آیا چاقی شکم بدترین نوع چاقی است؟

چاقی شکم مسئله ای است که این روزها اکثر مردم به آن دچار هستند و از اینکه شکمشان جلو آمده و ظاهرشان را خراب کرده گله مند هستند. علاوه بر به هم زدن ظاهر و تناسب اندام ، چاقی شکم می تواند سلامت شما را به مخاطره بیاندازد. چاقی شکم می تواند موجب افزایش کلسترول خون و بالا بردن ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی شود.

مطالعات نشان داده که بین اندازه محیط شکم و ابتلا به بیمار های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی وجود دارد. یعنی به ازای هر سانت افزایش سایز شکمتان یک قدم به سکته قلبی نزدیک تر می شوید! چربی دور شکم را با نام های چربی احشایی ( درونی ) ، چربی شکمی و یا چربی مرکزی می شناسیم که می تواند به علت افزایش سطح قند خون بطور خطرناکی، یکی از دلایل دیابت نوع دوم باشد.

خبر خوب این است که برخی از انواع افزایش چاقی شکم نسبت به دیگر انواع از خطر کمتری برای سلامتی برخوردار هستند.

چرا چاقی شکم اصلاً اهمیت دارد؟

چرا چربی دور شکم و ران به یک اندازه بد نیستند؟ هر چند چاقی و افزایش چربی در هر نقطه ی بدن می تواند عامل بروز بیماری های مختلف باشد اما وجود چربی در هر نقطه ای از بدن به یک اندازه نگران کننده نیست.

چاقی شکم

چربی های ناحیه شکمی به دو روش در بدن ذخیره شده اند : اول چربی زیر پوستی است که بین پوست و دیواره ی شکم جمع می شود. این چربی ها به نوعی انبار کالریهای اضافی دریافت شده اند. ولی نوع دوم چربی شکمی احشایی است که عروق و ارگان های حیاتی  بدن را احاطه می کند و خطرساز است. چربی احشایی معمولاً دور معده و ارگان های داخل شکم مثل کبد و کلیه ذخیره می شود.

در حال حاضر اکثر افراد از چربی احشایی یا زیرپوستی رنج می برند. زمانی این موضوع نگران کننده است که این سطح چربی از حالت نرمال بیشتر شود. در صورت بالا رفتن بیش از حد، چربی ارگان های داخل بدن را در بر می گیرد و در عملکرد آنها اختلال ایجاد می کند یا عروق را تنگ کرده و اجازه نمی دهد تا مواد لازم و اکسیژن به برخی اندام ها برسد و در نهایت منجرب به مقاومت بدن در برابر انسولین می شود.

مقاوت نسبت به انسولین یک نوع عارضه قبل از دیابت است که کبد ، چربی و ماهیچه های بدن دیگر پاسخ مناسبی نسبت به انسولین نشان نمی دهند. این به آن معناست که انسولین یک هورمون در لوزالمعده ساخته تا به گلوکوزها بگوید به بهانه ی اینکه سلولهای بدن نیاز به قند برای دریافت انرژی دارند وارد ارگانها شوند. نتیجه چیست؟

نتیجه این است که سلولهای بدن درحالی که از گلوکز پر شده اند به علت گرسنگی خواهند مرد و ارگان های عروقی بدن دچار آسیب دیدگی می شوند. از طرفی سلولهای چربی احشایی یا شکمی هورمونی تولید می کنند تا وزن بدن و اشتهای فرد را تنظیم کنند ولی گاهی اوقات این امر موجب افزایش اشتها و چاقی می شود.

می گویند آمریکا یک دیگه در حال پختن است اما بگذارید قضیه را به شکل یک سبد میوه نگاه کنیم. کالبد و بدن انسان ها اشکال و چاقی های متفاوتی دارد. زنان بیشتر گلابی شکل اند و بیشتر در نواحی باسن ران و پهلو ها چربی دارند که در این مناطق از بدن معمولاً چربی احشائی یا زیرپوستی وجود دارد.

مردان و زنان سیب شکل بیشتر در نواحی مرکزی و شکم از چربی زیر پوستی نوع خطرناکش برخوردار می باشند ، آدمهای موزی شکل بطور یک نواخت در کل بدن خود چربی های زیرپوستی را دارا می باشند. البته شکم آبجویی رانمی توان فراموش کرد !!! مصرف بی رویه ی آبجو شکم را دچار نفخ کرده و یکی از عوامل ایجاد چربی دور شکم می باشد.

با توجه به اینکه مقیاس BMI یا شاخص توده بدنی یکی از ابزارها برای ارزیابی سلامت بدن از روی وزن فرد است ، انداره گیری نسبت دور کمر به دور باسن روشی مناسب تر برای ارزیابی چاقی شکم می باشد. نسبت دور کمر به دور باسن با تقسیم باریکترین حالت دور کمر به وسیع ترین حالت دور باسن بدست می آید که اگر این مقدار ۰/۸ یا کمتر باشد سالم ، اگر از ۰/۸ بیشتر باشد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی فرد را تهدید خواهد کرد.

مطعات نشان داده اندازه گیری نسبت دور کمر به باسن بهترین شاخص برای اندازه گیری میزان خطر چربی دور شکم است . خطر ابتدا به بیماری های قلبی زنانی با دور کمر بیشتر از ۴۰ اینچ و مردانی با دور کمر بیشتر از ۳۵ اینچ را تهدید خواهد کرد.

آماده ی نبرد با این برآمدگی هستید؟ خوشبختانه چربی احشایی بطور معمول تسلیم رژیم غذایی درست و ورزش خواهد شد. درمان چربی و چاقی با چهار اصول سلامت : ورزش ، رژیم غذایی ، خواب و مدیریت استرس. انجام تمرینات پلانک و کرانچ عضلات شکم شما را تقویت و مستحکم خواهد کرد. تحقیقات اخراً نشان داده که ترکیب ورزشهای هوازی و بدنسازی بهترین روش درمان  چاقی شکم  است.

همینطور با ترکیب تمرینات ایروبیک و قدرتی با یک رژیم غذایی همراه با درصد کمی از چربی اشباع شده ، کلسترول و کربورهیدرات و البته پروتئین فراوان می توان سلامتی را تضمین نمود. البته توجه داشته باشید که استرسهای زندگی خود را مدیریت کنید و وقت بیشتری را به خوابیدن اختصاص دهید تا سطح کورتیزول بدنتان ( هورمون استرس ) را کاهش دهید. کمبود خواب و افزایش استرس هردو به قضیه ی افزایش وزن گره خورده اند.

چاقی شکم (چربی های احشائی) می تواند در برخی از انواع بسیار خطرناک ظاهر شود و به سلامتی ضرر خیلی بدی برساند، اما خبر خوب اینجاست که این مسئله به راحتی در مقابل ورزش و رژیم غذایی مناسب تسلیم خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.