رژیم فستینگ چیست؟

رژیم فستینگ متناوب چیست؟ رژیم غذایی فستینگ یا همان روزه داری متناوب، راز سلامتی می‌باشد. این رژیم غذایی مانند روزه داری بوده و مطالعات نشان داده در تمام طول تاریخ، بشر به نحوی این رژیم غذایی را اجرا می‌کرده‌است. رژیم فستینگ اگر به درستی انجام شود، فواید فراوانی برای بدن به همراه خواهد داشت.

برخی از این فواید شامل کاهش وزن، افزایش سطح انرژی بدن، درمان دیابت نوع ۲ است. همچنین شما با داشتن رژیم فستینگ در زمان و هزینه‌های خود، صرفه جویی می‌کنید.

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب

در رژیم غذایی فستینگ یا روزه داری متناوب، در بازه های زمانی به خصوصی نباید چیزی خورده شود. غذا در دسترس شما می باشد، اما شما تصمیم می گیرید که برای دوره مشخص از چند ساعت، چند روز و یا حتی چند هفته چیزی نخورید.

شما هر زمان که بخواهید شروع به رژیم فستینگ می کنید و زمانی که بدن توانایی ادامه نداشته باشد، فورا آن را به پایان می رسانید. رژیم غذایی فستینگ، دوره زمانی استاندارد و مشخصی نداشته و تنها به روی چیزی نخوردن تاکیید دارد، حتی برای چند ساعت. برای مثال، اگر فاصله بین شام تا صبحانه روز بعد چیزی نخورید، شما برای 12 الی 14 ساعت در رژیم فستینگ خواهید بود. شما باید رژیم غذایی فستینگ را در زندگی روزمره خود اجرا کنید، حتی اگر برای مدت کوتاهی ممکن باشد.

رژیم غذایی فستینگ چگونه عمل می کند؟

وقتی شما در روزه داری متناوب به سر می برید، این فرصت را برای بدن ایجاد می کنید تا چربی های اضافی را بسوزاند. چربی های اضافی بدن در واقع همان انرژی حاصل از مواد غذایی می باشد که بیش از نیاز بدن بوده و به شکل چربی در توده های بدن ذخیره شده است. در نتیجه وقتی شما غذا نمی خورید، این فرمان به مغز صادر می شود تا برای رفع گرسنگی و تامین انرژی لازم، از انرژی چربی های ذخیره شده استفاده کند.

رژیم غذایی فستینگ در مقابل غذا خوردن قرار می گیرد و در واقع دو کفه یک ترازو می باشند.

نقش انسولین در ذخیره انرژی بدن

وقتی که ما غذا می خوریم انرژی بیشتری تولید می شود که می تواند فورا برای نیاز بدن مصرف شود. اما بایستی مقداری از انرژی حاصل از مواد غذایی در بدن ذخیره شود تا مواقعی که مواد غذایی به بدن نمی رسد، انرژی لازم از خود بدن فراهم گردد. هورمون مهمی که وظیفه ذخیره انرژی مواد غذایی را به عهده دارد، هورمون انسولین می باشد.

زمانی که ما غذا می خوریم، مقدار انسولین در بدن افزایش یافته و شروع به ذخیره انرژی حاصل از مواد غذایی می کند. فرآیند ذخیره سازی انرژی به دو طریق انجام می شود که در ادامه توضیح می دهیم.

در نتیجه فعالیت هورمون انسولین، گلوکز ها زنجیره ای را تشکیل می دهند که به آن گلیکوژن می گویند. گلیکوژن در کبد ذخیره می شود. اما فضای ذخیره سازی کبد محدود می باشد. در نتیجه کبد شروع به تبدیل گلوکز های اضافی به چربی می کند. برخی از این چربی ها در کبد باقی مانده و همان جا ذخیره می شوند، اما بیشتر آنها به سایر ذخایر چربی بدن منتقل می شوند.

