تاریخچه انواع قهوه و خواص قوه

قهوه یکی از نوشیدنی های محبوبی است که بعد از آب رتبه دوم محبوب ترین نوشیدنی را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل ما در این مقاله به داستان پشت تولید و کشف قهوه و فواید آن می پردازیم.

خصوصیات درخت قهوه

درخت قهوه در مناطق گرمسیری در امتداد مدار استوا رشد می‌کند. قد این درخت به 3 تا 10 متر می رسد. این درخت اصولا بعد از 3 تا 5 سال میوه می‌دهد.
درخت قهوه همیشه سبز، شکوفه‌هایی سفید رنگ و خوشبو شبیه به گل یاسمن دارد که برگ‌های آن نمی‌ریزد و زرد نمی‌شود..
در زمان و فصل مشخص گیلاس‌هایی در آن می روید و قهوه به شکل دانه‌های سبز و سخت داخل این گیلاس‌ها است.
بعد از اینکه درخت قهوه پر از شکوفه‌های معطر سفید رنگ شد، این شکوفه‌ها تبدیل به گیلاس‌های سبز رنگ می شوند.
تغییر رنگ گیلاس‌ها به قرمز به معنی رسیدن زمان برداشت آن‌ها است، بعد از برداشت کردن  گیلاس‌ها، باید عمل جدا کردن دانه‌های قهوه انجام شود.

به چه قهوه‌ای خام می‌گویند؟

معمولا در داخل هر گیلاس دو دانه‌ی سبز رنگ قهوه وجود دارد. این دانه‌ها اصطلاحا قهوه خام نامیده می‌شوند که امروزه به عنوان قهوه خام لاغری طرفداران بسیاری دارند.

پیشینه قهوه به کدام کشورها برمی‌گردد؟

در ابتدا این گیاه خود را در آفریقا نشان داده است و سپس در سایر نقاط جهان به‌صورت پراکنده رشد کرده است.
پس می‌توان گفت در اصل درخت قهوه بومی مناطق نیمه گرمسیر آفریقا و برخی جزایر جنوب و جنوب شرق آسیا است.

کشورهای پیشرو در تولید قهوه

امروزه درخت قهوه در بیش از 70 کشور دنیا کشت می‌شود. در درجه اول مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا، هند و آفریقا قرار دارند.
از بزرگ‌ترین کشورهای پیشرو در صنعت قهوه می‌توان به پورتوریکو، برزیل، کلمبیا، ویتنام، اندونزی، مکزیک و هند اشاره کرد.
البته قابل توجه است که 40 درصد قهوه دنیا در کشور برزیل کشت می‌شود.

روست کردن یا بو دادن بعد از برداشت

بعد از عمل جداسازی به سراغ روست کردن قهوه می‌رویم تا قابل استفاده باشند.  این عمل در کارخانه‌ها یا کارگاه‌ها با دستگاه‌های روستر انجام می‌شود.

روست قهوه بیشترین تاثیر در کیفیت و طعم قهوه را دارد، هنگام برشته شدن واکنش‌های زیادی در قهوه رخ می‌دهد و دانه‌ها به قهوه‌ای روشن و در نهایت تا مشکی تغیر رنگ پیدا می‌کنند.
با انجام عمل روست طعم و عطر قهوه آزاد و دانه‌های آن از حالتی سخت به حالتی پوک و شکننده که یکی دیگر از واکنش‌های رست کردن قهوه است، در می‌آیند.
قهوه به دلیل اسیدی بودن و داشتن کافئین باعث تحریک و شادابی انسان می‌گردد. هر چقدر روست قهوه بیشتر باشد میزان کافئین آن نیز کاهش پیدا می‌کند.
دانه‌های خشک شده قهوه به درجات مختلفی برشته می‌شوند. بستگی به عطر و طعم درجه‌بندی‌های مختلفی برای این محصول در نظر گرفته شده.
بزرگ شدن سایز قهوه بر اثر روست کردن و تغییرات دیگر به میزان و نحوه برشتگی آن بستگی دارد.

