مشاهیر کاشان

شهر کاشان به دلیل قدمت تاریخی و شهرتی که دارد هرگز از وجود بزرگان و مشاهیر خالی نبوده است و به همان اندازه که در داشتن آثار باستانی و تاریخی بی رقیب است در داشتن مشاهیر نیز مثال زدنی است.

مشاهیر شهر کاشان

کاشان شهر علم و فرهنگ

از مشاهیر شهر کاشان که بسیار معروف نیز می باشند می توان به سهراب سپهری شاعر و نقاش معروف، مشهورترین و چیره دست ترین نقاش معاصر ایرانی یعنی کمال الملک اشاره نمود.

بابا افضل کاشانی

افضل‌الدین محمد مرفی کاشانی معروف به بابا افضل کاشی یا باباافضل کاشانی شاعر و عارف ایرانی اهل کاشان بوده‌ است. بابا افضل کاشانی در تمام مدت عمر خود در کاشان ساکن بوده و اوقات خود را به تدریس و تألیف و تحقیق و مباحثه گذرانده‌ است.

غیاث الدین جمشید کاشانی

غیاث‌الدین جمشید کاشانی ریاضی دان برجسته، اخترشناس زبردست کاشانی بود. نام کامل او جمشید بن مسعود بن محمود طبیب کاشانی ملقب به غیاث‌الدین که در غرب به الکاشی مشهوربود. او در عمر کوتاه خود ابزار رصد دقیق اختراع کرد وو نیمی از عمرش را  فعالیت علمی داشت و در دوران فعالیت علمی‌اش کتاب‌های گوناگونی در زمینهٔ ریاضیات و نجوم نگاشت.

غیاث الدین جمشید کاشانی

محتشم کاشانی:

مُحتَشَم کاشانی شاعر فارس زبان سدهٔ دهم هجری بود. شغل اصلی محتشم بزازی و شَعربافی بود. محتشم از پیروان مکتب و از مهمترین شاعران مرثیه‌سرای شیعه است. این شاعر از دیگر مشاهیر کاشان بودند.

پری زنگنه:

پریرخ شاه‌یلانی مشهور به پری زنگنه، از پدری کاشانی و مادری گیلانی متولد شده خواننده ایرانی در سبک اپرا است. از جمله فعالیت‌های او، می‌توان به کار بر روی موسیقی محلی و ایران اشاره کرد. پری زنگنه بینایی خود را در یک سانحهٔ رانندگی از دست داده است و در رشتهٔ اپرا فارغ‌ التحصیل شده‌ است.

فیض کاشانی:

ملا محمدمحسن فیض کاشانی، حکیم، محدث و عارف و از بزرگترین دانشمندان شیعه است. نام او محمدمحسن مشهور به ملا محسن و تخلص وی فیض بوده است. در فقه و اصول و فلسفه و کلام و حدیث و شعر و ادب توانا و در تمامی این‌ها و رشته‌های دیگر آثاری از خود به یادگار گذارده است. از دیگر مشاهیر شهر کاشان می توان ملامحسن فيض و ملااحمد و ملامهدی نراقی از عالمان و عارفان برجسته ایرانی، ملافتح‌اله كاشانی از مفسران نامی، سپیده کاشانی از شاعران معروف و معاصر، و کلیم کاشانی و صدها چهره نامی و برجسته دیگر اشاره نمود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.