قاعدگی نامنظم در دختران

خیلی چیزها می توانند باعث پریودهای نامنظم شوند . تغییرات در سطح هورمونهای استروژن و پروژسترون در بدن می تواند الگوی طبیعی پریود شما را مختل کند. به همین دلیل است که دختران جوانی که در دوران بلوغ هستند و زنانی که به یائسگی نزدیک می‌شوند معمولاً دوره‌های قاعدگی نامنظم دارند .

سایر علل شایع پریودهای نامنظم عبارتند از:

  • داشتن دستگاه داخل رحمی ( IUD )
  • تغییر قرص های ضد بارداری یا استفاده از برخی داروها
  • ورزش بیش از حد
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک ( PCOS )
  • بارداری یا شیردهی
  • فشار
  • تیروئید پرکار ( پرکاری تیروئید ) یا تیروئید کم کار ( کم کاری تیروئید )
  • ضخیم شدن یا پولیپ روی دیواره رحم
  • فیبروئید رحم

یک علت کمتر شایع، اسکار شدید ( چسبندگی ) پوشش داخلی رحم است، وضعیتی که پزشکان آن را سندرم آشرمن می نامند.

خطرات قاعدگی نامنظم

پریودهای نامنظم اغلب با بسیاری از علائم دیگر رخ می دهد. عوارض جانبی پریودهای نامنظم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی شدید
  • خونریزی خفیف
  • درد یا گرفتگی شدید
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • خونریزی یا لکه بینی بین قاعدگی
  • خونریزی یا لکه بینی بعد از رابطه جنسی

اگر پریودهای نامنظم یا هر یک از عوارض جانبی آن را تجربه کردید، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید. پیگیری دقیق قاعدگی بخش مهمی از شناخت علائم و نشانه های پریودهای نامنظم است. بسیاری از زنان تعداد روزهایی که معمولاً دوره قاعدگی آنها طول می کشد یا آخرین قاعدگی آنها در چه زمانی بوده را از دست می دهند که باعث می شود به راحتی علائم واضح پریود نامنظم را از دست بدهند.

6 مهمترین علائم پریودهای نامنظم

هنگام ردیابی چرخه قاعدگی، حتماً به جزئیات زیر توجه داشته باشید:

1.زمانی که پریود شما شروع می شود و به پایان می رسد

پیگیری زمان شروع و پایان قاعدگی شما در هر ماه می تواند بینش ارزشمندی در مورد چرخه قاعدگی به شما بدهد. شما می توانید طول دوره قاعدگی خود را ردیابی کنید، آیا طول دوره قاعدگی شما ثابت است یا خیر، و اینکه آیا هیچ دوره ای را از دست داده اید یا خیر.

2.مقدار جریان خون قاعدگی

مهم است که میزان خونریزی را در طول قاعدگی خود در طول روز و در طول هفته یادداشت کنید. یک دوره معمولی بیشتر ماه ها از همان الگوی جریان پیروی می کند. نوسانات عمده در جریان از روز به روز یا در طول روز می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که آیا پریود شما بیش از حد سنگین یا سبک است. پریودهای شدید یا سبک اغلب با علائم دیگر رخ می دهد.

3.وجود لخته خون

به لخته هایی که در طول قاعدگی خود دفع می کنید توجه کنید. اندازه و ظاهر آنها را یادداشت کنید تا بتوانید آنها را با پزشک خود در میان بگذارید.

4.لکه بینی

لکه بینی یکی از علائم رایج پریودهای نامنظم است. لکه بینی مقدار کمی خونریزی است که بین قاعدگی اتفاق می افتد. ممکن است شبیه یک دوره معمولی به نظر برسد، اما لکه بینی معمولا فقط چند قطره یا جریان خفیف خون است.

5.گرفتگی یا درد

هر گونه گرفتگی یا دردی را که در طول یا نزدیک پریود تجربه می کنید، یادداشت کنید. هنگام ملاقات با پزشک خود، گزارش ناراحتی فیزیکی منبع مهمی است.

