دستگاه قرص نصف کن چیست؟

برای آشنایی با قرص نصف کن یادآور می شویم که گاهی اوقات پیش می آید به عنوان قرص مسکنی با دوز بالا در اختیار داریم و تصور می کنیم که برای تسکین سردردمان اگر دوز آن کمتر باشد بهتر است و با این فکر که نصف کردن آن موجب تقسیم و کاهش دوز دارو می شود اقدام به این کار می کنیم غافل از اینکه متخصصان تاکید می کنند همه قرص ها مخصوصا قرص هایی را که وسط آن خط ندارد نباید نصف کرد، زیرا با نصف کردن دوز کامل دارو به بدن نمی رسد و تاثیری نخواهد گذاشت.

برخی قرص های ضداستروئیدی و ضدالتهابی مثل آسپرین روکش دار، دارای لایه ای ست که از دیواره معده محافظت می کند، با شکستن آن قرص نه تنها خوردن آن سخت می شود بلکه به جای این که جذب روده کوچک شود، در معده جذب خواهد شد،  برخی قرص ها به گونه ای طراحی شده است که باید آرام جذب شود و با شکستن آن، این روند طی نمی شود.

با نصف کردن قرص ها، نمی توان نیمه برابر و دوز دقیق آن را بدست آورد و اغلب کمی از دارو نیز به هدر می رود و بدین ترتیب کمتر از اندازه ای که پزشک تعیین کرده است، دارو جذب بدن می شود.

این تغییر دوز، حتی با استفاده از وسیله مخصوص(قرص نصف کن) برای بریدن قرص ها، می تواند به ۱۵ درصد برسد. البته بیشترین خطر در صورتی است که داروی مذکور باید دقیقا با اندازه تعیین شده توسط پزشک مصرف شود و حتی کمترین تغییر در آن می تواند تاثیرات سمی در بدن داشته باشد.

داروهای بیماری‌های اعصاب و روان، مثل اختلال دوقطبی و یا بیماری نارسایی قلبی و ریتم غیرعادی ضربان قلب را حتما باید به طور کامل و منظم مصرف کرد، زیرا هرگونه تغییر در اندازه و مصرف دارو می‌تواند سبب بی تاثیرشدن آن، بروز عوارض جانبی و مشکلات معده شود.

اگر در قورت دادن قرص برای شما مشکل است و می‌خواهید آن را خودتان با قرص نصف کن تقسیم کنید حتماً با پزشک و متخصص داروساز مشورت کنید. بسیاری از داروها به دو صورت جامد و مایع وجود دارند و می‌توانید از پزشک داروی مشابه آن را درخواست کنید تا به آسانی بتوانید دارو را در دوز مشخص مصرف کنید.

تنها برخی از قرص ها که مشکلی با نصف شدن با قرص نصف کن ندارند ، دارای شیارهایی در مرکز خود هستند. خطی که روی قرص وجود دارد به ما کمک می کند قرص را به طور مساوی نصف کنیم یا آن را به ۴ قسمت تقسیم کنیم تا مقدار تجویز شده از دارو به بدن برسد، پزشکان توصیه می‌کنند در صورت لزومِ دو نیم کردن قرص حتما باید از دستکش و ماسک یا وسیله مخصوص این کار (دستگاه قرص نصف کن) استفاده شود تا از هر نوع التهاب و حساسیت احتمالی پیشگیری به عمل آید.

قرص نصف کن چیست؟

قرص نصف کن، در اصل وسیله ای ساده، دارای تیغه برنده و دسته یا اهرم است که به کمک آن، افراد با سرعت بیشتر، به راحتی و با دقت می توانند قرص ها را به صورت تکی یا چندتایی به دو بخش یا چهار بخش تقسیم کنند.

انواع قرص نصف کن

امروزه قرص نصف کن ها در شکل ها و طرح های مختلفی تولید می شوند به عنوان مثال طراحی برخی از آن ها شبیه به قیچی است و یا بعضی دیگر به شکل استوانه  و دارای مخزن ذخیره قرص همراه با قابلیت پودر کردن آن ها (درصورت نیاز) نیز هستند.

لازم به ذکر است برای جلوگیری از انتقال رطوبت به وسط قرص و از بین رفتن اثر بخشی دارو،پس از نصف کردن قرص های مجاز  بریدن آن را به لحظه ای قبل از مصرف واگذار کنید و یا درصورت طولانی شدن زمان تقسیم قرص تا مصرف، آن ها را در ظرف مخصوص دربسته و در محیطی خنک و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.