مقایسه ریپل و بیت‌کوین

بیت‌کوین معروف‌ترین ارز دیجیتال است که طرفداران زیادی دارد. استقبال از آن‌ها در حدی است که دستگاه‌های زیادی برای تولید بیت‌کوین و سایر ارزها در بازار وجود دارد.

امروزه بازار ارزهای دیجیتالی بسیار داغ است. برخی از این ارزها برای خرید و فروش و برخی دیگر برای ارائه خدمات به وجود آمده‌اند. ارزش این ارزهای دیجیتالی در هر لحظه در حال تغییر است. بیت‌کوین معروف‌ترین ارز دیجیتال است که طرفداران زیادی دارد. استقبال از آن‌ها در حدی است که دستگاه‌های زیادی برای تولید بیت‌کوین و سایر ارزها در بازار وجود دارد. ریپل یکی از واحدهای ارز دیجیتال و سومین ارز رمزنگاری شده در بازار است. اما ریپل چیست و چه تفاوت‌هایی با بیت‌کوین دارد؟

ریپل چیست؟

ریپل یک شرکت بزرگ با قدمت 20 ساله در سانفرانسیسکو است. در مقایسه بیت کوین و ریپل باید گفت ریپل علاوه بر اینکه مانند بیت کوین یک ارز دیجیتال است، یک پلتفرم نیز می‌باشد. پلتفرم ریپل یک پروتکل متن باز برای انجام سریع و ارزان تراکنش‌ها می‌باشد. شبکه ریپل یک ارز دیجیتال مخصوص به خود به نام (XRP) دارد. علاوه براین، افراد می‌توانند در شبکه ریپل ارز دیجیتال خود را ایجاد کنند. بیت کوین نسل اول و ریپل نسل سوم ارزهای دیجیتال هستند. ارز دیجیتال ریپل مبتنی بر شبکه بلاک چین نیست و از آن تنها برای درگاه پرداخت استفاده می‌کند. شبکه Ripple به جای بلاک چین از تجمع گروهی سرور متمرکز استفاده می‌کند.

ریپل یا به اختصار XRP، زودتر از بیت‌کوین در سال ۲۰۰۴ به وجود آمد. اما به دلیل عدم مدیریت عملکرد خوبی نداشت. بالاخره در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت ریپل لبز (Ripple Labs) فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. هدف مدیران شرکت از ارائه این ارز رمزنگاری شده، انتقال آسان و بی‌دردسر پول به صورت بین‌المللی بود. پرداخت‌های بین‌المللی دو مشکل اساسی دارند:

  • گران بودن
  • سرعت پایین

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می‌کند. این رمز ارز با هدف انجام پرداخت‌های بی واسطه و حذف نهادهای مالی مثل بانک‌ها ایجاد شده است. در واقع بیت کوین سعی دارد با انجام دریافت و پرداخت‌ها و انتقال امن پول، از طریق شبکه همتا به همتا، افراد را از هر بانک و نهادی بی نیاز سازد.

بیت کوین کلیه قابلیت‌های پول واقعی را دارد؛ به این معنا که برای خرید کردن، سرمایه‌گذاری، تبادل و… قابل استفاده است. این رمز ارز در مقایسه با پول واقعی برتری‌هایی مثل کمیاب بودن، غیرقابل جعل بودن، امنیت بیشتر و… را دارا می‌باشد.

تفاوت ریپل و بیت کوین

با وجود این که خرید بیت کوین و فروش بیت کوین در میان رمزارزها به عنوان یک پیشرو باقی مانده است، اما ریپل با رشد سازگاری و تنوع کاربردهایش حرکتی رو به جلو دارد. ریپل رتبه سوم در میان رمزارزها را داشته و پشت سر بیت کوین و اتریوم قرار دارد. حال به بیان تفاوت ریپل و بیت کوین می پردازیم:

  • بیت کوین با هدف تراکنش‌های همتا به همتا و حذف واسطه‌‌ها و بانک‌ها روی کار آمده است، در حالی که رپیل عقیده دارد که بانک‌ها به خودی خود بد نیستند و فقط نحوه انجام کار آن‌هاست که باعث ایجاد مشکلات پرداختی و انتقال پول می‌شود. ریپل قصد دارد تا با عرضه محصولات بانکی غیرمتمرکز، مشکل تبادلات بین‌المللی پول در جهان را برای همیشه حل کند. 
  • بیت‌‌کوین یک ارز دیجیتالی است که به عنوان یک ابزار پرداختی برای کالاها و خدمات مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، در حالی که ریپل یک توافق پرداختی، صرافی ارز و سیستم پرداخت است که برای استفاده بانک‌‌ها و شبکه‌‌های پرداخت درنظر‌‌گرفته‌‌ شده‌‌است. هدف اصلی، ارائه یک سیستم برای انتقال مستقیم دارایی‌ها است که تقریبا در لحظه و آنی انجام‌‌ می‌‌گیرد و جایگزین ارزان‌‌تر و شفاف‌‌تر و مطمئن‌‌تر برای سیستم‌‌های انتقال مورد استفاده توسط بانک‌های کنونی مانند سیستم پرداخت سوییفت است.
  •  بیت‌‌کوین مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین است، درصورتی‌‌که ریپل از بلاکچین استفاده نمی‌‌کند اما از یک دفترکل (ledger) عمومی که با استفاده از شبکه‌ای از سرورهای اعتباردهی و توکن‌‌های رمزنگاری‌‌ شده به نام XRP توزیع شده ‌‌است، استفاده می‌‌کند.
  • بیت کوین توسط اشخاص و سازمان ها به عنوان یک ارز واقعی پذیرفته شده است، در صورتیکه سیستم پرداخت ریپل بیشتر توسط بانک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا ریپل برای سرمایه گذاری بهتر از بیت کوین است؟

اینکه بگوییم بیت کوین لیدر و پادشاه ارزهای دیجیتال است یک صحبت تکراری است که می‌دانم بارها شنیده‌اید. این رمز ارز حالا مشهورترین و گران‌ترین ارز در سراسر جهان به شمار می‌رود. همین مسئله باعث ترغیب اکثر سرمایه‌گذاران به خرید بیت کوین می‌شود. با این حال این ارز دیجیتال بی عیب و نقص نیست. بعد از سومین هاوینگ بیت کوین، افراد برای سرمایه‌گذاری خود در پی یک جایگزین بهتر می‌گردند. چند نمونه از عیب‌های بزرگ بیت کوین که افراد را برای خرید آن مردد می‌سازد عبارتند از:

  • دعوای آن با محیط زیست به دلیل مصرف بالای انرژی
  • کوچک بودن حجم بلاک و سرعت پایین در تایید تراکنش
  • استفاده از نسل اول بلاک چین با وجود تکنولوژی پیشرفته‌تر نسل سوم بلاک چین

ریپل با محبوبیتی که خیلی زود در بین بانک‌ها پیدا کرد، اکنون در لیست 10 ارز برتر است. با توجه به برتری‌هایی که در مقایسه با بیت کوین دارد، شاید همان گزینه مناسب برای جایگزین بیت کوین باشد. البته در صورتی که توسعه دهندگان بیت کوین برای رفع معایب آن تلاش کنند و به کارکردش بهبود بخشند، با توجه به نرخ پذیرش بالایی که دارد، شاید بتواند ارزش خود را برای سرمایه‌گذاری حفظ کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.