6.پریود نامنظم و نازایی

سردرد یا علائم دیگر

پریودهای نامنظم اغلب با علائم ناراحت کننده دیگری مانند سردرد همراه است . پیگیری علائم خاص ممکن است به پزشک کمک کند تا علل زمینه ای را تعیین کند.

هر گونه تغییر شدید در چرخه قاعدگی شما

همانطور که دوره های خود را پیگیری می کنید، تغییرات شدید را یادداشت کنید. در صورت بروز هرگونه تغییر ناگهانی در پریود با پزشک خود مشورت کنید.

5 راه تشخیص پریودهای نامنظم

برای تشخیص پریودهای نامنظم و تعیین علت اصلی آن، پزشک از شما در مورد آخرین پریود و علائمی که تجربه می کنید سؤال می کند. پس از بررسی تاریخچه پزشکی و هر گونه سابقه ای که از چرخه قاعدگی خود نگه داشته اید، پزشک ممکن است آزمایش های بیشتری را برای تعیین دقیق علت انجام دهد.

این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. آزمایشات خون
  2. سونوگرافی لگن
  3. پاپ اسمیر
  4. تست های بارداری
  5. جمع آوری ادرار

4 مهمترین دلایل پریودی نامنظم بعد از چهل سالگی

چندین دلیل بالقوه برای پریودهای نامنظم وجود دارد. این شامل: قرص برای قاعدگی نامنظم

1. عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی یکی از عوامل شایع پریودهای نامنظم است. هورمون ها به تنظیم سیستم تولید مثل شما کمک می کنند. مقدار زیاد یا کمبود برخی از هورمون ها می تواند چرخه قاعدگی شما را مختل کند و همچنین باعث خونریزی شدید و سایر علائم شود.

2. فیبروئید رحم

فیبروم ها رشد خوش خیم سلول های ماهیچه ای هستند که در داخل رحم ایجاد می شوند. در حالی که فیبروم ها غیرسرطانی هستند، می توانند بر اندازه و شکل رحم و دهانه رحم تأثیر بگذارند. بسته به اینکه در کجا رشد می کنند، تعداد آنها و چقدر بزرگ شده اند، فیبروم ها می توانند تأثیر قابل توجهی بر منظم بودن چرخه قاعدگی شما داشته باشند. 

3. اندومتریوز

اندومتریوز شرایطی است که در آن سلول های رحم در خارج از دیواره های رحم رشد می کنند. اندومتریوز می تواند باعث درد و ناراحتی قابل توجهی شود و بر قوام دوره شما تأثیر بگذارد.

4. فشار

تحقیقات نشان می دهد که استرس و سایر عوامل خطر – مانند سطح فعالیت بدنی، وزن و سن شما – می توانند تأثیر زیادی بر دوره شما داشته باشند.

قاعدگی نامنظم نقش اساسی در باروری دارد. به طور کلی بی‌نظمی در پریودی به سه شکل بروز می‌کند:

  • آمنوره: عدم قاعدگی
  • اولیگومنوره: دوره‌های قاعدگی با فاصله طولانی
  • دوره‌های طولانی و با خون زیاد

اگر علت پریود نامنظم دختر سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و فیبروم رحم باشد، می‌تواند باعث ناباروری شود. عدم تخمک‌گذاری و یا تخمک‌گذاری کم باعث بی‌نظمی در قاعدگی می‌شود. از آنجایی که پریودی بدن زنان را برای بارداری آماده می‌کند، پس بی‌نظمی در آن هم می‌تواند باعث نازایی شود.

ایا پریود نامنظم خطرناک است؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک ( PCOS ) و کم کاری تیروئید دو علت شایع پریودهای نامنظم در زنان هستند. به طور کلی هدف از درمان بازگرداندن تعادل هورمون ها در بدن است.

