نورپردازی در بخش های مختلف منزل

 نور پردازی هم به اندازه چیدن وسایل خانه از اهمیت زیادی برخوردار است. شاید در وهله اول زیاد به چشم نیاید اما زمانی که خانه را می چینید اگر از نورپردازی درست و اصولی استفاده نکنید نمی توانید آن طور که باید زیبایی های خانه را به نمایش در بیاورید و عموما اکثر افراد گرفتار، استفاده زیاد از لامپ های پرمصرف برق می شوند.

چطور در خانه نور پردازی خوبی داشته باشیم؟

هر فضایی چه در خانه یا حتی دفتر کار و … نیاز به نورپردازی درست دارد و این  نورپردازی است که حرف اول را می زند و می تواند خیلی ساده حال و هوای محیط را عوض کند. در این مقاله با یادآوری چند نکته به شما کمک می کنیم تا نورپردازی خانه تان را در همه قسمت ها متحول کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.

این نکات را فراموش نکنید

برای خرید و نصب چراغ آویز سقفی به ارتفاع سقف توجه داشته باشید. اگر سقف کوتاهی دارید استفاده از چراغ های بلند خانه را بد جلوه می دهند. در همه اتاق ها یا مکان ها در خانه باید از چراغ مخصوص به همان مکان استفاده کنید. به طور مثال لازم نیست حتما در اتاق خواب لوستری عظیم با چراغ های پر نوری نصب نمایید.

فضاهای مختلف خانه و نور آن ها

فضای نشيمن خانه چه نوری لازم دارد؟

 معمولا در اتاق نشيمن بعدازظهرها و شب ها  بیشتر حضور دارید و در روز اگر در خانه هستید بهتر است از روشنايی عمومی و نور منطقه ای برای این مکان استفاده کنید. چراغ های سقفی، لوسترهای آویزی، دیوارکوب های متنوع، آباژورهای بزرگ یا حتی رومیزی برای روشن کردن این فضا بسیار مناسب اند و می توانید با توجه به سلیقه تان آنها را انتخاب نمایید.

آیا محیط غذاخوری منزل نیازی به نور دارد؟

 نور در منزل در هر مکانی که شما رفت و آمد داشته باشید لازم و ضروری است و باید از نورهای متنوع  و کنترل شده در همه جای فضای زندگی تان استفاده کنید تا بتوانید فضای اطراف تان را دلچسب تر نمایید.

فضای اطراف میز نهار خوری نیز احتیاج به روشنایی و چراغ مخصوص دارد و بهتر است بالای میز ناهار خوری تان را چراغی مناسب آویزان کنید و روشنایی لوستر یا نور سقفی آن را طوری تنظیم کنید تا قابل کنترل و تنظیم باشند و راحت تر بتوانید بر نور تسلط داشته باشید.

آشپزخانه را با نور مناسب دلنشین تر کنید

معمولا آشپزخانه در مکانی از خانه قرار دارد که نور طبیعی وارد آن می شود و می توانید از این امتیاز استفاده کنید. در روز می توانید از نور طبيعی و منظره ی بيرون لذت ببرید و نیاز به چراغی ندارید، اما هستند خانه هایی که آشپزخانه آنها از نور طبیعی بی بهره است و باید چراغ مناسبی تهیه کنند. چراغ آویز با لامپ های مناسب در دو رنگ زرد و سفید، برای آشپزخانه مناسب ترند.

آشپزخانه می تواند دو نورپردازی مجزا داشته باشد:

نورپردازی کلی؛ برای کل آشپزخانه که می توانید از لوسترهای آویزی با سلیقه خودتان و با توجه به دکوراسیون تان آنها را انتخاب کنید.

نورپردازی سطوح؛ مثلا نورپردازی توسط LEDهای جذاب در زیر کابینت ها، بالای اجاق گاز و درون قفسه ها برای زیبا تر شدن فضای آشپزخانه تان.

