قاشق داروی کودک چیست؟

خوراندن دارو به نوزادان و کودکان کاری بسیار سخت و در عین حال دقیقی است؛ میزان دارویی که در هرنوبت به کودک یا نوزاد داده می شود باید دقیقا مطابق دستور پزشک باشد و مصرف مقادیر بیشتر از توصیه پزشک، سبب ایجاد عوارض جدی و مصرف کمتر نیز سبب کاهش اثربخشی آن می‌شود.

نکات ضروری درمورد دارو دادن به خردسالان

قبل از دادن دارو به کودک، لازم است دستور داخل جعبه آن به دقت مطالعه شده و دارو  به همان اندازه که پزشک تجویز نموده به کودک داده شود؛ خوب است بدانیم هر سی‌سی برابر یک میلی‌لیتر و هر میلی‌لیتر نزدیک به ۲۰ قطره است، در صورت استفاده از قاشق معمولی برای دادن دارو باید توجه کرد که اغلب حجم قاشق چایخوری دو و نیم سی سی، مرباخوری پنج سی سی، و غذاخوری پانزده سی سی است.

اما همانطور که مشهود است این مقادیر اصلا دقیق نیستند و بهتر است از پیمانه ای درجه بندی شده استفاده کرد.

بعضی داروهای مایع(شربت) همراه خود در جعبه پیمانه ای دارند که می توان مقدار دقیق دارو را دریافت و استفاده کرد ولی اغلب این پیمانه ها بزرگ و گود هستند و کودک رغبتی به پذیرش داروی تلخ، آن هم در ظرفی نازیبا که به سختی در دهانش جای می گیرد ندارد.

قاشق دارو

امروزه قاشق های درجه بندی شده ای طراحی و تولید شده است که به وسیله آن ها، با  دقت بیشتر و راحت تر دارو را به کودک یا نوزاد خوراند.

این قاشق ها با تنوع زیادی تولید می شوند؛

انواع قاشق داروی کودکان

بعضی از قاشق های دارویی به شکل پیمانه ای کوچک متصل به ستون مدرج در دسته خود هستند؛

بعضی دیگر ظاهری شبیه به قاشق غذاخوری کودک دارند با این تفاوت که حجم آن ها قبلا اندازه گیری و روی آن درج شده است و یا به همراه خود در جعبه دارای قطره چکان هستند و از جنس نرم، سبک و بی خطری ساخته شده اند؛

دو نوع دیگر قاشق های دارو که ویژه نوزادان هستند  به شکل سرنگ (سرنگ داروخوری)، با درجه بندی و قابلیت تزریق غذا در دهان نوزاد  و یا به شکل شیشه پستانک کوچک (قنداق خوری) طراحی شده اند؛ این دو طرح و همچنین برخی از انواع قاشق های ذکر شده با ستون مدرج در دسته، قابلیت نگهداری و ذخیره سازی موقت دارو را دارند و از  ریختن دارو حین انتقال آن از شیشه اصلی به دهان کودک یا نوزاد جلوگیری می کنند.

گاهی این وسیله در قالب سر پستانک قابل اتصال به سرنگ ساخته می شود و می توان به واسطه آن دارو را به نوزاد خوراند.

و یا قاشقی قابل اتصال به سر شیشه پستانک که بتوان همراه با آب میوه داروهای مجاز را راحت تر به کودک داد.

قاشق های داروی کودکان و نوزادان در طرح ها و رنگ های مختلف در بازار موجود هستند؛ این قاشق ها از متریال سازگار با دهان حساس کودکان ساخته شده و بعد از هر بار استفاده باید شسته شود.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.