چای دارجیلینگ

چای دارجلینگ غالباً چای سیاهی است که طعمی میوه ای و گل مانند دارد. رنگ این چای از طلائی روشن تا برنزی تیره متغیر است و رایحه ای میوه ای دارد. این چای یکی از بهترین چایها در جهان بوده و متعلق به منطقه دارجلینگ در بنگال هندوستان است.

چای دارجلینگ دارای نشان جغرافیایی (Geographical Hndication/GI) است. طبق این نشان امتیاز کاشت و تولید این چای تنها به این منطقه تعلق دارد.

انواع چای دارجلینگ

چای سیاه دارجلینگ

همان‌طور که اشاره کردیم این چای دارای انواع و خواص مختلفی می‌باشد که به‌طور قطع شناخته شده‌ترین و معروفترین آنها چای سیاه دارجیلینگ می‌باشد.

چای سیاه دارجیلینگ

در بین دوره‌هایی که در قسمت قبل برای شما بیان کردیم چای‌هایی که در اوایل فرودرین و اواخر اردیبهشت ماه برداشت می‌شوند بهترین گزینه برای تهیه چای سیاه دارجلینگ می‌باشند که نتیجه آنها یک چای روشن می‌باشد. لازم است بدانید در ماه‌های پاییز نیز برای تهیه این نوع چای اقدام می‌شوند که البته کیفیت بالایی ندارند.

چای سیاه دارجیلینگ دارای برگ‌های سفت و سیاه رنگی می‌باشند که گاهی برگ‌های اکسید شده سایر چای‌ها نیز به آنها اضافه می‌شود که البته بیشتر با این اتفاق دیگر چای تولید شده جنبه صادراتی خود را از دست می‌دهد.

چای سفید دارجیلینگ

این نوع چای، دارای عطر و طعم ظریف و رنگ تقریباً طلایی است. برگ‌های آن بسیار سبک هستند و برای تهیهٔ چای باید مقدار بیشتری از آن مصرف شود. چای سفید دارجلینگ یک چای نادر است و در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا پرورش داده می‌شود.

چای اولانگ دارجلینگ

دارای برگ‌هایی ریز است و در دمای خاصی فرآوری می‌شود. به مراتب نادرتر از چای سفید است و آن را در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا پرورش می‌دهند و رنگ چای آن در فنجان، تقریباً نارنجی رنگ است و قیمت زیادی نیز دارد.

چای سبز دارجلینگ

این نوع از چای بخار داده شده و کمتر اکسیده می‌شود و نسبت به چای سیاه، 60 درصد «پلی فنول» بیش‌تر که یک نوع آنتی‌اکسیدان ضد سرطان است دارد و تلخی طعم آن در مقایسه با دیگر انواع چای دارجلینگ کمتر است.

6 خاصیت اصلی چای دارجیلینگ

موارد بسیار زیاد و خواص متنوعی می‌توان برای چای دارجلینگ معرفی کرد که باعث شده این چای به یکی از محبوبترین چای‌های جهان تبدیل شود که ما سعی کردیم در ادامه به بررسی تعدادی از آنها بپردازیم.

1. طعم مطلوب و خوشمزه

چای دارجیلینگ طعم خاصی در بین انواع چای‌ها دارد و با نوشیدنی‌های خاص قابل مقایسه است. چای دارجیلینگ عطر و طعم میوه‌ای و تقریباً مرکباتی و همچنین شیرینی مُشک مانند دارد که این چای را بی‌نظیر می‌کند. برخی از چای‌های دارجیلینگ تقریباً گس هستند و برخی دیگر طعم شیرین و گل دارند. تمام این‌ها به منطقه رشد گیاه و زمان برداشت آن بستگی دارند.

2. استحکام و سلامت دندان

جدا از طعم خوشمزه، مطالعات نشان می‌دهند که چای به ویژه چای سیاه به کاهش حفره دندانی از طریق مهار رشد باکتری‌های فاسد کننده دندان کمک می‌کند. همچنین چای دارجیلینگ این ویژگی مبارزه علیه حفره را از خود نشان داده‌است. با نوشیدن چای دارجیلینگ به‌طور منظم، فعالیت باکتری برای آسیب رساندن به دندان را محدود می‌کنید و درنتیجه شما از درد دندانی حاصل از فساد دندانی کمتر رنج می‌برید.

