با فواید معجزه آسا ماساژ در درمان بیماری ها آشنا شوید

ماساژ و ماساژ درمانی امروزه در دنیا طرفداران بسیاری پیدا کرده است. طب مکمل در کنار روش‌ هایی مانند انرژی درمانی، طب سوزنی و سایر روش‌ های درمانی توجه ویژه‌ ای به ماساژ درمانی دارد. 

ماساژ به صورت سنتی معمولاً توسط فردی که در این زمینه آموزش دیده است انجام می ‌شود.
استفاده از انواع روغن ‌های معطر یا معدنی، سبب کمتر شدن اصطکاک دستان ماساژور با بدن فرد ماساژ گیرنده شده و احتمال کشیدگی پوست و آسیب را کمتر می‌کند. البته بسیاری از روغن‌ ها خود دارای خواص طبی و درمانی شناخته شده ‌ای هستند که استفاده از آن‌ ها در طی جلسه ماساژ، اثرات مثبت قابل ملاحظه ‌ای بر بدن ماساژ گیرنده خواهد داشت.

امروزه به لطف انواع دستگاه ماساژ، شاید دیگر الزاماً حضور شخص ارائه دهنده ماساژ ضروری به نظر نیاید و با توجه به تنوع این دستگاه‌ ها، شخص بتواند دستگاه متناسب نیاز خود را تهیه کرده و از آن استفاده نماید.

ماساژ درمانی روشی پرطرفدار برای تسکین دردهایی مانند درد پایین کمر، گردن درد و سردرد تنشی است. 

برای دسترسی سریع تر به محتوای متن از لینک های زیر استفاده کنید:

  1. ماساژ درمانی چیست؟
  2. ماساژ درمانی چه فوایدی دارد؟
  3. محبوب ترین روش های ماساژ درمانی
  4. نکات ایمنی و احتیاطی در حین ماساژ درمانی

ماساژ درمانی چیست؟

کلمه ماساژ از واژه یونانی «Massier» گرفته شده که به معنی مشت و مال دادن است و شامل ماساژ بافت‌ های نرم بدن می ‌باشد. 

ماساژ اصطلاحی کلی است که به فشار دادن، مالش دادن و دستکاری پوست، عضله‌ ها، تاندون‌ ها و رباط‌ ها اطلاق می ‌شود.
تکنیک ‌های ماساژ درمانی از وارد کردن ضربه‌ های ملایم تا فشار عمقی، متغیر است و گونه ‌های متفاوتی از آن وجود دارد.

جالب است بدانید که بدن در اثر ماساژ دادن به طور طبیعی سروتونین یعنی ماده‌ ای شمیایی با خاصیت ضد درد تولید می ‌کند. ماساژ تراپی کیفیت خواب را بهبود می‌ دهد و بیمار با عمیق ‌تر شدن خواب درد کمتری را تحمل می ‌کند.

ماساژ درمانی چه فوایدی دارد؟

ماساژ عمومی بدن که با تمامی بخش های بدن سر و کار دارد از جهات گوناگونی کاملاً موثر و مفید است. ماساژ بدن سیستم عصبی بدن را ارتقاء بخشیده، بر تنفس تاثیر گذاشته و دفع مواد زائد و سمی را از طریق اندام‌ های گوناگونی همچون ریه‌ ها، پوست، کلیه‌ ها و روده‌ ها از بدن تسریع می‌ بخشد.

بر اساس پژوهش ‌های انجام شده ماساژ درمانی به تسکین عارضه ‌های زیر نیز کمک می‌کند:

  • اضطراب و افسردگی
  • کاهش درد
  • افزایش تمدد اعصاب و رفع خستگی
  • نرم شدن بدن و ایجاد آمادگی بدنی
  • شادابی و طراوت پوست و سم زدایی
  • سردرد
  • سندرم درد میوفاسیال
  • آسیب‌ دیدگی یا کشیدگی بافت نرم
  • آسیب‌ های ورزشی
  • درد مفصل گیجگاهی- فکی

ماساژ بدن همچنین چرخش خون و فرایند های متابولیکی را بهبود می ‌بخشد.
ماساژ باعث از بین رفتن چین و چروک صورت می شود و به پر شدن گونه‌ های خالی کمک کرده و همچنین گرفتگی، بی‌ حسی و دردهای عضلانی را کاهش می ‌دهد.

برای اطلاع از فواید دیگر ماساژ، مقاله فواید ماساژ پروستات برای بدن را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

محبوب ترین روش های ماساژ درمانی:

  1. ماساژ استخوانی

این نوع ماساژ بر اساس درمان از طریق مالش ماهیچه ها و استخوان ها، شما را از شر فشار و استرس ذهنی و ماهیچه ای خلاص می کند، بدن را متعادل می کند و درد و استرس را از شما دور نگه می دارد.

