در دوران قاعدگی چه بخوریم و چه نخوریم؟

نوع تغذیه در دوران قاعدگی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت. خانم‌ها در این دوران دچار درد درناحیه شکم و تخمدان‌ها می‌شوند که با تغذیه مناسب و رعایت نکات بهداشتی می‌توان آن را تا حد چشمگیری کاهش داد.

محدودیت‌های غذایی در این دوران، هفتهٔ پریود را برای شما راحت تر می‌کند. همچنین برای درمان خونریزی زیاد یا خیلی کم می‌توان از خوراکی‌های مناسب استفاده کرد.

غذاهای مفید برای دوران قاعدگی

باتوجه به اهمیت تغذیه در دوران قاعدگی برای کاهش درد و تحمل آسان این دوران می‌تواند از موادغذایی مناسب استفاده کرد. این مواد خوراکی عبارتند از:

ماهی برای کاهش درد پریودی

ماهی به کاهش درد کمک بسیاری می‌کند. امگا-۳ غنی که در ماهی وجود دارد و عموماً برای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی شناخته شده‌است، درد رحم شما را کاهش می‌دهد و موجب کاهش و تسکین کمردرد می‌شود. وجود پروتئین و ویتامین ب در ماهی به افزایش انرژی شما کمک می‌کند.

موز در دروان قاعدگی

برخی از خانوم‌ها در این دوران دچار اسهال و حرکت نامنظم روده می‌شوند. خوردن موز در حل این مشکل بسیار مؤثر است. علاوه بر اینکه موز به منظم کردن حرکت روده کمک می‌کند، به دلیل وجود منیزیم، پتاسیم و فیبر موجب آرامش شما می‌شود. منیزیم موجود در موز درد عضلات و کمر شما را کاهش می‌دهد.

حالا وقتشه اینو بخونی: چگونه کرم دور چشم خانگی بسازیم

بروکلی

خوردن بروکلی به کاهش سستی و بی حالی شما در دوران قاعدگی کمک می‌کند. بروکلی سرشار از آهن بوده و منبع خوبی برا جبران آهن از دست رفته در این دوران می‌باشد. همچنین وجود فیبر در این ماده غذایی به کاهش نفخ شما کمک می‌کند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ دارای آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی بوده و موجب افزایش سطح سروتونین در بدن می‌شود. سروتونین باعث بهبود خلق و خو و شادی در بدن نیز می‌گردد.

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی مقداری آهن، چربی‌های محلول در ویتامین‌ها، اسید چرب‌ها و پروتئین ضروری است که مصرف آن در دوران قاعدگی ضروری می‌باشد. یادتان باشد خوردن تخم مرغ آب‌پز توصیه نمی‌شود زیرا موجب نفخ م معده درد می‌شود.

در دوران قاعدگی چه نخوریم

همان‌طور که خوردن برخی از خوراکی‌ها در این دوران توصیه می شودف پرهیز و متوقف کردن خوردن برخی غذاها و مواد غذایی توصیه می‌شود.

غذاهای فراوری شده

غذاهایی مانند غذاهای کنسرو شده، سوسیس و کالباس که حاوی مواد شیمیایی هستند، موجب افزایش نفخ شده و مصرف آن‌ها در دوران پریود اصلاً توصیه نمی‌شود. این نوع مواد غذایی داری نمک زیادی می‌باشد در حالی که مصرف نمک در این دوران بیشتر از زمان‌های عادی مضر است.

مصرف الکل

در دوران پریود خون از دست داده و فشار خونتان کاهش می‌یابد به همین خاطر بیشتر در معرض خطرات ناشی از مصرف الکل قرار می‌گیرید. مصرف الکل احساس ضعف در شما را افزایش می‌دهد و خونریزی شما را افزایش می‌دهد. باتوجه به این نکات از نوشیدن آن در این دوران پرهیز کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.