کشاورزان قهوه

قهوه اکثرا در کشورهایی با ضعف اقتصادی کشت می‌شود. مزرعه‌داران این محصول، به وسیله فروش آن زندگی خود را می‌چرخانند.
ولی متاسفانه مافیای قهوه به این کشاورزان نیز رحم نکرده و با خرید قهوه به قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی خود، باعث تضعیف بیشتر زندگی آن‌ها می‌شوند.
البته اخیرا کمپین‌هایی با عنوان تجارت پاک قهوه برای خرید مستقیم از کشاورزان تشکیل شده است که کمک شایانی به مزرعه‌داران کرده است.

 دومین ماده تجاری بعد از نفت چیست؟

جالب است بدانید قهوه آمار جالبی از خود بر جای گذاشته است. طوری که بعد از نفت دومین ماده تجاری جهان محسوب می‌شود.
قهوه بعد از آب نیز دومین نوشیدنی محبوب و پرطرفدار به حساب می‌آید. طبق محاسبات از هر 4 نفر یک نفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم با قهوه سرو کار دارد.

کنجکاوی انسان دلیل اصلی پیدایش قهوه

هیچکس به درستی نمی‌داند نوشیدنی قهوه چگونه به وجود آمده است. اما احتمال می‌رود کنجکاوی انسان نسبت به پیرامون خود دلیل اصلی پیدایش آن باشد.
افسانه‌ای از یک بزچران به نام کلدی از اتیوپی در اواخر سده ششم میلادی وجود دارد. افسانه حاکی از این است که یک روز در صحرا کلدی متوجه بی‌قراری و اضطراب عجیب گله بزهایش بعد از خوردن گیاهی ناشناس می‌شود.
با گذشت زمان راهبان محلی نیز از وجود این گیاه باخبر می‌شوند، پس از آزمون‌های بسیار متوجه می‌شوند با بو دادن، خرد کردن و خیساندن دانه‌های این گیاه می‌توان نوشیدنی خاص درست کرد که به آن‌ها کمک می‌کرد ساعت‌ها بیدار مانده و به نیایش بپردازند.
به همین صورت قهوه بر سر زبان‌ها افتاد و طولی نکشید که جایگاهی ویژه در میان مردم  حتی مردمان مناطق دور از جمله مکه و مدینه پیدا کرد.
قهوه کم‌کم تبدیل به یک کالای تجاری شد و رهبران سرزمین‌های عرب صادرات دانه‌های بارور را ممنوع کردند.
اما در سده‌ی هفدهم زائری به نام بابا بودان مقداری از بذر قابل کشت را قاچاق کرده و به کشور خود یعنی هندوستان برد.
این دانه محبوب در سال ۱۶۱۶ توسط تجار هلندی راه خود را از طریق بندر موکا در یمن، به اروپا باز کرد.

شهر مقدس مکه و تاسیس اولین قهوه‌خانه

جالب است بدانید اولین قهوه‌خانه‌ها در شهر مکه به وجود آمدند. سپس در سرتاسر جهان عرب گسترش پیدا کردند. سپس از آنجا به ونیز، پاریس، لندن و آمریکای شمالی رسیدند.

قهوه به چند نوع تقسیم بندی می‌شود؟

قهوه به چهار نوع اکسلسا، لیبریکا، عربیکا و روبوستا دسته‌بندی می‌شود.
توجه: کشور برزیل بزرگ‌ترین تولید کننده عربیکا و ویتنام بزرگ‌ترین تولید کننده روبوستا است.
قهوه خستگی روزهای پرکار را از تن و ذهنتان بیرون می‌آورد.
در روزهای سخت کاری با نوشیدن یک فنجان قهوه می‌توانید جان تازه‌ای بگیرید و خستگی خود را برطرف کنید و با تمرکز بیشتری به کارهای خود رسیدگی کنید.
ما خواص قهوه تنها به این‌ها محدود نمی‌شود بلکه این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان است و فایده‌های زیادی را به بدن شما می‌رساند.