این ماساژ هوشیاری درونی شما را افزایش می دهد و سبب می شود شما مشکلات و ناراحتی هایتان را درمان کنید. ( به اصطلاح نوعی خود درمانی است)

همچنین این ماساژ از سایر ماساژ هایی که ذکر شده تاثیر بیشتری داشته و اثر آن برای مدت زمان بیشتری در بدن شما باقی می ماند. 

  1. ماساژ سر

با لمس کردن جمجمه که تمام اعصاب بدن انسان در آن قرار دارد و تنش و استرس از آنجا شروع می شود، می توانید تمام عملکردهای نادرست را از بین ببرید.

این ماساژ به عنوان نوعی خود درمانی به شمار می رود و هر کس به راحتی می تواند این کار را بر روی خود پیاده کند. همچنین عملکرد کلیه سیستم های بدن را به حالت نرمال باز می گرداند.

برای بیماری های گردن، ستون مهره ها و تمام بیماری هایی که به دلیل استرس در فرد بروز می کنند و بیماری های روانی نیز بسیار مفید است.

برای خرید ماساژور سر باکیفیت، با متخصصان دکترمهندس در ارتباط باشید.

  1. ماساژهای ورزشی

این ماساژ بیشتر برای ورزشکاران کاربرد دارد و تلفیقی از ماساژ سوئدی و شیاتسو است که بر روی ماهیچه های خاصی که ورزشکار بیشتر از آنها استفاده می کند توجه دارد.

این ماساژ باعث می شود که ورزشکار کار خود را به بهترین نحو انجام دهد، احساس سستی و تنبلی را از بین می برد، آسیب های ورزشی را التیام می بخشد، از ورم کردن قسمت های مختلف بدن جلوگیری می کند و در آخر به بهبود اندام صدمه دیده کمک می کند.

اگر شما ورزش را به طور حرفه ای دنبال می کنید، این ماساژ یکی از تمرین های ضروری در دوره آموزشی شماست.

  1. ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی برای کسانی که خواستار شکل فعال ‌تری از ماساژ هستند و می ‌خواهند درد و استرس‌ شان بر طرف شود بهترین مورد است.
این ماساژ همچنین می‌تواند به بهبود موارد زیر کمک کند:

– انعطاف پذیری

– جریان خون

– سطح انرژی

ماساژ تایلندی با استفاده از توالی یک سری حرکات که شبیه حرکت‌ های کششی یوگا است بر روی کل بدن کار می‌ کند. درمانگرتان ممکن است از کف دستان و انگشت‌ هایش برای اعمال فشار به بدن ‌تان استفاده کند.
شما را در موقعیت‌ها و وضعیت های مختلف با کشش و پیچش مواجه خواهد کرد. ماساژ تایلندی ۶۰-۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

  1. ماساژ سوئدی

ماساژ درمانی سوئدی که شامل لمس و ضربات نرم، طولانی و همچنین ضربات سبک و ضربه ‌ای روی بالاترین لایه ماهیچه می‌ شود، رایج‌ ترین نوع ماساژ شناخته شده است.
این نوع ماساژ که با حرکت مفاصل ترکیب شده است، می ‌تواند با تسکین تنش عضلانی، هم آرامبخش و هم انرژی ‌زا باشد.

همچنین پوست صورت نیز یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین قسمت بدن است که ماساژ دادن آن باعث می شود جوان تر و شاداب تر به نظر برسید.
برای انجام ماساژ صورت در منزل، مقاله ماساژ صورت در سایت دکترمهندس را مطالعه کنید.

نکات ایمنی و احتیاطی در حین ماساژ درمانی

افرادی که مبتلا به اختلالات انعقاد خون هستند، تعداد پلاکت‌ های خون آنها کم است و افرادی که داروهای رقیق‌ کننده‌ خون مثل «وارفارین» مصرف می ‌کنند، نباید تحت درمان با ماساژهای شدید قرار بگیرند.

باید از ماساژدادن بعضی از نواحی بدن اجتناب شود.
قسمت‌ هایی که لخته خون، شکستگی، زخم باز یا زخم درحال خوب‌ شدن، عفونت‌ های پوستی یا استخوان‌ های ضعیف (بر اثر پوکی استخوان یا سرطان)، وجود دارد یا اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

با وجود اینکه به ‌نظر می‌رسد ماساژ درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان ایمن است، این بیماران قبل از اینکه تحت درمان با ماساژ قرار بگیرند که شامل فشارهای عمیق و شدید است، باید با پزشک مخصوص خود مشورت کنند و اجازه بگیرند.
هرگونه فشار مستقیم روی تومورها، معمولا نتایج ناخوشایندی به‌ دنبال دارد. بیماران مبتلا به سرطان، باید درمورد نگرانی ‌ها و موارد مهمی که ممکن است درمورد جلسه‌ ماساژ درمانی به آن نیاز پیدا کنند، با پزشک مخصوص خود مشورت کنند.

زنانی که دوران بارداری هستند، قبل از اینکه از خدمات ماساژ درمانی استفاده کنند، باید با پزشک خود مشورت کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.