7 رژیم غذایی برای کاهش وزن

رژیم غذایی به معنای کم خوردن نیست بلکه به معنای صحیح خوردن است، بنابراین می تواند دو دسته متضاد داشته باشد: “رژیم غذایی برای لاغری یا کاهش وزن”، و “رژیم غذایی برای چاقی یا افزایش وزن”. این روزها، رژیم غذایی برای لاغری خواهان بیشتری دارد زیرا به دلیل سبک زندگی و استفاده زیاد از فست فودها، افراد بیشتری نیازمند این نوع رژیم برای کاهش وزن خود می شوند. بنابراین اسمونی به معرفی انواع رژیم غذایی برای کاهش وزن می پردازد.

7- رژیم غذایی اپتاویا (Optavia Diet) برای کاهش وزن

استفاده از رژیم لاغری اپتاویا همراه با مواد سوخت رسانی توصیه می شوند. تیمی که این رژیم غذایی را ترتیب داده توصیه می کند که در کنار ایجاد عادات سالم، باید از محصولات آنها هم استفاده کرد. با استفاده از این رژیم لاغری افراد عضلات خود را از دست نمی دهند و فقط چربی های انباشه شده را از بین می برند. 

بدین صورت که بزرگسالان باید مواد دارای پروتئین، مواد مغذی و فیبر را در یک رژیم با کالری کم مصرف کنند. بنابراین آنها در عرض 12 هفته به راحتی چربی های اضافی خود را از دست داده اما عضلاتشان حفظ می شود.

انواع رژیم لاغری اپتاویا

  • برنامه 5-1
  • برنامه 4-2-1
  • برنامه 3-3

برای استفاده از انواع رژیم غذایی اپتاویا باید در گام اول با یک پزشک متخصص مشاوره گرفت و سپس برای گرفتن رژیم لاغری اقدام کرد.

6- رژیم غذایی تیپ بدنی (Body Type Diet) برای کاهش وزن

یکی از صحیح ترین رژیم ها، انتخاب رژیم لاغری بر حسب شرایط بدن و فنوتیپ ها است. فنوتیپ بدین صورت است که مشخص می کند نوع ساختار بدن شما چگونه است:

  • افرادی که دارای ساختار استخوانی هستند که به سختی می توانند وزن اضاف کنند. (ectomorph)
  • افرادی که چهارشانه هستند معمولاً در کاهش یا افزایش وزن تفاوتی برایشان ندارد. (mesomorph)
  • افرادی که دارای ساختار استخوانی پهن و اضافه وزن هستند به راحتی می توانند وزن خود را کم کنند. (endomorph)
رژیم غذایی تیپ بدنی
رژیم غذایی تیپ بدنی

بنابراین می توانید با انجام یک آنالیز بدن در نزد متخصص تغذیه، از نوع بدن ازجمله مقدار حجم ماهیچه ها و استخوان ها، مقدار سوخت و ساز بدن و رژیم لاغری خود آگاه شوید.

5- رژیم غذایی فرانسوی (French Diet) برای کاهش وزن

فرانسوی ها عادت خوبی که دارند غذاهای پرچرب نمی خورند، بلکه درعوض از غذاهای سالم و حتی مقوی استفاده می کنند. همچنین عادت خوب دوم آنها اینست که اصلاً هیچ یک از وعده های اصلی غذا را حذف نمی کنند. باید بگوییم که رژیم غذایی فرانسوی بهترین رژیم لاغری است زیرا با این حساب، وعده های جزئی و کوچک مقوی و سالم را چندین بار در شبانه روز مصرف می کنند. بدین ترتیب به سلامتی بدن آسیبی وارد نمی شود و حتی گرسنه نمی مانند.

4- رژیم غذایی مدیترانه ای (Mediterranean Diet) برای کاهش وزن

رژیم غذایی مدیترانه ای اینگونه است که باید مصرف غلات، ماهی، سبزیجات و میوه را مدنظر قرار داد. همچنین مردم مدیترانه به پیاده روی اهمیت بسیاری می دهند و در کنار تغذیه سالم، به فعالیت بدنی هم توجه می کنند. 

جالب است بدانید رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان بهترین رژیم سال 2021 انتخاب شد، چراکه به سم زدایی بدن کمک شایانی می کند. در این رژیم مصرف مواد قندی، لبنیات و گوشت قرمز توصیه نمی شود، هرچند در موارد اندکی می توان از مقدار محدودی از پنیر و ماست استفاده کرد. این رژیم لاغری به تناسب اندام هم کمک می کند.

3- رژیم غذایی سواحل جنوبی (South Beach Diet) برای کاهش وزن

این رژیم لاغری هم محبوبیت خوبی دارد. در این نوع رژیم غذایی باید از کربوهیدرات اندکی استفاده کرد. در این رژیم لاغری، بدون احساس گرسنگی می توانید وزن کم کنید. رژیم غذایی سواحل جنوبی طی 3 مرحله صورت می گیرد که 2 فاز اول برای کاهش وزن و فاز 3 آن به منظور حفظ وزن است.

2- رژیم غذایی وحشی (Wild Diet) برای کاهش وزن

رژیم غذایی وحشی
رژیم غذایی وحشی

رژیم وحشی بر روی چربی های سالم، پروتئین و سبزیجات متمرکز است. در این رژیم لاغری باید غذاهای فرآوری شده و مواد قندی را کنار گذاشت و درعوض از محصولات ارگانیک استفاده کرد. مصرف کربوهیدرات در این رژیم قطع نمی شود، بلکه کم می شود و مقدار زیادی مواد پروتئینی و چربی سالم هم باید مصرف شود. 

در این رژیم غذایی، گوشت حرف اول را میزند! چربی های سالم از جمله آجیل ها و دانه ها هم باید مصرف شوند. بنابراین با استفاده از این رژیم لاغری انرژی زیادی خواهید گرفت و درکنارش به کاهش وزن دست خواهید یافت.

1- رژیم غذایی 30 روزه (30 Days Diet) برای کاهش وزن

افرادی که قصد دارند رژیم غذایی برای کاهش وزن بگیرند باید برای 30 روز برنامه ریزی کنند و شکر، مواد افزودنی، حبوبات و غلات را در این یک ماه مصرف نکنند. خوراکی هایی که روی بدن تاثیر خوبی ندارند طی این 30 روز به بدن نمی رسند و باعث سلامتی بدن هم می شوند. مواد خوراکی مجاز در این رژیم غذایی شامل قهوه بدون شکر و شیر، انواع روغن های سالم مانند کنجد و زیتون، سرکه سیب، میوه ها و سبزیجات، ادویه ها و پروتئین است.

اگر این 30 روز را توانستید از مواد غیرمجاز دوری کنید، در روزهای بعدی هم میل خاصی به مصرف آنها نخواهید داشت و سلامتی خود را تضمین خواهید کرد.

منبع: نکات تغذیه آسمونی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.