بدنسازی در دوران بارداری خطرناک است؟

دوران بارداری، دوره 9 ماهه بسیار حساسی است که معمولاً پزشکان توصیه می کنند مادران از خود مراقبت کامل کنند و یا در برخی موارد، دیگران باید در انجام امور روزانه شان به آنها کمک کنند؛ اما به پیاده روی رفتن و انجام یک سری نرمش ها تاکید داشته اند. جالب است بدانید که این توصیه ها فقط مخصوص مادران بارداری است که مشکلات پرخطری دارند و ممکن است به جنین آنها آسیب وارد شود. اما برای همه این توصیه صدق نمی کند. در ادامه مطلب، اسمونی به شرح ورزش بدنسازی در دوران بارداری می پردازد.

بهترین ورزش در دوران بارداری

قطعاً بهترین ورزش در بارداری، پیاده روی است! البته توصیه می شود که در ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و سپس برای زمان پیاده روی در دوران بارداری و بازه زمانی آن در ماه های مختلف با توجه به وضعیت جسمانی شما و جنین تان برنامه ریزی کند.

اما اگر دارای وضعیت جسمانی سالم و خوبی هستید می توانید از ورزش های دیگری برای حفظ سلامت خود بهره ببرید، همچون شنا یا بدنسازی در دوران بارداری. از آنجایی که ورزش بدنسازی بین بانوان هم طرفداران بسیاری پیدا کرده است بعد از ازدواج یا بارداری قصد ندارند آن را کنار بگذارند. با رعایت اصول خاص و توصیه های پزشکی و مربی ورزشی، بدنسازی هم برای مادر و هم برای جنین بسیار مفید است.

شایان ذکر است که ورزش در ماه اول بارداری بسیار حساس تر از ماه های دیگر است زیرا احتمال سقط جنین بیشتر است. بنابراین حتما از زمانی که متوجه شدید باردار هستید در گام اول با پزشک خود مشورت کنید، سپس در صورت موافقت پزشک، به ورزش خود ادامه دهید.

بدنسازی در دوران بارداری
بدنسازی در دوران بارداری

ورزش های دوران بارداری سه ماه دوم

دوره سه ماهه دوم بارداری، زمانیست که دیگر جنین احتمال سقط شدنش کمتر است. بنابراین برای انجام ورزش و بدنسازی در دوران بارداری حتما برنامه ای داشته باشید چرا که انجام فعالیت های ورزشی در این دوران باعث تسهیل روند زایمان می شود.

نکته:

در سه ماهگی بارداری، زنان باردار نباید به حالت خوابیده وزنه های سنگین را بلند کنند زیرا این حالت به جنین آسیب می رساند.

برنامه ورزشی بدنسازی بارداری

پس از کسب موافقت از جانب پزشک، می توانید با مربی خود درباره انجام ورزش بدنسازی در دوران بارداری صحبت کنید و اندکی برنامه ها و تغذیه خود را تغییر دهید تا هم به سلامت جسمانی خود و هم به سلامت جسمانی جنین کمک کرده باشید.

مربی بدنسازی با توجه به وضعیت جسمانی و توصیه های پزشک شما، برنامه غذایی و ورزشی مخصوص خودتان را می دهد و اصلاً نباید از برنامه های دیگران استفاده کنید، زیرا هر شخص برنامه منحصر به وضعیت جسمانی خود را دارد. 

بدنسازی در ماه اول بارداری

بهتر است در ماه های اول، فعالیت های سنگینی را که قبلاً انجام می دادید را کنار بگذارید. در ماه اول بارداری از وزنه های سبک تر نسبت به قبل استفاده کنید. 

بهتر است بدانید انجام بدنسازی در دوران بارداری باعث می شود تا در این دوران به فشار خون، چربی خون و قند خون بالا مبتلا نشوید و حتی افزایش وزن پیدا نکنید و از همان اوایل بارداری، از وضع سالم و خوبی بهره مند شوید؛ یادتان باشد که پیشگیری بهتر از درمان است.

ورزش پا در دوران بارداری

ورزش پا هم در این دوران بسیار مفید بوده و نه تنها هیچ خطری برای مادر یا جنین ندارد، بلکه به تسکین درد پاها و کمر در دوران بارداری کمک می کند. همچنین باعث رهایی رباط ها و قسمت هایی از رحم حین زایمان می شود.

تاثیر بدنسازی در دوران بارداری

  • بیشتر زنان باردار در طی این مدت 9 ماهه دچار دردهای مفصلی و عضلانی می شوند که دلیلش بخاطر ترشح یک سری هورمون ها است. بنابراین انجام تمرینات بدنسازی در دوران بارداری باعث تسکین دردهای عضلات و مفاصل می شود.
  • یکی دیگر از فواید تمرینات بدنسازی در دوران بارداری، تسهیل عمل زایمان است. همچنین از وقوع زایمان زودرس جلوگیری به عمل می آورد.
  • داشتن تناسب اندام و نداشتن اضافه وزن در دوران بارداری، از جمله آرزوهای زنان باردار است! 
  • با انجام ورزش در این دوران، زنان باردار از حالت کرختی و بیحالی فاصله می گیرند و برای انجام کارهای روزمره خود باانرژی هستند.
  • ممانعت از مبتلا شدن به چربی خون، فشار خون و قند خون بارداری، ازجمله فواید بدنسازی در دوران بارداری است.

منبع: سبک زندگی آسمونی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.