3. تسکین زخم معده

چای دارجیلینگ برای سلامت معدهٔ شما مفید است. چای دارجیلینگ به جلوگیری از زخم‌های معده و حتی سرطان دستگاه گوارش کمک می‌کند. اما چگونه؟ چای دارجیلینگ باعث جلوگیری یا مهار تولید هلیکو باکتر پیلوری می‌شود. هلیکو باکتر پیلوری باکتری است که می‌تواند باعث زخم معده شود.

4. بهبود کنترل وزن

چای دارجیلینگ حاوی کافئین است که به جلوگیری از افزایش وزن کمک می‌کند. اگر شما در حال کنترل وزنتان هستید، چای دارجیلینگ نوشیدنی خوبی است. کافئین موجود در چای به افزایش سرعت سوخت و ساز کمک می‌کند و بنابراین تمرین ورزشی را مؤثرتر می‌کند. مهم است که به این نکته توجه کنید که اگر هدف شما کاهش وزن است، نوشیدن چای دارجیلینگ به تنهایی مؤثر نیست. شما باید عادت نوشیدن چای را با رژیم غذایی سالم و تمرین ورزشی منظم همراه کنید.

5. تقویت کننده سیستم ایمنی

از همه فواید چای دارجیلینگ، این ویژگی ممکن است از همه مهم‌تر باشد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که غالباً به راحتی به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مبتلا می‌شوید، نوشیدن یک فنجان چای دارجیلینگ در روز سیستم ایمنی شما را تقویت خواهد کرد. چای دارجیلینگ حاوی آنزیمی به نام تئانین است که پاسخ بدنتان را به عفونت بهبود می‌دهد و توانایی بدنتان را برای مقاومت در برابر بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی متداول و آنفلوآنزا افزایش می‌دهد. در مطالعه‌ای چای دارجیلینگ فعالیت‌های ضدجهش و ضدسرطان قابل توجهی نشان داد که براساس آن ممکن است این چای به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

6. سرکوب کننده استرس


در فراز و نشیب زندگیتان، دوری از استرس واقعاً کاری دشوار است. مهم نیست چه قدر تلاش می‌کنید، تقریباً غیرممکن است که هر روز یک روز بدون استرس باشد. یکی از کارهایی که می‌توانید برای رفع استرس انجام بدهید، تهیه یک فنجان چای دارجیلینگ برای خودتان است. این چای حاوی ترکیباتی است که هورمون استرس -کورتیزول- را در بدن کاهش می‌دهد و بنابراین می‌تواند به عنوان یک تسکین دهنده استرس طبیعی عمل کند.
با وجود تمامی خواص سلامت چای دارجیلینگ، تصور اینکه چرا این چای یکی از محبوب‌ترین چای‌های سیاه در دنیا است کار دشواری نیست.

بهترین چای دارجیلینگ کدام است؟

انواع چای دارجیلینگ از گیاه کاملیا سینسیس بدست می آیند. دو گونه از گیاه کاملیا سینسیس وجود دارد: سینسیس و آسامیا. چای سینسیس در چین کشت می‌شود و به دلیل مناسبت آن با هوای سرد دارای برگ‌های کوچکتری است و چای آسامیا که در هندوستان می‌روید دارای برگ های بزرگتری است که به دلیل هوای گرم تر در هندوستان، برگ‌ها بزرگتر هستند.

چای در سراسر جهان از جمله ایالات متحده آمریکا در مناطقی مانند هاوایی و کارولینای جنوبی می‌روید، اما کشورهای اصلی تولید کننده چای که بیشترین مقدار و بهترین چای جهان را تولید می‌کنند کشورهای چین، هند، سریلانکا، ژاپن، و تایوان هستند. چین بعنوان خاستگاه گیاه چای شناخته می‌شود. بنیان چای در سریلانکا و هندوستان را بریتانیا بنا نهاده است.

دارجلینگ به چه چیزی اشاره دارد؟

دارجلینگ منطقه کوچکی در شمال غربی هندوستان است و حدود ۲۸۸ مایل مربع وسعت دارد. کلمه دارجلینگ به معنی مکان تندر(آذرخش) است. این منطقه در دامنه کوه هیمالیا و نزدیک به نپال، بوتان، سیکیم، آسام و تبت قرار دارد.

آیا چای دارجلینگ کمیاب است؟

سالیانه 12 هزار تن چای دارجلینگ تولید شده و 45 هزار تن آن فروخته می شود. متاسفانه حداقل 35 هزار تن از آن 45 هزار تن تقلبی است. این چایهای تقلبی در منطقه دارجلینگ به عمل نمی آید. اکثر این چایها در نپال، بوتان، سیکیم، بیهار و مناطق دیگر کاشته شده و به بازار وارد می شود.