از خواص قهوه تلخ چه می‌دانید؟

قهوه تلخ که همان قهوه ساده بدون شیر و شکر است خواص زیادی دارد. به گفته محققان این دانه تیره رنگ می‌تواند حافظ سلامتی مصرف کنندگان خود باشد.
قهوه مقدار زیادی از ویتامین‌های B را در خود جای داده‌است. منیزیوم موجود در قهوه هم احتمال ابتلا به آسم و بیماری‌های استخوانی را کم‌تر می‌کند.
خواص معجزه آسای قهوه

قلبتان را سالم نگه‌دارید:

مصرف قهوه  تلخ احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را پایین می‌آورد و تا 20 درصد احتمال بروز سکته قلبی را کاهش می‌دهد. قهوه خطر ابتلا به التهاب‌های قلبی و مغزی را کم‌تر از حد معمول می‌کند.

وزن خود را کم کنید:

مصرف قهوه بدون شکر به کاهش چربی‌های انباشته شده در بدن کمک می‌کند. به گفته محققان کافئین موجود در قهوه تلخ به عمل سوزاندن چربی کمک می‌کند و متابولیسم را 3 تا 11 درصد بالا می‌برد.
مصرف این نوشیدنی با سوزاندن چربی در افراد چاق 10 تا 29 درصد به لاغری آن‎‌ها کمک می‌کند.

حافظه‌ای قوی داشته باشید:

نوشیدن قهوه ساده احتمال ابتلا به آلزایمر را تا 65 درصد کاهش می‌دهد. عملکرد شما برای به خاطر آوردن اطلاعات و حافظه کوتاه مدت را تقویت می‌کند.

دیابت را فراموش کنید:

به گفته محققان، قهوه تلخ ابتلا به بیماری دیابت نوع دو را 23 تا 50 درصد کمتر می‌کند. قهوه با تاثیر جذب انسولین، بدن مصرف کنندگان را در برابر ابتلا به بیماری دیابت ایمن نگاه می‌دارد.

پارکینسون نمی‌گیرید:

قهوه ساده بر سلول‌های مغز اثر می‌گذارد و با تاثیر بر انتقال دهنده‌های عصبی احتمال مبتلا شدن به پارکینسون را 23 تا 60 درصد کاهش می‌دهد و باعث بهبود حافظه می‌شود.

دور افسردگی را خط بکشید:

تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که روزانه 4 فنجان قهوه مصرف می‌کنند 20 درصد کم‌تر از بقیه دچار افسردگی می‌شوند. دلیل آن نیز تاثیر کافئین بر سیستم عصبی مرکزی است که سطوح دوپامین را بالا می‌برد.
نکته: اگر فردی مضطرب هستید بهتر است به سراغ مصرف قهوه نروید. زیرا این نوشیدنی می‌تواند تپش قلبتان را بیشتر کند.

مسئولیت پاکسازی بدن را به قهوه بسپارید:

قسمت کبد در بدن مسئولیت پاکسازی را به عهده دارد. این مسئولیت را می‌توانید به قهوه نیز بسپارید. زیرا یکی از خواص آن پاک کردن کبد از سموم است.

بعید است دچار سرطان شوید:

نمی‌توان به صورت تاکیدی گفت که قهوه خورها دچار سرطان نمی‌شوند. اما با وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی که در قهوه معمولی وجود دارد، با مصرف آن رادیکال‌های آزاد درسلول‌های بدن کم‌تر می‌شود.
به گفته دانشمندان افرادی که روزانه حدود 4 تا 5 فنجان قهوه می‌خورند 15 درصد کم‌تر دچار سرطان روده بزرگ و 40 درصد کمتر به سرطان کبد مبتلا می‌شوند. قهوه در برابر سرطان پوست نیز مقاوم است.

نقرس را به دست فراموشی بسپارید؟

اگر سابقه ابتلا به نقرس را در خانواده خود مشاهده کرده‌اید پس قهوه مصرف کنید. با مصرف قهوه خطر ابتلا به نقرص را 8 تا 40 درصد کاهش دهید.

دندان‌پزشک خود باشید:

برای تقویت دندان‌های خود قهوه گزینه‌ای عالی است. از بین بردن باکتری‌های دهان و دندان یکی دیگر از خواص قابل ذکر قهوه تلخ است. این نوشیدنی طبیعی از پوسیدگی و ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری می‌کند.

با قهوه تیز بین باشید:

شاید کمی عجیب باشد اما مصرف قهوه بر سلامت چشم‌ها نیز اثر می‌گذارد. وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوان درون دانه‌های قهوه باعث تقویت شبکه چشم می‌شود.