 نور اتاق خواب بزرگسالان چگونه باید باشد؟

اتاق خواب نیز یک از ارکان های مهم در خانه است که باید نورپردازی درست و البته اصولی داشته باشد. این نکته را فراموش نکنید که محیط اتاق خواب محلی برای آرامش و استراحت شماست. لوستر ساده تری که از تعداد لامپ های کمتری برخوردار است برای اتاق خواب شما مناسب است. بهتر است از شیوه جدید کنترل نور نیز در اتاق خواب هم استفاده کنید تا حتما لازم نباشد چراغ خواب نیز تهیه کنید.

اتاقی آرام با نوری رمانتيک، برای شما مناسب تر است تا اتاقی با نور زیاد که برای استراحت چشم هایتان مناسب نباشد.

آیا چراغ خواب برای اتاق لازم است؟

در اتاق خواب می توان از چراغ خواب نیز استفاده کنید. انواع چراغ های پايه دار( آباژورهای بلند) یا چراغ های پایه کوتاه( آباژورهای کوتاه) در اطراف تخت، لازم نه، ولی مناسب است تا شما بتوانید حداقل روشنايی لازم، برای مطالعه ای کوتاه یا انجام کارهای شخصی در اختیار داشته باشید.

به چراغ اتاق کودکان تان نیز توجه کنید

برای فعالیت روزمره فرزندانتان نیز چراغ مناسبی در اتاق آویزان کنید.  توجه داشته باشد که استفاده از چراغ های متحرک پايه دار که کودکان می توانند آنها را بیندازند، اصلا مناسب نیست و بهتر است از لوسترهای سقفی یا آویزی برای اتاق آنها استفاده کنید.

اگر کودکی دارید که باید در اتاق درس بخواند و تكاليف مدرسه را هم در آنجا انجام ‌دهد به نور كافی احتیاج دارید و اهميت نور در آنجا بیشتر خواهد شد. در این گونه زمان ها برای میز فرزندان از چراغ های مطالعه نیز استفاده کنید.

 به سن کودکان نیز توجه کنید

برای انتخاب نور اتاق خواب كودكان به سن آنها نیز باید توجه کنید. نوری در اتاق خواب باید باشد تا بتوانند كارهايی مانند: پوشيدن لباس، درس خواندن، پيداكردن اشيا و … را به‌خوبی انجام دهند و دچار مشکل نشوند. نور قابل تنظیم به کودکان اجازه می دهد تا آنها در اتاق هنگام شب خوب استراحت كنند و در صورت لزوم بتوانند از تختخواب در نيمه ‌شب بلند شوند و دچار مشکلی نشده یا برخوردی با اشيای پيرامون خود نداشته باشند.

به ایمنی نور اتاق کودکتان حتما توجه ای خاص داشته باشید.

 نورپردازی در حمام و سرويس های بهداشتی لازم است؟

نورپردازی فضای حمام و دستشویی لازم است اما از اهمیت کمتری برخوردار است. چراغ های سقفی در حمام و دستشویی بهترین گزینه انتخابی برای شماست و علاوه بر آن می توانید برای زیبایی بیشتر، از  چراغ دیواری در بالای آینه نیز استفاده کنید. نورهای زیاد با رنگ های مختلف برای این محیط مناسب نیستند و ممکن است سایه در آیینه ایجاد کنند و تصویر شما را غیرواقعی نشان دهند و این به ضرر شما خواهد بود.

 از نورپردازی سایر فضاهای خانه غافل نشوید

پذیرایی، ورودی، راهروها، حیاط، بالکن، راه پله ها و … را نیز فراموش نکنید. این اماکن ها نیز جزوی از خانه هستند و باید با نورپردازی مناسب تان آنها را زیباتر جلوه دهید. بودن نور فراوان در خانه هنر نیست، هنر آن است تا با کمترین نور، اما به جا، بتوانید علاوه بر زیبایی خانه در حفظ ایمنی و سلامتی خانواده و حتی میهمانان بکوشید. مسیر حرکت و سطح روی پلکان ها را با نورهای نواری LED  به طرف پایین روشن کنید و از محیطتان لذت ببرید.

با رعایت این اصول ساده می توانید محیطی ساده با گرما و روشنایی اصولی داشته باشید و از خانه تان در کنار خانواده لذت ببرید. حال که بحث گرمایشی خانه پیش آمد، می توان با ترفندهایی ساده موجب گرم نگه داشتن خانه بدون اتلاف انرژی شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.