پتوی برقی چیست؟

پتوی برقی چیست؟ پتوی برقی، پتویی نرم که به واسطه سیم (المنت) های  بسیار باریک موجود در داخلش و عبور جریان برق از آن ها، گرما تولید می کنند؛ در هنگام استفاده از این پتو، دیگر لازم نیست صبر کنیم تا گرمای بدن خودمان در زیر پتو حفظ شده و متقابلا ما را گرم نگه دارد بلکه خود پتو ایجاد گرما کرده و مثل یک بخاری شخصی ایمن عمل می کند.

ماهیت استفاده از این پتوها جهت گرم شدن در فصول سرد و بر طرف کردن درد و خستگی ماهیچه ها است؛ شما به راحتی می توانید در هر زمان از ساعات شبانه روز از این پتوی گرمازا استفاده کنید؛ زمانی که روی مبلمان خانگی نشسته اید و تلویزیون تماشا می کنید و یا در حال شنیدن موسیقی مورد علاقه تان هستید، پتوی گرمابخش برای همیشه در دسترس است.

همچنین برای داشتن خواب شبانه راحت و کاهش مصرف سیستم گرمایشی خانه (شوفاژ و غیره…) این وسیله بسیار سودمند است؛ جدیدترین پتو های برقی هوشمند، کارآمد و ایمن هستند، آن ها مانند پتو های معمولی نرم و لطیف و قابل تاشدن می باشند.

اولین پتوهای برقی

اولین پتوی برقی، در اوایل دهه ۱۹۰۰ اختراع شد؛ پوشش های تخت گرم شونده ای که شباهت کمی به پتو های برقی امروزی داشتند؛ آن ها نوعی دستگاه گرمایشی البته فاقد ایمنی قابل توجه بوده اند، یک مخترع به نام  راسل .اس.آی  پتویی الکتریکی اختراع کرد که می توان آن را اولین نسخه پتوهای برقی امروزی دانست.

انواع پتوی برقی

پتوهای برقی در اندازه های مختلفی تولید می شوند؛ این پتوها در قالب یک نفره، دو نفره و کوچک برای استفاده موضعی تولید می شوند.

پتوهای یک نفره و دونفره، همانند پتوهای معمولی برای گرم نگهداشتن افراد حین خواب و استراحت استفاده می شوند ولی پتوهای برقی کوچک می توانند استفاده درمانی و توانبخشی داشته باشند، این پتوها که در اندازه یک قالیچه کوچک هستند برای کاهش دردهای ناشی از قائدگی، دردهای عضلانی و مفاصل مورد استفاده قرار گیرند؛ همچنین برای گرم کردن دست ها و پاها و صورت به طور موضعی مورد استفاده قرارگیرند.

پتوی گرمازا (برقی) چگونه کار می کند؟

سطح پتوهای برقی، پوشیده شده از سیم های فلزی عایق دار باریک و منعطفی(المنت) است که به شکل مارپیچ قرار گرفته اند، هنگام اتصال سیم برق اصلی به منبع (برق شهری) و عبور جریان از سیم ها، آن ها گرم شده و این گرما در سرتاسر پتو پخش می شود، مکانیزم این وسیله بسیار شبیه بخاری های برقی المنتی است، با این تفاوت که این المنت ها دارای روکش، کاملا انعطاف پذیر و ایمن هستند و در مجاورت و تماس پارچه پتو با آن ها، ایجاد سوزش و سوختگی نمی کنند؛ گرمای ایجاد شده در المنت ها توسط سیستم کنترلی ولتاژ و جریان، قبل از ورود به داخل پتو کاملا تنظیم می شود.

ایمنی در پتوی برقی

این پتوها برای امن بودن، راحت بودن، ایجاد گرمای ایده آل، عمر طولانی و آسانی برای مراقبت، نیاز به تکنولوژی دارند؛ تولیدکنندگان به شیوه های مختلف از ویژگی هایی از قبیل: محافظت بیش از حد برای گرم شدن، خروجی گرمای متغیر، خاموشی خودکار و غیره به صورت های مختلف بهره می برند.

اگر پتوی برقی مطابق با UL 964 باشد که استاندارد ایمنی آزمایشگاه ها برای این دستگاه ها است، می توان به ایمن بودن و کیفیت بالای آن مطمئن بود.

با وجود همه تدابیری که برای حذف عوامل مخاطره آمیز در پتوهای برقی امروزی اندیشیده شده است اما باز هم مهمترین چیزی که باید درباره این پتوها مراقبش باشید “ایمنی” است؛ از آنجا که آن ها در درون خود از المنت های باریک برای تولید گرما بهره می برند، ممکن است بیش از حد گرم شوند؛ گرچه پتوها با کیفیت بالا طوری طراحی شده اند که از این مشکل اجتناب کنند.