چه زمانی قهوه تلخ بنوشیم؟

درست است که مصرف روزانه 2 تا 4 فنجان قهوه تلخ احتمال دچار شدن به انواع بیماری‌ها را کم می‌کند. اما تردیدی نیست که مصرف بیش از حد آن نیز تهدیدی است برای سلامتی.
به گفته محققان برای حفظ سلامتی بهتر است یک فنجان قهوه را در حوالی ساعت 10 صبح و یک فنجان دیگر را در فاصله 2 تا 5 بعد از ظهر بنوشیم.

نکاتی درباره قهوه اسپرسو

قهوه اسپرسو نوعی از قهوه است که با دستگاه اسپرسوساز درست می‌شود. برای درست کردن این نوع قهوه به یک اسپرسوساز خوب نیاز دارید که ما به شما قهوه اسپرسوساز ناساالکتریک را پیشنهاد می‌کنیم.
قهوه اسپرسوسازمدل 509NS- ناساالکتریک یک دستگاه دوکاره است که هم قابلیت درست کردن قهوه و هم قابلیت درست کردن اسپرسو را دارد.

این دستگاه دارای مزیت‌هایی از جمله:

–    جنس بدنه استیل ضد زنگ وپلاستیک نسوز و مقاوم است.
–    دارای دو قسمت مجزا قهوه و اسپرسو که هم به‌صورت جداگاه و هم هم‌زمان قابل استفاده است.
–    دارای قسمت وارمینگ قوری است
–    دارای تایم تنظیم پیش فرض، دارای مخزن آب مشترک، هدگروپ با قلاب نگه‌دارنده و لوله مخصوص بخار است.
–     قابلیت درست کردن ماکروفوم را دارد.
–     قابلیت تنظیم ساعت را دارا می‌باشد.

در یک شات قهوه اسپرسو کافئین بالایی وجود دارد که فرد با نوشیدن آن همه آنچه به خاطر سپرده است را بهتر به یاد می‌آورد.
محققان شک ندارند که مصرف روزانه اسپرسو حافظه بلند مدت را تقویت می‌کند و از فراموش‌کاری افراد می‌کاهد.

با دبل اسپرسو بر روی کارهای‌تان بیشتر تمرکز کنید

عصب شناسان در مطالعات خود ثابت کرده‌اند که یک شات دبل اسپرسو روند پردازش مغز را بهبود بخشیده و باعث پردازش بهتر داده‌ها می‌شود. به همین دلیل از اسپرسو به عنوان معجونی برای حافظه یاد می‌کنند.
بسیاری از افرادی که به اسپرسو علاقه دارند صبح خود را با نوشیدن یک فنجان اسپرسو شروع می‌کنند. شاید این کار آن‌ها از روی عادت باشد. اما این عادت باعث افزایش تمرکز آن‌ها در ساعات باقی‌مانده روز و گذاشتن تاثیری مطلوب در عملکردشان می‌شود.

7 خاصیت اسپرسو:

  1. عوارض سندرم خستگی مزمن را کاهش می‌دهد.
  2. باعث افزایش هوشیاری، تمرکز و توجه می‌شود.
  3. باعث آزاد شدن میزان قابل توجهی از دوپامین در بدن می‌شود.
  4. به روند رژیم لاغری سرعت می‌بخشد.
  5. باعث طولانی شدن عمر مغز می‌شوند.
  6. احتمال دچار به سکته مغزی را کاهش می‌دهد.
  7. باعث تنظیم سوخت و ساز بدن می‌شود.

در اینجا از خواص مفید قهوه و اسپرسو برای شما صحبت کردیم. البته این اصل را نباید فراموش کرد که زیاده روی در مصرف مواد غذایی باعث بروز مشکلاتی نیز می‌شود. قهوه نیز از این اصل مستثنی نیست و زیاده‌روی در مصرف آن امکان دارد جواب عکس بدهد و به‌جای مزیت با خود ضرر به همراه داشته باشد.

به همین دلیل بهتر است در مصرف قهوه تعادل رعایت شود و زیادروی صورت نگیرد. زیرا درست است این ماده دارای خواص فراوانی می‌باشد اما در صورت مصرف نادرست امکان دارد ضرر آن بیشتر از منفعت آن باشد.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.