بنابراین انرژی حاصل از مواد غذایی در دو قسمت از بدن ما ذخیره می شوند. یکی از آنها به راحتی قابل دسترس است، اما فضای ذخیره سازی محدودی دارد (گلیکوژن در کبد). و دیگری که دسترسی به آن دشوارتر می باشد اما فضای ذخیره سازی نامحدودی دارد (چربی بدن).

فستینگ و شکستن چربی ها

پیرو توضیحات پاراگراف قبل، وقتی که ما غذا نمی خوریم، فرآیند معکوس اتفاق می افتد. ابتدا سطح انسولین بدن کاهش یافته و بدن شروع به سوختن انرژی ذخیره شده می کند. در اثر کمبود غذا، گلوکز خون نیز کاهش می یابد. بنابراین بدن باید از ذخیره های بدن گلوکز را دریافت کند تا انرژی لازم فراهم گردد.

تامین انرژی ابتدا توسط گلیکوژن که منبع انرژی در دسترس می باشد، انجام می شود. در نتیجه انرژی ذخیره شده را به سلول های دیگر انتقال میدهد. که می تواند برای 24 الی 32 ساعت انرژی مورد نیاز بدن را تامیین کند. بعد از این مدت، بدن شروع به شکستن چربی های ذخیره شده در توده های بدنی می کند تا انرژی مورد نیاز خود را تامیین کند.

بنابراین بدن ما در دو حالت می تواند قرار گیرد: حالتی که غذا رسانی به بدن انجام می شود (انسولین بالا). و دیگری حالتی که مواد غذایی به بدن نمی رسد (انسولین کم). در نتیجه یا انرژی را ذخیره می کنیم و یا در حالتی آن را می سوزانیم.

اگر خوردن و نخوردن با یکدیگر هماهنگ شوند، هیچ وقت خبری از اضافه وزن و چربی های اشباع شده نخواهد بود. این دقیقا کاری ست که رژیم غذایی فستینگ یا همان روزه داری متناوب انجام می دهد. خوردن در مقابل نخوردن.

روزه داری متناوب

اگر شما از صبح و وقتی بیدار می شوید تا شب و زمانی که به تخت می روید در حال خوردن مواد غذایی گوناگون باشید، هیچ گاه به بدن اجازه سوزاندن چربی ها را نخواهید داد. برای رسیدن به تعادل و کاهش وزن، لازم است تا مصرف انرژی های ذخیره شده بدن را افزایش دهید. و این کار تنها با نخوردن ممکن می شود. چیزی که رژیم فستینگ تناوبی یا روزه داری به شما می گوید همین است.

در حقیقت وقتی شما روزه می گیرید، بدن به سراغ چربی های ذخیره شده می رود تا آن ها را برای تبدیل به انرژی بسوزاند. هیچ چیز اشتباهی در روزه داری وجود ندارد. این جزئی از طراحی بدن انسان می باشد و طبیعت ما با این روند سازگار است. همان طور که حیوانات هم آن را انجام می دهند. و این روند در طبیعت جاری ست.

اگر شما به طور مداوم در حال خوردن مواد غذایی متنوع هستید، اتفاقی که رخ می دهد این است که بدن به سادگی، انرژی ای که از مواد غذایی دریافت می شود را مصرف می کند. و هرگز به سراغ سوزاندن چربی ها نمی رود. شما با غذا خوردن تنها در حال ذخیره انرژی می باشید، و هیچ گاه فرصتی برای مصرف و سوزاندن آن ایجاد نمی کنید.

خوب است بدانید که کاهش وزن زمانی اتفاق می افتد که شما از خوردن های مداوم دست بکشید. رژیم غذایی فستینگ به شما یاد می دهد که چگونه بین خوردن و نخوردن تعادل و هماهنگی ایجاد کنید تا هیچ گاه اضافه وزن به سراغتان نیاید. رزیم غذایی فستینگ و لاغری، دو مهره گره خورده بهم می باشند.

چند و چون در مقاله های بعدی به فواید و چگونگی رژیم فستینگ می پردازد. در ادامه با ما همراه شوید.

منبع: https://www.dietdoctor.com/intermittent-fasting

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.