وسایل لازم برای یوگا

یوگا ورزشی است باستانی که از هند سرچشمه گرفته است و علاوه بر بدن، ذهن و روح را نیز درگیر می‌کند و به چالش می‌کشد. این ورزش با تمرکز آهسته و آرام بر ماهیچه‌ها باعث می‌شود کنترل و آگاهی بیشتری روی بدنمان داشته باشیم. و خوشبختانه چندی است که این رشته در ایران با استقبال بیشتری روبرو شده است و افراد زیادی از آن نتیجه‌ی بسیار مثبتی گرفته‌اند.

اما همیشه افراد نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری یوگا شرکت کنند و از منافع بسیار آن بهره‍‌مند شوند. بهترین کار برای این دسته از افراد شروع این ورزش به صورت انفرادی و در فضای شخصی است همانگونه که من ابتدا تنها با ویدئوها و آموزش‌های آنلاین آن را تجربه کردم. بنابراین فکر نکنید تنها انجام دادن آن کاری غیرممکن و نشدنی است.

اولین چیزی که برای یوگا به آن احتیاج دارید مَت یا زیرانداز است. مت‌های یوگا در ضخامت‌های متفاوتی در بازار موجود است و شما می‌توانید با توجه به نیازتان از میان این ضخامت‌ها انتخاب کنید. با توجه به تجربه‌ی شخصی، ضخامت‌های بین ۵ تا ۷ میلی‌متر برای اکثر افراد مناسب هستند.

زیرانداز یوگا مدل Havana ضخامت 8 میلی متر

نکته‌ای که باید درباره‌ی مت‌های یوگا بدانید این است که پوسته پوسته شدن آن پس از چند ماه استفاده مداوم بسیار طبیعی است. همچنین اجباری برای داشتن مت هنگام ورزش یوگا نیست و می‌توانید از ملافه، پتو و یا هر زیر انداز دیگری استفاده کنید. خوبی مت یوگا این است که هنگام انجام حرکات زیرتان جمع نمی‌شود و می‌توانید حرکات را بهتر و روان‌تر انجام دهید.

اگر قصد جابجایی مت یوگای خود را دارید، حتما باید کیفی نیز برای آن تهیه کنید. اکثر مت‌ها محفظه‌ای بسیار بیدوام همراه خود دارند که پس از مدتی خراب می‌شود و عملا دیگر قابل استفاده نیست و بنابراین برای حمل و نقل مت به کلاس باید حتما از کیفی دیگر استفاده کنید.

زیرانداز یوگا ضخامت 5 میلی متر

زیرانداز یوگا با ضخامت 7 میلی متر

زیرانداز یوگا مدل plusCover ضخامت 6 میلیمتر

علاوه بر مت‌های ساده و تک رنگ، انواع مت‌های طرح‌دار نیز در بازار موجود هستند که با توجه به سلیقه‌تان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

کوشن یوگا و مدیتیشن

فوم رولر یوگا 35 سانتی متر

اما فقط تجهیزات مربوط به یوگا اهمیت ندارد، بلکه لباسی که می‌پوشید نیز بسیار هم و حیاتی است. هنگام انجام حرکات یوگا لازم است لباس‌هایی بپوشید که در آن احساس راحتی می‌کنید و بدنتان را تحت فشار قرار نمی‌دهد. بنابراین استفاده از لباس‌های ورزشی کشی از بهترین گزینه‌ها برای شما است. علاوه بر لباس ورزشی، پوشیدن دستکش و جوراب‌های مخصوص یوگا نیز می‌تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد. این جوراب‌ها و دستکش‌ها با داشتن استپ‌هایی باعث می‌شوند هنگام انجام حرکات لیز نخورید و تعادلتان برهم نخورد. همچنین از عرق کردن اضافی نیز جلوگیری می‌کنند و تمرین لذت‌بخش‌تری برای شما رقم خواهند زد.

کیف زیرانداز یوگا مدل Lucy

کیف زیرانداز یوگا مدل KM09

حقیقت این سات که شما برای شروع یوگا به چیزی جز یک زیرانداز احتیاج ندارید اما اگر دلتان می‌خواهد در این ورزش پیشرفت داشته باشید می‌توانید از انواع وسایل دیگر استفاده کنید و به بدنتان در جهت پیشرفت در وضعیت‌های مختلف و سخت‌تر کمک کنید.

اولین وسیله‌ای که می‌توانید از آن برای افزایش انعطاف‌پذیری کمک بگیرید، کمربند یوگا است. این وسیله می‌تواند در وضعیت‌های کششی بسیار به شما کمک کند و نه تنها برای فرد مبتدی بلکه برای افراد پیشرفته‌تر هم مناسب و قابل استفاده است.

آجر یوگا

چرخ یوگا هم یکی از وسیله‌های جدید است که به افراد اجازه می‌دهد وضعیت‌ها و حرکات سخت‌تر را انجام دهند و به خصوص در ستون فقرات و افزایش انعطاف‌پذیری در کمر و بالاتنه به فرد کمک می‌کند. این وسیله بسیار کارآمد است و اگر به یوگا علاقه‌مندید، قطعا از آن استفاده خواهید کرد و لذت خواهید برد.

کمربند یوگا 

آجر یوگا نیز وسیله‌ای فومی و نسبتا نرم است که برای قرارگیری در وضعیت‌های مختلف یوگا برای افراد مبتدی بسیار مناسب است. البته همیشه می‌توانید بالشت‌های سفت را جایگزین آجزهای یوگا کنید. اما باید بدانید که بالش‌ها هیچ وقت کارایی آجزها را ندارند.

حلقه یوگا

علاوه بر این محصولات جانبی برای یوگا، انواع و اقسام وسیله‌های دیگر هم هستند مانند نشیمن یوگا، توپ و غیره که می‌توانید در مراحل بعدی تمرین از آن استفاده کنید.

پاپوش پیلاتس و یوگا مدل XIANZUXIU

دستکش پیلاتس مدل Fashion

استفاده از موارد کمک‌آموزشی نیز بسیار برای افرادی که دوست دارند خودشان یوگا را تجربه کنند بسیار مفید است. همچنین افرادی که زمان رفتن به موسسات یوگا را ندارند می‌توانند با تماشا و تمرین همراه ویدئوهای آموزشی به راحتی این ورزش لذتبخش را در منزل و فضای شخصی تجربه کنند.

آموزش تصویری یوگا و مدیتیشن در 30 روز و پیلاتس

کتاب آموزش و تمرین یوگا در 28 روز اثر ریچارد هیتلمن

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.