عوارض کاهش وزن فوری که کسی به شما نمی گوید

“در یک هفته 3 کیلو وزن کم کنید”، ” در15 روز لاغر شوید و لاغر بمانید”! متاسفانه این روزها اغلب افراد به ویژه زنان به دنبال روش هایی برای کاهش سریع وزن هستند و برای رسیدن به خواسته خود، چشم روی عواقب این روش ها بسته اند. تحقیقات نشان دادند که پس از کاهش وزن فوری ، افراد قادر به ثابت نگه داشتن وزن خود نبوده و به همان سرعت دوباره به وزن آن ها افزوده می شود.

کاهش وزن معمولاً با رژیم غذایی مناسب و فعالیت ورزشی اصولی اتفاق می افتد، در غیر این صورت هرگونه کاهش وزن فوری، عواقب بسیاری دارد که در این مقاله بلدشیم به بررسی آن ها می پردازیم.

چرا کاهش وزن فوری به معنی تغییرات دائمی نیست؟

لاغری سریع نیازمند تغییرات نامناسب در سبک زندگی است، که در بلند مدت غیرقابل تحمل می شود. شاید شما بتوانید با رعایت رژیم های غذایی طاقت فرسا یا انجام تمرینات ورزشی شدید و یا حتی استفاده از قرص های چربی سوز در یک مدت کوتاه به صورت ناگهانی از وزن خود بکاهید، اما به یاد داشته باشید که برای تغییر یک عادت باید آن را به صورت آهسته و پیوسته تکرار کنید.

برای مثال اگر عادت دارید هر روز بستنی بخورید، نمی توانید یک روز برای همیشه مصرف آن را برای خودتان ممنوع کنید، یا اگر اولین بار است به باشگاه می روید، نباید به صورت ناگهانی تمرینات سنگین انجام دهید، زیرا بدن شما به این شرایط عادت ندارد.

در نتیجه کاهش ناگهانی وزن، نوعی بر هم زدن عادات و سبک زندگی است. در حالی که هدف ما اصلاح تدریجی سبک زندگی است. هر آنچه که باعث تغییرات ناگهانی و سریع در عادت های ما شود، خطرات و عوارض زیادی را در پی دارد که مهم ترین خطر؛ از دست دادن مقدار زیادی عضله و آب همراه با چربی است که باعث افتادگی و شل شدن پوست می شود. اتفاقی که زنان از آن بیزارند.

7 عوارض کاهش وزن و لاغری سریع که هنگام کاهش وزن فوری اتفاق می افتد:

1- شل شدن و افتادگی پوست

شل شدن و افتادگی پوست پس از لاغری سریع به دلیل از دست دادن آب و عضله همراه با چربی است. پس از شل شدن پوست، برگشت به حالت اولیه برای افراد بسیار دشوار و گاهی غیرممکن است و آن ها را وادار به انجام عمل های جراحی جهت از بین بردن این افتادگی ها می کند، زیرا هدف افراد از کاهش وزن، حفظ تناسب اندام و زیبایی اندام است.

2- قاعدگی نامنظم

یکی دیگر از عوارض لاغری سریع در زنان، مختل شدن چرخه قاعدگی در آن هاست. فشار و استرسی که کاهش وزن فوری به بدن وارد می کند می تواند بر زمان قاعدگی شما تاثیر داشته باشد. هر چه سرعت روند لاغری شما بیشتر شود، احتمال وقوع قاعدگی نامنظم بیشتر است. یکی از دلایل این موضوع کبمود ویتامین های محلول در چربی شامل A ، D ، K، و E در دوران رژیم سخت است که می تواند باعث بر هم خوردن چرخه قاعدگی شود.

