علائم کم خونی در بانوان چیست؟

کم خونی در بانوان بسیار شایع می‌باشد. کم خونی علل مختلفی دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن‌ها و راه‌های درمان بپردازیم. دانستن علت‌های بروز کم خونی باعث می‌شود بتوانیم، از آن‌ها جلوگیری کنیم یا اگر دچار کم خونی هستیم آگاهانه به درمان آن بپردازیم.

کم خونی حالتی است که در آن میزان RBC یا همان هموگلوبین کمتر از میزان طبیعی باشد. هموگلوبین قسمتی از خون است که وظیفه انتقال اکسیژن به همهٔ قسمت‌های بدن را دارد. کم خونی باعث کم شدن اکسیژن در قسمت‌ها مختلف بدن می‌شود. هموگلوبین با عفونت‌ها مبارزه می‌کند و جلوگیری از بروز خونریزی را برعهده دارد.

علل ایجاد کم خونی در بانوان

همان‌طور که خواندید ایجاد کم خونی به علت کاهش میزان هموگلوبین در بدن اتفاق می‌افتند. کاهش هموگلوبین و بروز کم خونی علت‌هایی دارد که عبارتند از:

بدن توانایی تولید هموگلوبین کافی را ندارد.

هموگلوبین‌های موجود در خون توسط بدن تخریب شده و از بین می‌روند.

در زمان قاعدگی خون از بدن خارج می‌شود و از دست می‌رود.

بروز برخی از خونریزی‌های داخلی و خارجی بر اثر جراحت باعث از دست رفتن خون بدن می‌شود.

نشانه‌های بروز کم خونی در بانوان

کم خونی نشانه‌های مختلفی دارد. در هر کسی باتوجه به میزان کم خونی و شدت آن، این نشانه‌ها و علائم متفاوت است. درصد زیادی از افراد که کم خون هستند، از آن اطلاعی ندارند. این موضوع باعث می‌شود کم خونی را درمان نکنند و در طول بلند مدت برایشان مشکل ایجاد کند. به همین خاطر گفته می‌شود در بازه‌های مشخصی باید آزمایش خون بدهیم. کم خونی در سنین بالا بسیار خطرناک است و ممکن است موجب مرگ بیمار شود؛ زیرا کم خونی در افراد با سنین بالا موجب سکته مغزی و سکته قلبی می‌شود که بسیار خطرناک است.

کم خونی نشانه‌هایی دارد که در صورت بروز فرد می‌تواند با شناسایی آن‌ها به پزشک مراجعه کرده و در صورت وجود کم خونی به درمان آن بپردازد. این نشانه‌ها عبارتند از:

احساس ضعف و خستگی

شایع‌ترین نشانه کم خونی احساس ضعف و خستگی است؛ زیرا کم خونی باعث می‌شود، بدن قادر به شکستن مواد مغذی و انرژی مورد نیاز نباشد.

افزایش ضربان قلب

افزایش ضربان قلب و ضربان قلب نامنظم در فرد براثر کمبود انرژی رخ می‌دهد. زمانی که بدن برای افزایش اکسیژن تلاش می‌کند. گردش خون در بدن شخص نیز افزایش می‌یابد.

تنگی نفس

زمانی اکسیژن کافی به بدن نمی‌رسد، ریه مجبور است برای دریافت اکسیژن فعالیت خود را افزایش دهد. به همین خاطر کسانی که کم خونی دارند هنگام فعالیت‌هایی مثل ورزش، دویدن و … دچار تنگی نفس می‌شوند.

رنگ پریدگی

کم خونی باعث می‌شود اکسیژن کافی به مغز و قلب وارد نشود. در این مواقع جریان خون در پوست نیز کاهش می‌یابد و باعث رنگ پریدگی می‌شود.

سردرد و سرگیجه

کم خونی باعث کاهش اکسیژن مغز می‌گردد. که بروز سردرد و سرگیجه منجرب می‌شود. در برخی موارد اگر نشانه شدید باشد باعث می‌شود فرد غش کند.

سرد بودن دست پا

احتمالاً این مورد را تجربه کرده‌اید. کم خونی باعث کاهش جریان خون در بدن می‌شود. این کاهش خون منجر به سردی دست و پا در فرد می‌شود.

راه‌های درمان کم خونی در بانوان

کم خونی تا حد زیادی با رژیم غذایی و تغذیه مناسب قابل درمان است. در صورت شدید بودن کم خونی می‌توان علاوه بر تغذیه مناسب استفاده از مکمل و قرص‌های آهن را در عادات روزانه قرار داد.

نوشیدن شربت بارهنگ باعث بهبود کم خونی می‌شود. اگر دچار کم خونی هستید توصیه می‌کنیم این نوشیدنی را میل کنید.

عسل ماده ای بسیار مغزی است و خاصیت‌های زیاد در درمان بیماری‌ها و اختلالات مختلف دارد. ترکیب عسل، آبلیمو و سرکه سیب خوردن آن به صورت روزانه برای درمان کم خونی بسیار مفید است.

انجیر منبعی سرشار از آهن است. خوردن روزانه ۳–۴ انجیر میزان زیادی از کمبود آهن را در شما جبران خواهد کرد.

خوراکی‌های دیگری مانند: گوجه فرنگی، موز، بادام، انگور فرنگی هندی، شیر، اسفناج، آلو، کشمش، انار، کنجد، پروتئین حیوانی، خرما، دمنوش بابونه و … برای درمان کم خونی مؤثر هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سپید می گوید

    مصرف مکمل های غذایی آهن خیلی میتونه موثر باشه مثل فروکامپلیت

    1. یاسمن صادقی می گوید

      ممنونم از توضیحاتتون و اینکه اشتراک گذاری میکنید. حتما مصرف آهن در درمان کم خونی بانوان تاثیر گذار هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.