طرز تهیه بامیه و شربت بامیه

هنگام نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان باید بدن خود را برای روزه داری در ماه رمضان آماده کنید. بامیه در شمار شیرینی های بسیار پرشیرین و در عین حال خوشمزه است که در ماه رمضان رونق زیادی پیدا کرده و در اکثر شیرینی فروشی ها و قنادی ها یافت می شود. 

مواد لازم تهیه بامیه

  • 150 گرم آرد
  • 1 لیوان آب
  • 20 گرم کره
  • 2 عدد تخم مرغ
  • به میزان کافی روغن

طرز تهیه بامیه

مرحله اول

کره و آب را در یک قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط تا ملایم قرار دهید تا کره به خوبی ذوب شده و مخلوط در آب به نقطه جوش برسند.

مرحله اول طرز تهیه بامیه بسیار ساده است.
مرحله اول طرز تهیه بامیه بسیار ساده است.

مرحله دوم

با رسیدن این مواد به نقطه جوش، آرد را به آن ها اضافه کرده و پیش از آن که آب از دست برود، به خوبی هم بزنید. شما باید در این مرحله به مخلوط یکدستی دست یابید و سپس حرارت را کم نمایید. توجه داشته باشید که آرد نسوزد و یا آب بیش از اندازه بخار نشده و خمیر سفت نشود. لازم است که آرد به خوبی پخته شود و برای این منظور هم زدن مداوم شما، نیاز خواهد بود. در این مرحله عملی درست مانند چیزی که در طرز تهیه حلوا دنبال می کردیم، پیش رو خواهیم داشت.

مرحله سوم

پس از آن که از پخته شدن کامل خمیر اطمینان حاصل کردید و آرد خامی در میان آن باقی نماند، ظرف را از روی حرارت برداشته و خمیر را در ظرف دیگری بگذارید تا کمی خنک شود. اکنون از شربتی که در مرحله بعد طرز تهیه بامیه توضیح می دهیم، یک قاشق به خمیر خود اضافه کنید. سپس تخم مرغ ها را به نوبت شکسته و داخل خمیر بریزید و به خوبی هم بزنید تا به صورت یکنواخت به آن اضافه شوند.

با اضافه کردن تخم مرغ ها، خمیر باید حالت چسبندگی و قوام خوبی به دست آورد. در صورتی که در این مرحله علی رغم اضافه کردن تخم مرغ ها، خمیر به چسبندگی لازم نرسید؛ احتمالا از تخم مرغ های کوچکی استفاده کرده و لازم است که تخم مرغ های بزرگتری را به کار می گرفتید. در این صورت یک نصفه تخم مرغ یا یک تخم مرغ خیلی کوچک را به مخلوط خود بیفزایید و دوباره هم بزنید تا به چسبندگی مورد نظر برسد.

برای تهیه بامیه در خانه باید خمیر خود را به این صورت آماده کنید.
برای تهیه بامیه در خانه باید خمیر خود را به این صورت آماده کنید.

مرحله چهارم

سپس در یک تابه روغن ریخته و خمیر بامیه را نیز در قیف مورد نظر خود قرار  دهید. اکنون به کمک قیف از خمیر داخل روغن ریخته و پس از پر شدن تابه، آن را روی حرارت قرار دهید. (دقت داشته باشید که بر عکس بیشتر سرخ کردنی ها که برای سرخ کردن آن ها، صبر می کنیم تا روغن داغ شود، در مورد تهیه بامیه، اوضاع متفاوت است و نباید روغن را پیش تر روی حرارت گذاشته و یا آن را داغ کرد.)

حرارت طبخ بامیه باید متوسط باشد. زیرا در غیر این صورت بامیه ها سوخته و مغز آن ها خام باقی می ماند. (برای طبخ و سرخ شدن یکنواخت بامیه ها، می توانید تابه را به چپ و راست تکان دهید تا بامیه ها جابه جا شوند و یا از یک کفگیر نازک استفاده کرده و با دقت آن ها را زیر و رو کنید.)

مرحله پنجم

برای تهیه این بامیه بازاری می توانید از قیف های مخصوص بامیه استفاده کنید و مواد را داخل قیف بریزید اما در صورت عدم دسترسی به قیف می توانید بامیه را بدون قیف نیز تهیه کنید برای این کار از پلاستیک فریزر استفاده کنید و مواد را داخل آن بریزید، سپس گوشه ای از پلاستیک را ببرید و مانند تصویر مواد را با قیچی چرب شده جدا کنید.

مرحله آخر

پس از آن که از سرخ شدن بامیه ها مطمئن شدید، آن ها را داخل یک توری روغن گیر ریخته و سپس به ظرف حاوی شربت انتقال دهید. بامیه ها را داخل شربت به خوبی غلطانده و سپس از آن بیرون آورید. شما می توانید بامیه ها را به کمک خلال بادام، خلال پسته، مغز گردو و یا پودر نارگیل به دلخواه خود تزیین نمایید.

می توانید در تهیه بامیه خود را در شربت بار بخوابانید تا به مقدار مورد نظرتان شیرین شود.
می توانید در تهیه بامیه خود را در شربت بار بخوابانید تا به مقدار مورد نظرتان شیرین شود.

طرز تهیه شربت بامیه

مواد لازم

  • 2 لیوان آب
  • 3 لیوان شکر
  • 4/3 لیوان گلاب
  • 4/1 قاشق چای خوری جوهر لیمو
  • به میزان کافی زعفران

روش تهیه

  1. آب را در یک قابلمه متوسط یا کوچک ریخته و بگذارید به نقطه جوش برسد.
  2. وقتی که آب شروع به قل زدن کرد، جوهر لیمو را به آن اضافه نمایید.
  3. پس از آن که آب کف آلود شده و باز در حال قل زدن بود، نوبت به اضافه کردن شکر می رسد. با اضافه کردن شکر به محلول خود مهلت دهید تا شکر در آن ذوب شده و به خوبی حل شود.
  4. پس از آن که شکر در مخلوط آب و جوهر لیمو به خوبی حل گردید، زعفران و گلاب را نیز به نوبت به آن اضافه کنید.
  5. اکنون حرارت شعله گاز را پایین بیاورید تا شربت شما غلیظ شده و به درجه قوام مورد نظر برسد. (برای این منظور چیزی بین 10 تا 15 دقیقه زمان لازم است.)

تذکر: شما می توانید در طرز تهیه بامیه و تهیه کردن خمیر بامیه از کمی وانیل نیز استفاده کنید تا عطر و بوی بهتری به شیرینی شما داده شود. همین طور در صورتی که می خواهید بامیه هایتان روشن تر باشند، یک قاشق شربت داخل خمیر را حذف کنید تا بامیه هایی زرد رنگ به دست آورید.

کلام آخر

زولبیا و بامیه از خوشمزه ترین خوردنی های ماه مبارک رمضان هستند، شما می توانید طرز تهیه زولبیا را در این مطلب مطالعه کنید. اما دقت داشته باشید که افراط در خوردن این شیرینی ها، می تواند مشکلاتی برای سلامتی شما به وجود بیاورد. درصد قند بالای زولبیا و بامیه را در نظر داشته و در میل کردن این خوردنی های خوشمزه و شیرین، احتیاط به خرج دهید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.