اطلاعات دارویی دیکلوفناک سدیم 25

  • کشور تولید کننده:  ایران
  • شکل فرآورده:  قرص گرد محدب، بیخط، روکش روده ای (E.C.)
  • مدت انقضا: دو سال
  • تعداد در هربسته:  100

کاربرد و اندیکاسیون دیکلوفناک سدیم 25: 

کاهنده درد، تحریک، تورم و خشکی مفصل در آرتریت، نقرس و سایر بیماری‌های روماتیسمی و نیز برای درمان دیگر موارد درد مثل سردرد، درد عضلانی، درد قاعدگی، درد پس از جراحی و زایمان مقدار مصرف: 

بزرگسالان:

برای درمان علامتی بیماری آرتریت روماتوئید: ابتدا روزانه 2 قرص در سه یا چهار مقدار منقسم مصرف شود. حداکثر مقدار مجاز مصرف روزانه 225 میلی‌گرم (9 قرص) می‌باشد. پس از بهبودی نسبی مقدار مصرف دارو طبق تشخیص پزشک کم می‌گردد.
برای درمان علامتی استئوآرتریت: ابتدا روزانه 2 قرص در دو یا سه مقدار منقسم مصرف شود. حداکثر مقدار مجاز مصرف روزانه 150 میلی‌گرم (6 قرص) می‌باشد. پس از بهبود نسبی مقدار مصرف دارو طبق تشخیص پزشک کم می‌گردد.
برای درمان علامتی اسپوندیلیت: ابتدا یک قرص در 4 یا 5 مقدار منقسم مصرف شود. پس از بهبود نسبی مقدار مصرف دارو طبق تشخیص پزشک کم می‌گردد.
توجه: در افراد کمتر از 18 سال فقط با دستور پزشک مصرف شود.

شرایط نگهداری دیکلوفناک سدیم 25: 

دارو را دور از نور و رطوبت در دمای زیر 30 درجه سانتی‌گراد، درون جعبه کاملاً در بسته نگهداری نمایید. از مصرف داروهای تاریخ مصرف گذشته خودداری کنید. موارد احتیاط: 

قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک خود مشورت نمایید.
— وجود هر گونه حساسیت به هر یک از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و یا دارو‌هایی مانند آسپیرین، کتورولاک، اکسی فن بوتازون و یا مواد دیگری مانند غذاها، رنگ‌‎ها و مواد محافظ.
— در صورت استفاده از هر نوع داروی دیگر.
— در صورت ابتلاء به هر نوع بیماری به خصوص بیماری‌های کلیوی، کبدی، قلبی، خونی، آسم، زخم‌ معده، بیماری‌های دیگر دستگاه گوارش و کم خونی.
قبل از مصرف هر نوع داروی جدید یا به وجود آمدن هر نوع مسئله تازه به هنگام استفاده از این دارو پزشک معالجتان را مطلع سازید.
دارو را به همراه غذا و یک لیوان پر از آب میل نمایید. دارو را به طور کامل بلعیده و از خرد کردن یا جویدن آن خودداری کنید. دارو را بیش از میزان تجویز شده مصرف نکنید. اگر دارو را با برنامه منظم مصرف می‌کنید، در صورتی که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید، تنها در صورتی می توانید نوبت فراموش شده را مصرف نمایید که 1 الی 2 ساعت از زمان مصرف گذشته باشد و در غیر این صورت از مصرف آن خودداری نموده و مقدار مصرف بعدی را نیز 2 برابر نکنید.
از مصرف استامینوفن و آسپیرین به طور همزمان با این دارو خودداری کنید مگر به تشخیص پزشک. در هنگام مصرف این دارو از مصرف فرآورده‌های الکل خودداری کنید. همچنین در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.   موارد منع مصرف: 

مصرف این دارو در این دوران توصیه نمی‌گردد مگر به تشخیص پزشک متخصص.

هشدارها:

مصرف این دارو ممکن است باعث ایجاد سرگیجه و خواب آلودگی شود، لذا از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارد خودداری کنید. در صورت بروز هر گونه ناراحتی شدید دستگاه گوارشی و اشکال در تنفس مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک مراجعه نمایید.

عوارض جانبی دیکلوفناک سدیم 25: 

هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود. اگر چه همه‌ی این عوارض در یک فرد دیده نمی شود، در صورت بروز مزاحمت هر یک از عوارض زیر با پزشک مشورت نمایید:
تنگی نفس یا اشکال در تنفس، ضربان تند و یا نامنظم قلب، درد قفسه سینه، کهیر، بثورات جلدی، تورم ملتحمه چشم، اشکال در دفع ادرار، زخم خونریزی دهنده‌ی لب‌ها، مدفوع سیاه رنگ، استفراغ حاوی خون، تاری دید، گلو درد و تب، خونریزی و کبودی غیر عادی، خستگی و ضعف غیر عادی.
همچنین در صورت ادامه یا مزاحمت عوارضی مانند سوزش سر دل یا سوء هاضمه، درد یا ناراحتی معده، سرگیجه و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ و سر درد با پزشک خود مشورت نمایید.  

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.