی قاطعانه داشته باشیم!

البته پزشکان معتقدند که چربی های سفید به چربی هایی با رنگ بژ تبدیل
می شوند، این چربی های بژ می توانند ماهیت مشابهی با چربی های قهوه ای داشته
باشند.

3 روش موثر برای افزایش چربی قهوه ای در بدن

  • عدم گرسنگی یا سیری بیش از حد

نورون هایی که سیگنال های تبدیل چربی های سفید به چربی های قهوه ای را منتقل می کنند، دقیقاً همان نورون هایی هستند که هنگام گرسنگی وارد عمل می شوند. بنابراین اگر بیش از حد گرسنه بمانید، نورون های کمتری برای تبدبل چربی سفید به چربی قهوه ای خواهید داشت. از طرف دیگر، سیری بیش از حد به معنی مصرف مواد غذایی مازاد است که این امر باعث افزایش چربی های سفید شده و کار نورون ها بیش از پیش افزایش می دهد.

  • تمرینات ورزشی منظم

پروتئینی به نام آیریزین، باعث تبدیل چربی های سفید به قهوه ای می شود. تحقیقات نشان داد که ورزش به صورت منظم می تواند سطح این پروتئین را در بدن افزایش دهد.

  • تحریک تولید ملاتونین بدن

ملاتونین نه تنها در چرخه خواب نقش مهمی دارد بلکه می تواند در تبدیل چربی های سفید به قهوه ای نیز موثر باشد. برای افزایش سطح ملاتونین، نیازی به مصرف مکمل نیست و بهترین حالت برای افزایش این  هورمون، دوری از نور درطول شب (موبایل، تلویزیون و…) و استفاده از نور خورشید در طول روز است. البته مواد غذایی مثل بادام، گوجه فرنگی، هل و گشنیز نیز می تواند موثر باشد.

چربی سوزی چگونه آغاز می شود؟ آشنایی با مراحل چربی سوزی

هنگامی که یک فرد رژیم غذایی جدید همراه با ورزش و فعایت بدنی را شروع می کند، مراحل چربی سوزی آغاز می شود. بدن برای سوزاندن چربی، دو کار مهم انجام می دهد.

  1. انرژی ذخیره شده در سلول های چربی را در حین فعالیت استفاده می کند. (به شرطی که برنامه ورزشی اصولی باشد)
  2. انبار کردن چربی را متوقف می کند و اجازه نمی دهد، چربی جدید ذخیره شود.

بنابراین، کاهش وزن فقط زمانی اتفاق می افتد که رژیم غذایی همراه با ورزش اصولی زیر نظر مربی بدنسازی خصوصی باشد زیرا دو مورد در کنار یکدیگر روند چربی سوزی را تسهیل می کنند.

در هنگام ورزش، اسید های چرب ذخیره شده در سلول های چربی توسط خون به
اندام هایی مثل قلب، ریه و ماهیچه ها منتقل می شود تا این اندام ها از اسید های
چرب به عنوان سوخت استفاده کنند. ضایعات باقی مانده از شکسته شدن اسید های چربی
نیز به صورت دی اکسید کربن در تنفس و یا ادرار دفع می شوند.

زمانی که ورزش اصولی و رژیم غذایی به صورت منظم انجام شود، این سلول های چربی به تدریج تخلیه شده و در نتیجه از حجم آن ها کاسته می شود. بهتر است بدانید که کاهش سایز و تعداد سلول های چربی، التهاب را کاهش داده، چاقی و بیماری های ناشی از آن را به تعوبق انداخته و همچنین متابولیسم پایه را افزایش می دهد! هرچه بیشتر این وضعیت ادامه پیدا کند، فرد لاغرتر و سالم تر است.

آیا سلول های چربی از بین می روند؟

علم ورزش و پزشکی ثابت کرده که تعداد و اندازۀ سلول های چربی از کودکی تا بزرگسالی به طور مداوم در حال تغییر است، به طوری که در بزرگسالی تقریباً  تثبیت می شود و مابقی قضیه به سبک زندگی شما بستگی دارد. پر واضح است که افراد چاق، سلول های چربی بیشتری نسبت به افراد لاغر دارند.

در مراحل چربی سوزی، اگر دوباره به نقطۀ اول بازگردید و از نو شروع کنید، (رژیم هایی به صورت یویو و …) انقباض و انبساط های پیاپی در سلول های چربی می تواند آن ها را به سرعت تخلیه و به سرعت پر کند. به همین دلیل کسانی که کاهش وزن فوری را انتخاب می کنند و یا به جراحی و لیپوماتیک پناه می برند، به سرعت به وزن اولیۀ خود باز می گردند.

بنابراین، در مراحل چربی سوزی سلول ها چربی به هیچ وجه از بین نمی روند بلکه تخلیه شده و همواره با مصرف مواد غذایی اضافی می توانند به حالت اول برگردند. در واقع، سلول های چربی که به سرعت تخلیه می شوند، تشنه باقی می مانند و سریع تر اسید های چرب را ذخیره می کنند. اما اگر کاهش وزن به صورت تدریجی و اصولی صورت گیرد، سلول های چربی حریص نبوده و در حفظ سلامت و تناسب اندام شما به زندگی خود ادامه می دهند.

