طرز تهیه شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی از جمله شیرینی های خوشمزه و سنتی ایرانی است که به راحتی می توان آن را در مناسبت های متفاوت تهیه کرد مانند، شیرینی عید فطر البته در این عید انواع شیرینی را می توانید تهیه کنید. شیرینی کشمشی قنادی و بازاری در دو نوع نرم و خشک در بازار موجود است که هر دو نوع آن، پر فروش و پر طرفدار است. بسیاری از ما شیرینی کشمشی را از بیرون خریداری می کنیم اما شاید اگر بدانیم که طرز تهیه این شیرینی بسیار ساده و راحت می باشد برای تهیه آن، خودمان دست به کار شویم. شما می توانید با دنبال کردن آموزشی که در ادامه مشاهده می کنید، به تنهایی همانند یک شیرینی پز حرفه ای، شیرینی کشمشی خوشمزه و خانگی درست کنید و از خوردن آن لذت کافی ببرید:

شیرینی کشمشی یک شیرینی مخصوص ایرانیان است که این شیرینی را به سادگی می توانید در خانه تهیه کنید.

مواد لازم شیرینی کشمشی

  • آرد یک و نیم لیوان
  • پودر قند یک لیوان
  • کره 150 گرم
  • تخم مرغ 2 عدد
  • کشمش پلویی نصف لیوان
  • اسانس وانیل نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی کشمشی با فر

گام اول

در آغاز برای تهیه شیرینی کشمشی، باید فر را اماده کنیم تا زمانی که مواد شیرینی آماده پخت شود معطل گرم شدن فر نشویم. به همین منظور، فر را روشن می کنیم و روی دمای 160 درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا گرم شود.

گام دوم

کره و تخم مرغ را حدود نیم ساعت پیش از شروع به تهیه شیرینی، از یخچال خارج می کنیم تا دمای آن ها با دمای محیط یکی شود، یک کاسه بزرگ انتخاب می کنیم و کره نرم شده را داخل آن می ریزیم. سپس پودر قند و وانیل را به کاسه اضافه می کنیم. مواد را با همزن آنقدر می زنیم تا کاملا یکدست شوند و رنگشان کرمی شود.

گام سوم

بعد از اینکه مواد داخل کاسه به خوبی در هم ترکیب شدند، تخم مرغ را یک به یک به کاسه اضافه می کنیم و مواد را دوباره با همزن آنقدر می زنیم تا یکدست شوند. لازم است پس از اینکه یک تخم مرغ را اضافه کردیم، مواد را با همزن خوب هم بزنیم تا یکدست شوند سپس تخم مرغ بعدی را اضافه کنیم.

گام چهارم

پس از آن که تخم مرغ ها را اضافه کردیم و خوب مواد را هم زدیم، کشمش را به مایه شیرینی اضافه می کنیم و توسط قاشق، کمی مواد را مخلوط می کنیم. سپس آرد را روی مواد شیرینی الک می کنیم و با قاشق، مواد را می زنیم تا کاملا مخلوط و یکدست شوند. داخل سینی فر یک کاغذ روغنی قرار داده و مایه شیرینی را با فاصله ای مناسب و به وسیله قاشق، روی سینی فر می ریزیم.

در این مرحله از تهیه شیرینی کشمشی باید کشمش ها را به مواد اضافه کنید.
طرز تهیه شیرینی کشمشی

گام پنجم

توجه داشته باشید زمانی که شیرینی شروع به پختن کند، مایه پهن و نازک می شود و شبیه شیرینی کشمشی داخل قنادی ها می شود. سینی را داخل فر که در مرحله اول روشن کردیم قرار می دهیم و تقریبا 15 دقیقه زمان نیاز است تا شیرینی کشمشی ما آماده شود.

نکته: دقت کنید که از روی ظاهر شیرینی هم می شود متوجه شد که آماده شده است یا خیر، به این صورت که زمانی که لبه های شیرینی ها طلایی رنگ شد یعنی که شیرینی ما آماده است و می توانید از فر خارجشان کنید. پس از اینکه شیرینی ها را از فر خارج کردید، صبر کنید تا خنک شوند سپس از روی کاغذ روغنی جمعشان کنید.

