کاربردهای پروفیل در ساختمان سازی

یکی از مقاطع گوناگون فلزی که در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پروفیل است. البته مقاطع فولادی دیگری مانند میلگرد، تیرآهن و… نیز برای ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرند. هر یک از این مقاطع دارای اهمیت خاصی هستند و کاربرد های گوناگونی در ساخت سازه دارند. پروفیل ‌ها در واقع نوعی مقاطع بسته توخالی هستند که جنس آن ها از فلز بوده و شکل های گوناگونی دارند.

هر یک از این پروفیل‌ها نیز کاربرد مخصوصی در ساختمان‌سازی دارد. برخی از آن ها برای داخل ساختمان به کار می روند و برخی دیگر برای نمای خارجی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال پروفیل‌هایی که در بخش داخلی استفاده می شوند، شامل پروفیل‌های درب و پنجره و یا پروفیل‌های مورد استفاده برای ساختن حفاظ و نرده هستند. پروفیل‌های مورداستفاده برای نمای خارجی ساختمان نیز برای فریم گذاری نما کاربرد دارند؛ اما برای خرید پروفیل باید نکات استفاده از پروفیل در ساختمان‌سازی را بدانید.

پروفیل ممکن است به خاطر وقوع زلزله تغییر شکل دهد، به همین خاطر بهتر است داخل آن با بتن پر شود. برخی از کارشناسان معتقدند که نباید از قوطی ها و پروفیل‌ها برای ساخت رابط سوله ها استفاده کرد و معمولاً از تیرآهن های IPE برای بالا بردن استحکام ستون استفاده می شود. تنها در صورتی می شود از پروفیل به جای ستون استفاده کرد که اندازه عرض آن ها نسبت به ضخامت بال کمتر از ۱۲ باشد. یکی از عوامل تاثیر گذار در قیمت انواع پروفیل کاربرد آن است که بر اساس کاربرد ضخامت و موارد دیگر تاثیر گذار بر قیمت آن تعیین میگردد.

7 کاربرد پروفیل های فلزی در صنعت ساختمان

کاربرد پروفیل در سازه های ساختمانی به خاطر بالا بردن مقاومت سازه است. معمولاً برای ساخت پروفیل از فولاد st37 استفاده می شود. این پروفیل‌ها خاصیت شکل پذیری بسیار بالایی دارند. به همین خاطر می توان در قسمت های مختلف ساختمان از آن استفاده کرد. انواع پروفیل ساختمانی متفاوت هستند. البته برخی از پروفیل‌های ساختمانی هستند که دارای جنس استیل یا ورق گالوانیزه هستند و برخی دیگر از پروفیل‌های دکوراتیو نیز وجود دارند که کاربرد های تزیینی دارند و استحکام آن ها زیاد مدنظر نیست. به خاطر همین برای ساخت قسمت هایی مانند نرده های فلزی و یا نرده های راه پله و در و پنجره از آنها استفاده می شود. در ادامه درباره انواع پروفیل ساختمانی و کاربرد هرکدام به صورت جداگانه مطالبی را عنوان می کنیم.

1. کاربرد پروفیل‌های مربعی و مستطیل شکل

پروفیل‌های مربع یا مستطیل شکل برای ساخت درب و پنجره ساخت حصار در برخی صنایع خودروسازی و طیف گسترده ای از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنایع ساختمان‌سازی نیز برای ساخت اسکلت فلزی و ستون ساختمان کاربرد دارند.

2. کاربرد پروفیل قوطی

پروفیل قوطی یکی از انواع پرکاربرد در صنایع ساختمان‌سازی است. شکل این قوطی ها به صورت مستطیلی یا مربعی است و بیشتر برای ساخت اسکلت ساختمان محافظ های در و پنجره و نرده از آن استفاده می شود.

3. کاربرد پروفیل سبک

نام دیگر پروفیل سبک پروفیل مبلی یا پروفیل روغنی است. برای ساخت این نوع از پروفیل از ورق های روغنی استفاده می شود؛ بنابراین ظاهر بسیار روشن و براقی دارند. برخی از پروفیل‌ها که با ورق سیاه تولید می شوند ممکن است در گروه پروفیل سبک قرار بگیرند، البته ضخامت پروفیل مبلی باید بین 0.3 میلی متر الی 5/1 میلی متر باشد. کاربرد پروفیل سبک در صنایع مختلف مانند ساخت تخت بیمارستانی، میز و صندلی و … است.

4. کاربرد پروفیل نوع Z

پروفیل نوع Z نیز یکی دیگر از انواع پروفیل موجود در بازار است. ابعاد پروفیل نوع Z بر اساس ارتفاع آن مشخص می شود. برای مکان هایی که ارتفاع سقف زیاد باشد، مانند پارکینگ ها سوله ها و سالن ها از پروفیل نوع Z استفاده می شود.

5. کاربرد پروفیل استیل

پروفایل استیل از نوع آلیاژ فولاد ضد زنگ است و دارای عناصری مانند نیکل و کروم می باشد. این پروفیل در برابر زنگ زدگی و رطوبت مقاومت بالایی دارد و معمولاً به صورت وارداتی از کشورهای دیگر به ایران وارد می شود. به همین خاطر قیمت بالایی دارد.

6. کاربرد پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه نیز یکی دیگر از انواع پروفیل‌های ساختمانی است که با استفاده از ورق های معمولی که در عملیات گالوانیزه شدن قرار می‌گیرند، تهیه می شود این پروفیل‌ها نیز مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارند به همین خاطر قیمت آن ها نیز بالا می باشد.

7. کاربرد پروفیل دکوراتیو

کاربرد پروفیل دکوراتیو معمولاً تزئینی است و برای ساخت نرده های فلزی یا نرده های پشت درب و پنجره و راه پله مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس این پروفیل‌ها استیل ضد زنگ است و جلوه بسیار زیبایی دارند.

برای اطلاع از قیمت پروفیل ساختمانی و قیمت محصولات فولادی می توانید به وب سایت آهن یک مراجعه کنید، چون کارشناسان این شرکت با تجربه و فعالیت در بازار آهن، دانش کافی برای خرید و فروش انواع مقاطع فولادی را دارا می باشند و می توانند مشاوره و راهنمایی های لازم را به شما ارائه نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.