تفاوت روغن زالو و روغن خراطین

رنگ روغن زالو صورتی یا قرمز کمرنگ است و بوی ملایم و تقریبا گرمی دارد؛ در مقابل، رنگ روغن خراطین قهوه‌ای تیره مایل به سیاه است، داخل روغن خراطین تکه‌های له‌شده کرم وجود دارد و بوی نسبتا نامطبوع و تیزی دارد. اثر استفاده از روغن زالو بعد از چند ماه تقریبا قابل مشاهده است؛ اما تاثیرگذاری روغن خراطین در زمان کوتاه‌تری قابل مشاهده است.

زالو و روغن زالو چیست؟

زالو نوعی کرم است و در رده کرم‌های fillum anelida قرار دارد. این موجود برای آنکه بتواند زنده بماند و رشد مناسبی داشته باشد، نیاز به تغذیه از خون دارد. زالو دارای اندام تناسلی هر دو جنس نر و ماده است که در اصطلاح هرمافرودیت نامیده می‌شوند. خواص بسیار این کرم برای انسان پوشیده نیست. با توجه به این دانش، از زالو در طب سنتی استفاده‌های بسیاری شده است. یکی از موارد پرمصرف زالو برای انسان، استفاده از روغن زالو است. این روغن در کشورهای مختلف با نام‌های روغن برنئو، روغن مادورسه و روغن پاپوآ شناخته می‌شود.

روش تهیه روغن زالو به این شکل است که از خود کرم زالو به طور مستقیم با دستگاههای تحت فشار روغنگیری شده و با هیچ مواد افزودنی دیگری مخلوط نمیشود (فارغ از اینکه برخی افراد از جوشاندن این کرم سخن به میان میآورند). یکی از خواص روغن زالو که در طب سنتی تاکید بسیاری بر آن شده است، قابلیت حجم‌ دهندگی روغن زالو است.

روغن خراطین چیست؟

روغن خراطین اصل ماده‌ای فوق‌العاده است که باعث حجم‌دهی و فرم‌دهی اندام‌های بدن می‌شود. استفاده از این روغن به سن و جنسیت افراد مربوط نمی‌شود و تمامی اشخاص می‌توانند آن را مصرف کنند. روغن خراطین اصل که در دسته داروهای گیاهی است از کرمی با نام ایزنفتید تهیه می‌شود. همچنین این روغن را از زالو هم می‌توان تهیه کرد؛ اما روش تهیه آن با روش تهیه روغن زالو تفاوت دارد.

براساس تحقیقات به عمل آمده، 18 اسید آمینه در روغن خراطین وجود دارد که در مقایسه با 31 اسید آمینه کشف شده توسط محققان، عدد بسیار بالایی به‌شمار می‌رود. برای تهیه روغن خراطین از یک روغن پایه استفاده می‌شود (مانند روغن زیتون یا کنجد) و به همراه کرم خشک شده یا پودر شده زالو خشک از آن روغن تهیه می‌شود. این روغن هم خواصی مانند روغن زالو داشته و کاربرد بسیاری در طب سنتی دارد.

باید توجه داشته باشید که قیمت روغن زالو و خراطین در فروشگاه‌ها دارای تفاوت‌های بسیاری است. این گوناگونی بیشتر به دلیل اصل بودن یا اصل نبودن روغن است. بهتر است برای خرید روغن زالو اصل و روغن خراطین اصل از مراکز معتبر مانند عطارخونه استفاده کنید. همچنین با اعتماد به نشان احیا سلامت که محصولات مورد تایید دکتر روازاده را تولید، بسته‌بندی و عرضه می‌کند، محصولاتی را که با این لوگو عرضه می‌شود را تهیه کنید.

روغن زالو

شباهت‌های روغن خراطین و روغن زالو

۱. شباهت در عملکرد

روغن زالو هم مانند روغن خراطین از زمان‌های قدیم در طب سنتی برای زیبایی استفاده می‌شده است. کاربرد اصلی این روغن، حجیم کردن اندام‌هایی مانند لب، گونه، باسن، سینه، آلت تناسلی و… است. طبع این روغن گرم بوده و به همین دلیل در ناحیه مورد استفاده باعث افزایش جریان خون می‌شود و درنتیجه حجم آن ناحیه افزایش پیدا می‌کند. همچنین، این دو روغن سبب باز شدن مویرگ‌های گرفته شده، بازسازی پوست، گرم کردن سطح پوست، افزایش هورمون تستوسترون در بانوان، جلوگیری کردن از انزال زودرس در مردان، جلوگیری از رشد کک و آکنه روی پوست و رفع چین و چروک‌های پوست می‌شوند.

