معرفی استادان و مشاهیر شهر اصفهان

اصفهان مهد فرهنگ، علم و هنر ایرانیان بوده و است. در این قسمت به معرفی برخی از این علما و فرهیختگان و مشاهیر شهر اصفهان، این شهر کهن می پردازیم:

مشاهیر و استادان شهر اصفهان را بشناسیم:

حسن اسماعیلی: استاد صنایع دستی اصفهانی

این استاد در حوزه صنایع دستی از هنرمندان شاخص ایران بشمار می رفت که در زمان حیات خود ﺁثار برجسته ای در حوزه مینا کاری به یادگار گذاشت. میناکاری و نگارگری های حرم مطهر حضرت امام حسین (ع)، حرم مطهر حضرت زینب (س)، حرم مطهر حضرت عباس (ع) و حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) از اثار نفیس این هنرمند نامی اصفهانی است.

محمود دهنوی یکی از برترین قلم زن های اصفهانی

از اساتید برجسته در زمینه قلم زنی بشمار می رود و از مشاهیر اصفهان است. بخشی از آثار استاد محمود دهنوی در موزه‌های هنرهای ملی ایران و نمایشگاه‌ها دائمی آثار صنایع دستی معاصر ایران نگهداری می‌شود ولی بسیاری از آثار او زینت‌بخش گنجینه‌های عمومی و شخصی در سراسر جهان است. آثار قلمزنی استاد محمود دهنوی به دلیل برخورداری از شیوه‌ی خاص او که بازآفرینی طرح‌ها و نقوش دوران گذشته‌ همراه با نوآوری و ابداع و خلاقیت است، در زمره‌ی آثار ممتاز صنایع دستی ایران و خصوصا اصفهان محسوب می‌شود.

محمود دهنوی مشاهیر استان اصفهان
محمود دهنوی مشاهیر استان اصفهان

 محمود فرشچیان بی شک نام آشنا ترین نقاش اصفهانی

از هنرمندان و اساتید بزرگ ایران و جهان محسوب می شوند که کمتر کسی در کشور وجود دارد که با نام این استاد بزرگ ﺁشنایی نداشته باشند. استاد فرشچیان از هنرمندان و نقاشان معاصر با نبوغ و با استعداد بر دنیای هنر به خصوص هنر سنتی ایرانی است. آثار استاد فرشچيان در بيش از صدها نمايشگاه فردي و جمعي در ايران و کشورهای دیگر برگذار شده و با استقبال بسيار زيادي رو به‌ رو شده است. برگزاري نمايشگاه‌هاي پي‌درپي معرف شهرت ايشان در جهان است؛ به گونه‌اي كه موزه‌ها و كتابخانه‌ها و مجموعه‌داران شخصي و عاشقان هنر به داشتن قطعه‌اي از آثار استاد افتخار مي‌كنند.

استاد حسن کسایی استاد موسیقی اصفهانی

از اساتید بزرگ موسیقی اصفهان و ایران است. استاد کسایی درکی ویژه از موسیقی سنتی ایران دارد و ذوقی تحسین برانگیز در ادبیات و شعر و خوشنویسی و حافظه‌ ای حیرت انگیز در به خاطر سپردن نغمه ها دارد. همین امر سبب شده است تا ضبطی که وی از موسیقی ردیفی ایران با سه تار، آواز و نی انجام داده است از جهاتی منحصر به فرد باشد. استاد کسایی پیش از این هم درباره موسیقی ردیفی اجرایی چند ساعته در رادیو اصفهان داشت که با سه تار و آ‌واز ظرایف و دقایق این موسیقی را بیان کرده بود.

استاد حسن کسایی مشاهیر استان اصفهان
استاد حسن کسایی مشاهیر استان اصفهان

سهراب سپهری از شاعرین اصفهانی

سهراب سپهری از بزرگترین شاعران معاصر ایران است، که از مشاهیر اصفهان است. که شعر هایش به زبان های بسیاری از جمله زبان های انگلیسی و فرانسوی و … ترجمه شده است. سهراب سپهری در حوزه نقاشی نیز فعالیت داشت. سپهری در طول عمر خود بیش از 30 نمایشگاه نقاشی برگزار کرد، نقاش هایی او متمرکز بر طبیعت است که حالا در برخی موزه های مشهور جهان نگهداری می شود. در 9 مهر 1397 یکی از تابلوهای نقاشی او در حراج تهران توسط فرد ناشناسی به قیمت 5 میلیارد و 100 میلیون تومان خرید شد.

حسین خواجه امیری (ایرج)

ایرج خواجه امیری از خواننده‌های صاحب سبک ایران است. صدایش از معدود صداهای شش دانگ است، صدایی که ارتفاع، حجم، طول و عرض آن بسیار بالاست و خواننده امکان اجرای محدوده صوتی بالایی را در نت‌های بسیاری دارد که خوانندگان معمولی از پس آن بر نمی‌آیند. ایرج خواجه امیری، پدر احسان خواجه امیری (خواننده) و الیکا خواجه امیری (نوازنده و مدرس پیانو) است.

ایرج خواجه امیری مشاهیر اصفهان
ایرج خواجه امیری مشاهیر اصفهان

از هنر و ادب تا علم و صنعت، همه در اصفهان جمع شده است. از دیگر مشاهیر اصفهان می توان به ﺁیت الله دکتر بهشتی، محتشم کاشانی، شفایی اصفهانی، صائب تبریزى (اصفهانى)، محمد طاهر نصر آبادى، هاتف اصفهانی، صباحى بیدگلى، الفت اصفهانى، میرزا عبد الوهاب اصفهانی، استاد حاج مصورالملکی، کلارا آبکار، لئون میناسیان، میرفندرسکی، وحید دستگردی و هزاران هنرمند و عالم که این مطلب کوتاه گنجایش توصیف تمام این بزرگان فرهنگ و علم و ادب را ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.