قهوه چیکوری

قهوه کاسنی یا همان قوه چیکوری، قهوه قوی با طعمی خاکی از ریشه رست شده گیاه کاسنی تهیه می‌شود. قهوه چیکوری ارزانتر است و همان خواص قهوه را دارد. نوشیدن این قهوه در میان بومیان نیواورلئان بسیار رایج است. میزان کافئین قهوه کاسنی یا چیکوری کمتر از قهوه معمولیست.

دستور تهیه قهوه چیکوری (قهوه کاسنی)

مواد لازم چیکوری(1 فنجان)

  • فرنچ پرس
  • گرایندر
  • دانه قهوه 3 قاشق غذاخوری 
  • گرانول کاسنی 1 قاشق غذاخوری 
  • آب 300 گرم

طرز تهیه قهوه کاسنی یا چیکوری

  1. دانه های قهوه را با درجه متوسط گرایند کنید. کاسنی و قهوه گرایند شده را مخلوط کنید.
  2. قهوه و کاسنی را به میزان ۳ (قهوه) و ۱ (کاسنی) مخلوط کنید.
  3. البته این مقدار بستگی به ذائقه شما دارد. مخلوط را در ته فرنچ پرس بریزید.
  4. مقدار کمی آب رو مخلوط قهوه و کاسنی بریزید و بگذارید برای نیم دقیقه بماند. با این روش عصاره مخلوط یک دست از آن خارج می‌شود.
  5. به آرامی پیستون را پائین آورده تا با قهوه تماس پیدا کند. بگذارید برای ۳ و نیم دقیقه بماند تا دم بکشد.
  6. پیستون را به سمت پائین فشار دهید
  7. قهوه آماده است و می‌توانید سرو کنید. طعم مطبوع و خاکی آن بستگی به ذائقه شما می‌تواند تغییر کند.
  8. با تغییر نسبت قهوه و کاسنی می‌توانید طعم مورد علاقه خود را مشخص کنید.
  9. این قهوه را نیز می‌توانید مانند قهوه های دیگر با خامه، شیر یا شکر و دیگر شیرین کننده‌ها میل کنید.

ریشه کاسنی چیست؟

کاسنی گیاهی شبیه به قاصدک است، با این تفاوت که دارای گلهای آبی روشن و زیبائی‌ست. برای تهیه گرانول کاسنی، تولیدکنندگان، ریشه کاسنی را رست و مانند قهوه گرایند می‌کنند.

هنگامی که این گرانول با قهوه مخلوط شود، طعمی خاکی و قوی پیدا می‌کند. مصرف این قهوه در نیواورلئان بسیار متداول است. اما در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا نیز نوشیده می‌شود.

هنگام رکود اقتصادی، این قهوه نقش مهمی را در جهان قهوه ایفا کرد. برای صرفه جویی در مصرف قهوه مردم کاسنی را با قهوه مخلوط می‌کردند، تا هم ارزانتر شود و هم در مصرف قهوه صرفه جوئی کرده باشند.

آیا از ریشه تازه کاسنی می‌توان استفاده کرد؟

این گیاه بصورت وحشی می‌روید و بومی منطقه خاصی نیست. اما شما می‌توانید آن را خانه کاشته و به عمل آورید. اگر ریشه تازه کاسنی دارید، ابتدا آنرا رست کنید. در دمای 300 درجه فارنهایت در فر می‌توان این ریشه را برای یک ساعت رست کرد. هنگامی که رنگ آن طلایی مایل به قهوه‌ای شد، بگذارید سرد شود و سپس آن را مانند قهوه گرایند کنید.

فرقی نمی‌کند از کاسنی گرانول شده و یا کاسنی با رست خانگی برای قهوه کاسنی استفاده می‌کنید، طعم و رایحه آن بسیار مطبوع است. علاوه بر این در بسیاری از کشورها مخلوط قهوه و کاسنی در بازار به فروش می‌رسد. اگر چه کنترل طعم در نوع اخیر در اختیار شما نیست، اما بهترین نوع برای استفاده است.

کاسنی چه تأثیری بر سلامتی می‌گذارد؟

  • کاسنی به دلیل خواص دارویی‌اش از زمان مصر باستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. این گیاه برای درمان بیماریهای کبد، کیسه صفرا، فشار خون و تپش قلب  استفاده می‌شود.
  • کاسنی حاوی مقدار زیادی بتا-کاروتین است و موجب افزایش صفرا شده و مانند ملین ضعیف عمل می‌نماید.  اگر مشکل معده دارید در مقدار استفاده از آن دقت کنید، چون می‌تواند موجب نفخ و سندروم روده تحریک پذیر شود.
  • کاسنی حاوی فیبری به نام اینولین است که در واقع نوعی پروبیوتیک بوده و در موز و سیر نیز یافت می‌شود. این پروبیوتیک برای تهیه ماست و بستنی استفاده می‌شود، چون به راحتی می توان آن را جایگزین چربی کرد.
  • اگر مشکل معده ندارید و می‌توانید از کاسنی استفاده کنید، باید بدانید که مصرف این فیبر در روده‌ها باکتریهای خوب تولید می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از اندازه فیبر ممکن است مشکل گوارش به وجود بیاورد. اگر به برخی از گرده‌ها حساسیت دارید، مصرف کاسنی می‌تواند آن را تشدید کند.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.