به طور کلی؛ هیچ کاهش وزنی دائمی نیست، مگر اینکه سبک زندگی شما تغییر یابد.

 4 موضوع مهم که درباره چربی سوزی باید بدانید

  • چربی در نواحی باسن و ران خیلی بهتر از چربی شکمی است.

احتمالاً هیچ زنی از چربی در یک قسمت از بدن خود طرفداری نمی کند، اما
جالب است بدانید چربی شکمی چقدر می تواند عوارض بیشتری داشته باشد! چربی شکمی که
به چربی احشایی نیز معروف است، در مقایسه یا چربی های ران و باسن، به هورمون
کورتیزول حساس تر است. بدین صورت که افزایش هورمون کورتیزول و پرخوری شما می تواند
یک چرخۀ مرگبار برای چاقی شما داشته باشد.

همچنین چربی شکمی می تواند از خود مواد شیمیائی خاصی تولید کرده و آن را به مغز ارسال کند. ارسال این مواد به مغز می تواند باعث افزایش اشتها، گرسنگی و خستگی شما می شود و همین امر منجر می شود شما یه تنقلات و شیرینی تمایل بیشتری داشته باشید. بهترین روش برای سرکوب این چرخه، مصرف مواد پروبیوتیک است که به مراحل چربی سوزی کمک می کند.

  • اول کالری می سوزانید و سپس وارد چربی سوزی می شوید.

تیتر اول مجلات تناسب اندام، چربی سوزی است. اما شما تا کالری زیادی نسوزانید به چربی هایتان نمی رسید. کالری سوزی می تواند شامل سوختن کربوهیدرات به صورت قند یا گلیکوژن نیز باشد. هرچه کالری بیشتری بسوزانید به چربی سوزی نزدیک تر شده اید. یکی دیگر از روش ها نیز کسر کالری مصرفی است، که بدون تمرینات ورزشی کار دشواری بوده و افراد را دلسرد می کند.

فیزیولوژیست های ورزشی اظهار کردند که تمرینات HIIT و بدنسازی، بهترین روش
برای چربی سوزی هستند. زیرا نه تنها در حین تمرین بلکه پس از آن نیز میزان کالری
سوزی را در سطح بالاتری قرار می دهند.

  • چربی بیش از حد می تواند بر خلق و خوی شما تاثیر بگذارد.

مطمئناً آسان ترین راه برای خراب کردن روزتان، مصرف بیش از حد غذا است! چربی اضافی باعث افزایش هورمون کورتیزول شده و همین امر منجر به پرخوری بیشتر می شود. استرس و پرخوری عصبی می تواند روحیه ضعیفی در شما پرورش دهد. اما وقتی دچار چربی های شکمی شده اید، اکنون چه کاری از دست شما بر می آید؟

مصرف یک تکه شکلات تلخ برای برطرف کردن ولع ناشی از استرس (به خصوص در دوران قاعدگی)، محصولات لبنی کم چرب و ترکیبی از منیزیم و کلسیم و موارد مشابه می تواند از استرس شما بکاهد.

  • افراد لاغر هم گاهی از چربی های زیر پوستی و سلولیت رنج می برند.

برای داشتن سلولیت، نیازی به چربی های مازاد زیادی نخواهید داشت. به خصوص در نواحی ران و باسن!

سلولیت ناشی از گره خوردن بافت همبند زیر پوست با عضلات بدن است. شاید اضافه وزن به قطر این گره بیافزاید اما لاغر بودن و یا درصد کمی از چربی، ممکن است سلولیت را به طور کل از بین نبرد. بنابراین سلولیت نمی تواند مطلقاً به معنی چربی بیش از حد باشد!

کلام آخر

در این مقاله با مراحل چربی سوزی آشنا شدید. برای چربی سوزی باید ابتدا کالری بسوزانید یا کمتر کالری مصرف کنید. کالری سوزی می تواند با یک رژیم غذایی مناسب و تمرین اصولی و سبک زندگی درست همراه باشد.

پس از مطالعه مطالب بالا دریافتیم که چربی ها بر دو نوع اند؛ چربی های سفید چربی های قهوه ای. از آن جایی که چربی های قهوه ای در روند لاغری، نقش پر رنگ تری دارند، دانشمندان در تلاش هستند تا با ارائه روش های مختلف، چربی های سفید را به چربی های قهوه ای تبدیل کنند.

سلول های چربی هرگز از بین نمی روند بلکه فقط اندازه و تعداد آن ها تغییر می کند. بنابراین هیچ راه حل قطعی برای لاغری وجود ندارد مگر اینکه سبک زندگی خود را تغییر دهید.همچنین به یاد داشته باشید چربی ها می توانند برای بقای انسان بسیار مفید باشند، به شرط آن که شما در سلامتی کامل قرار داشته باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.