شیرینی کشمشی بدون فر

در صورتی که فر در درسترس ندارید می توانید شیرینی کشمشی را بدون فر هم درست کنید. روغن و پودر قند را خوب با هم میزنیم و بعد تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کرده و با همزن برقی خوب مخلوط کنید تا پف کرده و کاملا سبک شود. وانیل را افزوده و مخلوط کنید. بعد آرد و کشمش را قاطی کرده و به مواد اضافه کنید و اجازه دهید بخوبی مخلوط شوند تا کاملا ترکیبی یکدست داشته باشید.

در ادامه، مواد را داخل قیف با ماسوره ساده بریزید و بافاصله کف قابلمه بچینید. میتوانید با قاشق، به اندازه گردوی کوچیک بردارید و داخل قابلمه، بافاصله بچینید. بعد دمکنی و شعله پخش کن گذاشته و فرصت دهید باحرارت کم، به مدت ۲۰ _ ۳۰ دقیقه بپزد. این شیرینی داخل کیک پز هم با زمان ۱۵ _ ۲۰ دقیقه پخته می شود.

تهیه شیرینی کشمشی بدون فر نیز امکان پذیر است و در صورت نداشتن دسترسی به فر به سادگی می توانید بر روی گاز بپزید.
شیرینی کشمشی بدون فر

نکات پخت شیرینی کشمشی

نکته اول

چنانچه اولین بار است که شیرینی درست میکنید و با دمای فر و میزان پخت شیرینی آشنایی و تجربه ندارید، بهتر است روی یک تکه کاغذ روغنی کوچک، دو عدد شیرینی تهیه کرده و داخل فر قرار دهید تا زمان پخت و میزان تردی و پخت شیرینی را به خوبی متوجه شوید و بقیه شیرینی ها را با خیال راحت داخل فر بگذارید.

نکته دوم

کشمش ها را حتما خوب پاک کنید، با آب بشورید و اجازه دهید کاملا خشک شوند تا به خوبی تمیز باشند.

نکته سوم

در صورت دلخواه، داخل شیرینی کشمشی از مقدار کمی محلول غلیظ زعفران هم میتوان استفاده کرد ولی نوع سنتی این شیرینی زعفران ندارد.

نکته چهارم

اصولا شیرینی کشمشی بازاری ترد، مصرف بیشتری دارد. وسط شیرینی کشمشی نرم و لطیف است و هر چه شیرینی بیشتر در فر بماند تردتر می شود، اما ماندن زیاد داخل فر هم می تواند منجر به این شود که مغز نرم شیرینی از بین برود و بیش از حد ترد شود. بنابراین مراقب باشید و به موقع شیرینی را از فر خارج کنید.

نکته پنجم

به هنگام خارج کردن شیرینی از فر، اگر به وسط شیرینی دست بزنید، کاملا نرم است شاید با خود فکر کنید شیرینی شما خام است، در صورتی که بعد از خنک شدن، وسط شیرینی لطیف و کناره ها کمی ترد خواهند بود و بیشتر نگه داشتن شیرینی در فر موجب می شود کناره ها خشک و وسط شیرینی ترد شده و بافت جالبی نداشته باشد.

نکته ششم

در صورت نداشتن پودر قند، شکر رو آسیاب و الک کرده و بعد داخل شیرینی استفاده کنید. برای اینکه شیرینی کشمشی عالی و بازاری داشته باشید، در تهیه مواد اولیه، به اندازه های دقیق آن ها دقت کنید.

نکته هفتم

اگر همه مواد در یک سینی جا نشد نگران نباشید، می توانید روی باقی مانده مواد شیرینی سلفون بکشید و در جای خنک به غیر از یخچال گذاشته و بعد از پخت سینی اول، آن ها را بپزید.

نکته هشتم

شیرینی کشمشی را بعد از پخت و خنک شدن، باید داخل ظرف در بسته در جای خنک نگه داری کنید. با رعایت این مورد، می توانید شیرینی های کشمشی را تا یک ماه نگهداری کنید. در صورتی که بخواهید بیشتر از این مدت آن ها را نگهداری کنید، از کره در پخت شیرینی خود استفاده نکنید زیرا ماندگاری شیرینی در صورت استفاده از کره کم خواهد شد. میتوانید برای تزیین این شیرینی از پوست مرکبات استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.