چه کسانی باید در به کارگیری پتوی برقی احتیاط کنند؟

حتی زمانی که انتظار می رود پتو به خوبی کار کند، همچنان می تواند برای کاربر بسیار ناراحت کننده باشد؛ به همین دلیل، پتو های الکتریکی به دلیل خطر بالقوه ایمنی برای افراد خاصی توصیه نمی شود؛

به عنوان مثال، افراد مبتلا به دیابت که ممکن است دچار بی حسی به ویژه در دست ها و پاهای خود شوند و تشخیص ندهند که پتو برای آن ها تا چه میزان گرم است و دچار سوختگی پوستی شوند.

زنان باردار نیز نباید از این پتوها استفاده کنند؛ همچنین استفاده از پتوی برقی برای بزرگسالان مبتلا به آلزایمر یا اختلالات روانی و همچنین برای کودکان (زیر ۳ سال) و نوزادان توصیه نمی شود؛ این عزیزان ممکن است به چگونگی تنظیمات درست پتوی برقی مسلط نباشند و خود را در معرض خطر سوختگی قرار دهند.

برای گرم نگه داشتن حیوانات خانگی نیز نباید از پتوی برقی استفاده نمود؛ حیوانات خانگی تمایل به گرم شدن سریع دارند، بنابراین اگر در رختخواب خود حضور آن ها را می بینید، از پتو الکتریکی استفاده نکنید؛ همچنین آن ها ممکن است به پتو صدمه بزنند و باعث پارگی و ایجاد خطر برق گرفتگی ناشی از پارگی سیم ها شود.

نکاتی در مورد استفاده از پتوی برقی:

  • هنگامی که شما آماده استفاده از پتوی خود در زمان خواب می شوید، آن را روی تخت خواب قرار دهید؛ مراقب باشید که ریموت کنترل ها در نزدیکی پاهای شما باشد نه در کنار سرتان.
  • مادامی که پتو به برق متصل است به راحتی می توان آن را تاکرد یا حتی به دور زانو و سایر نقاط بدن پیچید ولی به محض جداکردن آن از سیستم برق رسانی و شروع به خنک شدن پتو، باید آن را کاملا صاف و مسطح قرار داد و تا نکرد؛ رعایت این نکته عمر مفید آن را افزایش می دهد.
  • درصورت  مراقبت درست، پتوی شما می تواند چندین سال سالم و قابل استفاده باشد؛ اطمینان حاصل کنید که تمام دستورالعمل های ایمنی را دنبال می کنید و همیشه پتوی خود را از لحاظ پاره شدن بررسی می کنید؛ همچنین لازم است پتوی خود را هر چند وقت یکبار تمیز کنید، آن را به راحتی با آب و مواد شوینده از آلودگی و کثیفی پاک کنید.
  • هنگام نگهداری پتو، دستورالعمل های (دفترچه راهنما) پتو را مطالعه کنید؛ مهم است که وسائل سنگین را بر روی پتو قرار ندهید. همیشه در زمان غیر استفاده، پتو را از سیم برق جدا کنید.
  • بیشتر پتو های برقی قابل شستشو هستند؛ اما باید با مطالعه دفترچه از وجود این امکان مطمئن شوید؛  قبل از قرار دادن پتوی خود در ماشین لباسشویی، لازم است سیم اتصال پریز و کنترل کننده ها را بردارید، سپس با شستشوی ملایم با آب و مواد شوینده معمولی و تنظیم خشک کن ماشین لباسشویی در حالت دور کم و متوسط، عملیات شستشو را انجام دهید.
  • لکه های قهوه ای روی پتوی شما نشانه ای از سوختگی هستند؛ اگر شما آن ها را دیدید، بلافاصله استفاده از پتو را متوقف کنید و به دنبال یک جایگزین برای آن باشید؛ به طور منظم قسمت های الکتریکی پتو را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که دچار هیچ آسیبی نشده اند؛ هرگز مدل دست دوم این کالا را خریداری نکنید و از استفاده از پتو در تنظیم حداکثر حرارت نیز جلوگیری کنید تا از گرمای بیش از حد و ایجاد حساسیت جلوگیری شود.

تنوع در پتوهای برقی

پتو های گرمازا در رنگ ها و پارچه های گوناگون ساخته می شوند، بنابراین شما می توانید نوع مورد علاقه و مطابق با نیازتان انتخاب و استفاده نمایید.

اندازه ای را انتخاب کنید که با نوع استفاده، تعداد نفرات و ابعاد بدنی تان مطابقت داشته باشد؛ اگر در زمان خواب، همسر خود را در کنارتان دارید می توانید از پتوهای برقی دونفره با تنظیمات دوگانه استفاده کنید؛ به این معنا که این نوع از پتوها در دو طرف خود (چپ و راست) به طور جداگانه دارای تنظیمات گرمایی هستند.

امروزه همچنین پتو های زیبا با طرح های شاد و جذاب مخصوص کودکان و پتوهای هوشمندی با قابلیت کنترل از راه دور  طراحی و ساخته شده اند.    

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.