اگر به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستید، پزشک ممکن است قرص های ضد بارداری یا سایر هورمون ها را برای شروع قاعدگی توصیه کند. اگر کم کاری تیروئید ( تیروئید کم کار ) دارید، ممکن است نیاز به مصرف هورمون های تیروئید داشته باشید .

افراد می‌توانند دوره‌ها را در دفترچه خاطرات، تقویم یا با برنامه ردیابی دوره‌ها ردیابی کنند . با علامت زدن اولین روز پریود شروع کنید و به علامت زدن روزهایی که خونریزی رخ می دهد ادامه دهید. در عرض چند ماه، فرد می تواند تشخیص دهد که آیا پریودهایش منظم است یا خیر.

برخی از افراد همچنین علائم، میزان خفیف یا سنگین بودن خونریزی و هر عاملی را که ممکن است بر آن تأثیر بگذارد، یادداشت می‌کنند. نشان دادن این سابقه به پزشک در هنگام صحبت با پزشک در مورد پریودهای نامنظم می تواند مفید باشد.

افراد باید با پزشک صحبت کنند اگر: قرص برای قاعدگی نامنظم

  • برای چندین ماه پریود نشوید و باردار نباشید
  • به طور ناگهانی پریودهای نامنظم ایجاد می شود، زمانی که این دوره ها معمولاً منظم هستند
  • سیکل کوتاه‌تر از 24 روز یا بیشتر از 38 روز باشد
  • چرخه ای دارند که طول آن به طور چشمگیری متفاوت است
  • خونریزی بین قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی
  • خونریزی بعد از یائسگی را تجربه کنید
  • علائم دیگری مانند ترشحات غیر معمول واژن یا تب را تجربه کنید

8 درمان گیاهی قاعدگی نامنظم

احتمالاً برای دوره های نامنظم نیازی به درمان ندارید، مگر اینکه آنها شما را آزار دهند یا اگر برای شرایط دیگری که بر چرخه قاعدگی شما تأثیر می گذارد به درمان نیاز دارید .

 1.ویتامین C برای درمان قاعدگی نامنظم

ویتامین C برای تولید استروژن مفید است. استروژن مسئول ساخت پوشش دیواره رحم و تنظیم قاعدگی است. مصرف ویتامین C یکی از مؤثرترین راه‌های درمان قاعدگی نامنظم است.

2.سرکه سیب

سرکه سیب در کاهش انسولین و سطح قند خون مؤثر است. سرکه سیب یکی از درمان‌های خانگی برای قاعدگی نامنظم است.

3.زعفران

زعفران می‌تواند مشکلات قاعدگی را به صورت مؤثر و طبیعی درمان کند. قرص برای قاعدگی نامنظم

4.مصرف جعفری برای درمان قاعدگی نامنظم

آب جعفری یکی از مؤثرترین درمان‌های خانگی برای قاعدگی نامنظم است. جعفری دارای خواص آنتی باکتریال و ضد التهابی است؛ بنابراین بسیاری از مسائل و مشکلات سلامتی را درمان می‌کند.

5.آب هویج

آب هویج سرشار از آهن است. جای تعجب نیست که آب هویج یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی برای قاعدگی نامنظم است. هویج خام در تقویت عملکرد هورمون‌ها مفید است. 

6.زردچوبه

زردچوبه یک گیاه گرمابخش است. زردچوبه می‌تواند چرخه قاعدگی را منظم کند و هورمون‌ها را متعادل کند.زردچوبه لطف خواص قاعده آوری خود می‌تواند جریان قاعدگی را تنظیم کند

7.آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از بهترین و مؤثرترین درمان‌های خانگی برای قاعدگی نامنظم است زیرا می‌تواند هورمون‌ها را تنظیم کند. قرص برای قاعدگی نامنظم

8.زنجبیل

زنجبیل می‌تواند چرخه قاعدگی را منظم کند و درد قاعدگی را کاهش دهد. زنجبیل با تسریع قاعدگی، به درمان قاعدگی به تأخیر افتاده و کم کمک می‌کند. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.