۲. شباهت در بروز عوارض روغن خراطین و روغن زالو

از زمان‌های قدیم تاکنون، عوارض شدیدی بر اثر مصرف این دو روغن مشاهده نشده است. به جز بعضی از موارد، به دلیل حساسیت‌های پوستی و طبع گرمی که این روغن‌ها دارند، باعث ایجاد قرمزی پوست و خارش شده‌اند. همچنین گاهی باعث ایجاد جوش‌های سطحی شده‌اند که بعد از چند بار استفاده از این دو روغن و استفاده از کمپرس سرد این مشکل رفع شده است.

تفاوت‌های روغن خراطین و روغن زالو

1. تفاوت در روش تولید

شاید تاکنون شاهد بوده‌اید که در مراکز طب سنتی زالوهای زنده را روی بعضی از قسمت‌های بدن افراد می‌گذارند تا زالو نیش بزند، خون بمکد و سپس حجیم شود و درنهایت بمیرد. این روش یک روش قدیمی است. در طب سنتی قدیم برای استفاده از فواید و خاصیت‌های زالو، گاه از زالو به صورت ضماد (کرم له‌شده) استفاده می‌کردند. این ضماد در سطح پوست به منافذ پوست نفوذ می‌کرده و سبب افزایش حجم می‌شده است. اما امروزه، برای بهداشتی‌تر بودن و تاثیرگذاری بهتر در محصولات بهداشتی به جای کرم له‌شده از روغن زالو استفاده می‌شود.

تفاوت روش تهیه این دو روغن در این است که برای تهیه روغن زالو، از خود کرم زالو به طور مستقیم با دستگاه‌های تحت فشار روغن‌گیری می‌شود و هیچ مواد افزودنی دیگری به آن اضافه نمی‌شود؛ اما برای تهیه روغن خراطین از یک روغن پایه استفاده می‌شود؛ مانند روغن زیتون یا کنجد به همراه کرم خراطین خشک‌شده یا پودرشده.

روغن خراطین از نوعی کرم خاص به نام آیزنیا فتیدا Isenia Fetida به دست می‌آید. این کرم‌ها به رنگ قرمز تیره دیده می‌شوند و بومی اروپا محسوب می‌شوند. قدیمی‌ترین اشاره به این روغن، در کتاب قانون ابوعلی سینا دیده می‌شود. کرم خراطین چندین برابر کرم زالو بزرگتر و حجیم‌تر است و نسبت به‌ زالو رشد نسبتا بیشتری دارد.

2. تفاوت ظاهری

رنگ روغن زالو صورتی یا قرمز کمرنگ است و بوی ملایم و تقریبا گرمی دارد؛ درمقابل، رنگ روغن خراطین قهوه‌ای تیره مایل به سیاه است، داخل روغن خراطین تکه‌های له‌شده کرم وجود دارد و بوی نسبتا نامطبوع و تیزی دارد.

دقت داشته باشید که اگر رنگ روغن زالو تیره باشد یا بوی نامطبوعی داشته باشد، آن روغن سالم نیست و ممکن است سبب ایجاد بیماری‌های مختلف در انسان شود.

3. تفاوت در میزان تاثیرگذاری

زالو به دلیل رشد در محیط‌های آبی و سطحی پوست‌ها، فقط چند نوع آنزیم دارد؛ اما کرم خراطین به دلیل رشد در محیط خاکی، آنزیم‌ها، پروتئین‌ها و ترکیبات معدنی زیادی دارد که این فاکتور سبب افزایش تاثیر آن می‌شود.

اثر استفاده از روغن زالو بعد از چند ماه تقریبا قابل مشاهده است؛ اما تاثیرگذاری روغن خراطین در زمان کوتاه‌تری قابل مشاهده است. روغن زالو باید هر چند وقت یک‌بار تکرار شود؛ چون اثر آن ممکن است از بین برود؛ اما تاثیرات روغن خراطین تا سال‌ها روی بافت بدن باقی است.

4. تفاوت در عملکرد

روغن زالو بیشتر برای مصارف پوستی استفاده می‌شود؛ اما روغن خراطین مصارف دیگری مانند تقویت ریشه مو و پرپشت‌کنندگی مو نیز دارد.

یکی از چالش‌های موجود در خرید روغن خراطین اصل، شباهت‌ و تفاوت‌های آن با روغن زالو اصل است. ایجاد تمایز به آن‌ها برای افرادی که تخصص خاصی ندارند بسیار مشکل می‌شود. برای آنکه با خیال راحت چنین خریدی داشته باشید، می‌توانید از عطاری دکتر روازاده بنام عطارخونه تهیه کنید و با اطمینان از آن استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.