3- احساس سرمای بیشتر

پس از لاغری سریع، بدن میزان متابولیسم و ترشح یک سری از هورمون های خود را محدود می کند، تا بتواند انرژی بیشتری را ذخیره کند. از طرفی همراه شدن رژیم کم کالری با کاهش میزان متابولیسم باعث می شود بدن بیشتر احساس سرما کند زیرا انرژی کافی برای گرم کردن بدن وجود ندارد و چربی دیگر به صورت یک لایه و عایق حرارتی عمل نمی کند زیرا این لایه توسط کاهش وزن فوری، تخریب شده است.

4- اختلال در خواب

رابطه غذا و خواب بسیار پیچیده است. همان طور که زیاد یا کم کردن حجم غذای مصرفی روی خواب اثر می گذارد، خواب ناکافی هم بر میزان غذای مصرفی می افزاید. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد هنگام رعایت رژیم های غذایی برای لاغری سریع، شب هایی که تا دیروقت بیدار می مانید، دوست دارید غذا بخورید یا به عبارتی زودتر می خوابید تا مبادا از رژیم غذایی خود غافل شوید. می دانید دلیل آن چیست؟!

برای خوب خوابیدن باید سطح تریپتوفان و ملاتونین به یک تعادل برسند. لازمه این تعادل مصرف کربوهیدرات و پروتئین در وعده شام است. معمولا کسانی که می خواهند به سرعت وزن کم کنند، وعده شام را حذف می کنند و در نتیجه طبیعی است که عدم تعادل هورمونی آنها را بی خواب کند. بی خوابی برابر با فعال بودن است و فعالیت مغز، نیازمند غذا است. پس علاوه بر بی خوابی، گرسنه هم می شوید و این چرخه ادامه پیدا خواهد کرد.

5- تغییر ذائقه

علاقه افراد به یک غذای خاص ناشی از افزایش یا کاهش یک هورمون است.  همان طور که قبلا گفتیم؛ یکی از عوارض کاهش وزن فوری یا لاغری سریع، تغییر یا اختلال هورمونی است. تغییر هورمونی در نحوه انتقال اطلاعات گیرنده های طعم به مغز تأثیر می گذارد و  ذائقه ما را تغییر می دهد. برای مثال سطح کورتیزول خون هنگام قاعدگی بالا می رود، افزایش این هورمون، طی فرآیند هایی نیاز بدن به گلوکز را بیشتر می کند و فرد تمایل به مصرف مواد قندی دارد.

6- کاهش وزن سخت تر

کاهش وزن فوری

استپ وزنی واژه آشنا برای همه کسانی است که به سرعت وزن کم کرده اند. این نقطه، فلات وزنی نام دارد. این اتفاق ناشی از کاهش متابولیسم بدن و از دست دادن توده عضلانی همراه با چربی است. به عبارت دیگر، بدن عادت کرده است تا با کالری کمتری نیازی های خود را برطرف کند، برای همین شما باید حتی از آن چه که قبلا می خوردید هم کمتر بخورید تا وزن کم کنید. اتفاقات مضر و زنجیروار کاهش وزن فوری و ناگهانی، همواره سلامت افراد را تهدید می کند.

حتماً بخوانید: ۵ دلیل برای اینکه چرا هرچقدر ورزش می کنید لاغر نمی شوید.

7- احساس افسردگی و عدم رضایت

یک مطالعه در دانشگاه کالج لندن نشان داد که کاهش وزن فوری لزوماً سلامت روان را بهبود نمی بخشد. به گزارش سی ان ان، افرادی که بیش از 5 درصد از وزن بدن خود را  به سرعت کاهش دادند، 52 درصد بیشتر از افرادی که در وزن اصلی خود باقی ماندند، دارای خلق و خوی افسرده هستند.

خطرات و عوارض جدی لاغری سریع

علاوه بر موارد فوق، کاهش وزن سریع می تواند خطرات دیگری نیز داشته باشد که شاید با آنها آشنا باشید.

  • کم آبی بدن
  • سنگ کیسه صفرا
  • سوء تغذیه
  • خستگی
  • سردرد و سرگیجه
  • یبوست
  • ریزش مو
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.