علل شکننده بودن ناخن

شکنندگی ناخن علت های مختلفی دارد. برخی از عوامل محیطی و غیرمحیطی بر استحکام ناخن ها اثر می گذارد. اگر ناخن هایتان خیلی زود می شکند، نگران نباشید. زیرا راه و روش های مختلفی برای درمان و همچنین افزایش استحکام ناخن وجود دارد.

ناخن های دست از ناخن های پا شکننده تر هستند. شکنندگی از شایع ترین مشکلاتی است که برای ناخن های دست رخ می دهد. ناخن از لایه های پروتئینی کراتین تشکیل شده است. زمانی که این لایه دچار مشکل باشد، ناخن دچار تغییر رنگ می شود. وجود لکه و ایجاد تغییر رنگ درصد شکنندگی را افزایش می دهد.

10 عامل شکنندگی ناخن

شکستن ناخن دلایل بسیاری دارد. اگر ناخن های شکننده ای دارید پیشنهاد می کنیم به ادامه این مطلب توجه کنید. زیرا زمانی که از علت بروز این مشکل آگاه شوید، سریع تر و راحت تر آن را درمان خواهید کرد.

1.رطوبت

رطوبت ناخن را سست و ترد می کند. این موضوع باعث شکنندگی و خم شدن می شود.

2.شغل افراد

نجار ها، کفاش ها و آهنگران باتوجه به نوع وسایلی که استفاده می کنند ناخن های شکننده ای دارند. همچنین جراحان به علت استفاده از حلال ناخن هایشان سست و ضعیف شده و موجب افزایش شکنندگی می شود.

3.آسیب های محیطی

افرادی که روزانه از مواد شوینده استفاده می کنند، چون به طور مداوم این مواد به ناخن های آن ها می خورد. ناخن های ضعیف و شکننده ای دارند.

4.بلندی بیش از اندازه

بلندی ناخن ارتباط مستقمی با شکسن آن دارد. کسانی که ناخن های ضعیف و شکننده ای دارند، پیشنهاد می شود از بلند کردن آن پرهیز کنند.

5.سن و سال

هرچه سن افراد بالاتر می رود ناخن هایشان ضعیف تر و شکننده تر می شود. شکنندگی ناخن در خانم های مسن بیشتر می باشد.

6.جراحت

گاهی جراحت موجب کنده شدن و شکستن ناخن می شود. اما این موضوع فقط مربوط به ناخن های طبیعی نیست. بلکه ممکن است برای ناخن های مصنوعی هم اتفاق بیوفتد.

7.عفونت

عفونت ها و باکتری ها و قارچ ها روی بافت ناخن اثر گذاشته و باعث تغییر شکل آن ها می شود. اثر گذاشتن روی بافت باعث ضعیف شدن و سست و شکننده شدن آن ناحیه می شود.

8.کم خونی

فقر آهن زیاد موجب شکنندگی و سست شدن می شود. در بیماری کم خونی تعداد گولبول های قرمز کاهش میابد و موجب اختلال در انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن می شود.

9.پسوریازیس

پسوریازیس روی پوست و ناخن اثر می گذارد. این بیماری موجب سفت شدن، خرد شدن، یا انشعاب ناخن می شود.

10.بیماری ها

برخی از بیماری ها شکنندگی ناخن را افزایش می دهند و موجب ضعیف شدن این ناحیه می شوند. این بیماری ها عبارتند از: بیماری های تیروئیدی، کبدی، کلیوی و سرطان پوست

3 درمان شکنندگی ناخن

روش های مختلفی برای درمان شکنندگی وجود دارد. در این قسمت از مقاله قصد داریم، بهترین راهکارها را به شما معرفی کنیم.

  1.محدود کردن مانیکور

برای تقویت ناخن های ضعیف و شکننده، انجام مانیکور را محدود کنید. از قرار دادن ناخن ها در مواد شیمیایی و پاک کننده های لاک ناخن پرهیز کنید. پاک کننده های لاک که بر پایه استون هستند، بسیار مخرب تر می باشند. ضد عفونی کننده های دست که برپایه الکل است، می تواند ناخن ها و پوست شما را خشک کند.

2.حمام وکس پارافین

برای درمان  شکنندگی ناخن هایتان در یک حمام موم پارافین قرار دهید. دست هایتان را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در آن خیس کنید، این کار باعث تقویت ناخن ها می شود.

3.استفاده از دستکش

زمانی که ظرف می شویید و یا کارهای خانه را انجام می دهید، دستکش های پلاستیکی بپوشید تا از ناخن های خود محافظت کنید. همچنین زمانی که با مواد شیمیای و شوینده های قوی سروکار دارید حتما از دستکش استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.