چرا چای دارجلینگ خاص است؟

چای دارجلینگ یکی از بهترین چایهایی است که در منطقه بالایی در جهان کشت می شود. این ارتفاع موجب تفاوت محیط و دمای متفاوت در روز و شب می شود. همچنین این ارتفاع باعث تفاوت در میزان اکسیژن، مقدار اشعه ماورای بنفشی که گیاه در معرض آن قرار دارد و تفاوتهای دیگر نیز می گردد.

تمام این فاکتورها موجب تفاوت در برگها و طعم متمایز این چای می شود. انواع چای چینی در این شرایط به آسانی رشد می کنند. تمام مراحل کاشت و تولید این چای با دست و مراقبت زیاد متخصصین انجام می گیرد.

4 روش تهیه چای دارجلینگ

1. طرز تهیه چای دارجلینگ سیاه

  1. یک قاشق چایخوری چای در قوری بریزید. اگر برگهای چای درشت هستند نضف قاشق چایخوری کافیست.
  2. آب را بجوشانید و در قوری بریزید و در قوری را ببندید.
  3. بگذارید برای 4 تا 6 دقیقه دم بکشد. زمان دم کردن بستگی به سلیقه شما دارد که آیا پررنگ می خواهید یا کم رنگ.
  4. اگر می خواهید به آن شیر و شکر بیفزائید بگذارید برای 6 دقیقه دم بکشد.

2. طرز تهیه چای اولانگ دارجلینگ

  1. یک قاشق چایخوری چای در قوری بریزید.
  2. آب نزدیک به جوش را روی آن بریزید و در قوری را ببندید.
  3. بگذارید برای 4 تا 6 دقیقه دم بکشد تا طعم چای آزاد شود.
  4. شیر و شکر اضافه نکنید.
  5. چای را صاف کنید و سرو نمائید.

3. طرز تهیه یک فنجان چای سبز دارجلینگ

  1. یک قاشق چایخوری چای در قوری بریزید.
  2. آب را گرم کنید ولی نگذارید بجوشد (90 درجه سانتیگراد).
  3. به خاطر داشته باشید آب جوش طعم و مواد مغذی چای را از بین می برد.
  4. آب را در قوری بریزید و در قوری را ببندید.
  5. بگذارید برای 4 تا 5 دقیقه دم بکشد.
  6. شیر و شکر به آن اضافه نکنید.
  7. چای را صاف کرده سرو کنید.

4. طرز تهیه یک فنجان چای سفید دارجلینگ

  1. یک قاشق چایخوری چای در قوری بریزید.
  2. آب را تا قبل از به جوش آمدن گرم کنید.
  3. برگهای چای سفید منبع مواد معدنی طبیعی و مواد مغذی است. آب جوش این مواد و طعم چای را از بین می برد.
  4. آب را روی چای بریزید و در قوری را ببندید.
  5. بگذارید بین 1 تا 3 دقیقه دم بکشد.
  6. شیر و شکر اضافه نکنید.
  7. چای را صاف کرده و سرو کنید.
  8. به خاطر داشته باشید چای سفید را می توان چند بار دم کرد.

7 نکته برای تهیه چای دارجلینگ

بسیاری از مردم از اینکه طعم چایشان به دارجلینگ شباهت ندارد گله مندند. دلیل آن عدم آشنایی آنها با روش صحیح دم کردن این چای است. تهیه این چای نیاز به دقت و ظرافت زیادی دارد. عمل نکردن به هر یک از مراحل آن چای را خراب می‌کند. ابتدا باید مطمئن شوید که چای اصل خریده‌اید. تهیه یک فنجان چای دارجلینگ به نوع برگ یا نوع چای (سیاه، سبز، سفید و اولانگ دارد). برای تهیه این چای باید به نکاتی که میان آنها مشترک است دقت شود:

  1. هرگز از آب شیر استفاده نکنید. مگر اینکه بدانید آهن، کلروین و نمک ندارد. هر کدام از این آلاینده‌ها طعم چای را به‌طور کامل از بین می‌برند. از آب تصفیه شده یا آب معدنی استفاده کنید.
  2. برگهای چای را در ظروف در بسته بدون هوا ترجیحاً از جنس آلومینیوم نگهداری کنید تا رایحه آن حفظ شود. اگر دقت کرده باشید اکثر چایها در بسته‌های آلومینیومی به فروش می‌رسند.
  3. بسیاری نمی‌دانند که استفاده از لوازم صحیح برای تهیه چای تا چه حد اهمیت دارد. با استفاده از وسایل مناسب می‌توان طعم و رایحه چای را حفظ نمود. استفاده از قوری و فنجان چینی بسیار توصیه شده‌است. اگر می‌خواهید از یک قوری جدید استفاده کنید، حتماً داخل آن را با آّب جوش تمیز کنید و برای تهیه چای دارجلینگ از آن استفاده کنید. برای تمیز کردن قوری از صابون استفاده نکنید و بهتر است که به جای آن از جوش شیرین استفاده نمائید. قبل از ریختن چای در فنجان، آن را با آب جوش آبکشی کنید. برای گرم نگه داشتن چای از روقوریهای پارچه ای استفاده نمائید.
  4. آب را روی اجاق گاز به جوش نیاورید. بهتر است برای اینکار از کتری برقی یا فر استفاده کنید. برای جوشاندن آب بهتر است از کتری استیل استفاده کنید.
  5. برای دم کردن بهتر ابتدا چای را در قوری بریزید و سپس آب روی آن بریزید. هرگز از توپهای فلزی برای چای در قوری استفاده نکنید.
  6. زمان دم کردن به نوع چای بستگی دارد و نوع چایی (ملایم یا قوی) که می‌خواهید دارد. با آزمون و خطا می‌توانید زمان مناسب را انتخاب کنید.
  7. سعی کنید به چای دارجلینگ شکر و شیر اضافه نکنید. شیر وشکر طعم چای دارجلینگ را از بین می‌برند. اما اگر دوست دارید می‌توانید چند قطره آب لیموی ترش به آن اضافه کنید. اما اضافه کردن آب لیمو رنگ چای را تغییر می‌دهد. گزینه دیگر استفاده از یک برش لیموست که هنگام نوشیدن چای مزه مزه کنید.

طبع چای دارجیلینگ سرد است یا گرم؟

  • طبع چای دارجیلینگ کمی گرم و خشک است اما در حدی نیست که افرادی که طبع گرم دارند نگران این قضیه باشند.
  • یعنی افرادی با مزاج صفراوی و دموی می توانند به راحتی طبع چای دارجیلینگ را تحمل کرده و این چای را به سبد غذایی خود اضافه کنند.

بهترین روش برای تهیه چای دارجلینگ

دارجلینگ نوعی چای سیاه است و بسیاری از مردم برای تهیه آ از آب داغ استفاده کرده و برای ۳ تا ۵ دقیقه آن را دم می کنند. اما بهترین روش استفاده از آبی است که به حد جوشیدن نرسیده باشد و فقط برای ۲ تا ۳ دقیقه دم شود. این چای کمتر از چایهای دیگر طعم گس دارد و کمی شیرین و میوه ای است.

عوارض جانبی مصرف چای دارجلینگ

  • نوشیدن چای سیاه بیش از حد و بیش از پنج فنجان در روز، ممکن است مضر باشد.
  • بارداری و شیردهی: بیش از 3 فنجان در روز چای سیاه مصرف نشود. این مقدار چای حدود 200 میلی گرم کافئین دارد. مصرف بیش از این مقدار در دوران بارداری احتمالا ناامن است و با افزایش خطر سقط جنین، افزایش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و وزن کم در زمان تولد مرتبط است.
  • کم خونی: نوشیدن چای سیاه ممکن است کم خونی را در افراد مبتلا به فقر آهن بدتر کند.
  • مشکلات قلبی: کافئین چای سیاه می تواند باعث ضربان قلب نامنظم در افراد خاص شود. افراد مبتلا به بیماری قلبی، با احتیاط کافئین مصرف کنند.
  • دیابت: کافئین موجود در چای سیاه ممکن است قند خون را تحت تاثیر قرار دهد.
  • گلوکوم (آب سیاه): نوشیدن چای سیاه کافئین دار، فشار داخل چشم را افزایش می دهد. افزایش فشار در عرض 30 دقیقه رخ می دهد و حداقل 90 دقیقه طول می کشد.
  • شرایط حساس به هورمون (مانند سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان): چای سیاه ممکن است مانند استروژن عمل کند. اگر شما در شرایطی هستید که ممکن است استروژن آن را تشدید کند، چای سیاه استفاده نکنید.
  • پوکی استخوان: نوشیدن زیاد چای سیاه کافئین دار می تواند میزان دفع کلسیم در ادرار را افزایش دهد و باعث تضعیف استخوان شود.

تداخل های دارویی احتمالی چای دارجلینگ

  • مصرف این چای می تواند با قرص های ضد بارداری، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد دیابت، مکسیلیتین، فنوتیازین و تربینافین تداخل داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.