انواع آتل انگشت

انگشتان به ویژه انگشتان دست، از پرکارترین و فعال ترین اندام های بدن هستند که به شکل ارادی بسیاری از فعالیت ها و مهارت های خود را به واسطه حضور آن ها به نمایش می گذاریم. همین کارکشیدن از انگشتان موجب شده تا در طول زندگی هر فرد، بارها دچار آسیب شوند. در اکثر موارد تا بهبودی کامل و برای استراحت عضلات و مفاصل انگشتان، از آتل انگشتی استفاده می شود. 

آتل انگشتی یا آتل انگشت چیست؟

همان طور که در مقاله معرفی آتل و بریس گفته شده آتل ها برای ثابت نگهداشتن عضلات و استخوان تا سپری شدن دوره درمان یا رساندن فرد مصدوم به مراکز درمانی به کار می رود. آتل انگشت شاید کوچک ترین آتل برای ثابت نگهداشتن انگشت طراحی شده است. آتل انگشت قابل برش به اندازه دلخواه است و در قسمت بیرونی از جنس سخت و در قسمت داخلی(در تماس با انگشت) از مواد نرم ساخته شده است.

چه موقع از آتل انگشت استفاده کنیم؟

هنگامی که بر اثر فشار، ضربه و کشیدگی خارج از تحمل استخوان و مفاصل انگشتان، دست دچار آسیب دیدگی و یکی از عارضه های  انگشت ماشه ای، انحراف مفصل متاکارپوفالانژیال، فلکشن و… می شود باید از آتل انگشت استفاده کرد. آتل انگشت با ثابت نگهداشتن استخوان و مفصل های انگشت روند بهبود آن را تسریع می کند و درد ناشی از آسیب را کاهش می دهد.

آتل انگشتی برای انگشت ماشه ای

انگشت ماشه ای نام عارضه ای است ناشی از التهاب و ضخیم شدن تاندون خم کننده انگشت که براثر آرتروز ایجاد می گردد. قفل شدن انگشت و یا حرکات خارج از قاعده از جمله عوارض این آسیب است که درد به همراه دارد. استفاده از آتل انگشتی، انگشت را ثابت نگه می دارد و با ممانعت از حرکت مفاصل، روند کاهش التهاب را سرعت می بخشد.

آتل انگشتی برای عارضه وارد بر مفاصل انتهایی و میانی انگشت شست

گاهی با یک حرکت ناگهانی یا شدید، مفصل میانی یا انتهایی انگشت شست بیش از زاویه طبیعی دست باز می شود و این موجب آسیب جدی به انگشت شست می گردد که درد و کاهش قدرت عملکرد انگشت شست را به دنبال دارد. با استفاده از آتل انگشتی، موقعیت انگشت شست به ثبات می رسد و این کشش و بازشدگی انگشت که اصطلاحا به آن هایپر اکستنشن گفته می شود، رفع می گردد.

کاربرد آتل انگشتی در بهبود انحراف مفصل متاکارپوفالانژیال

این عارضه ناشی از اختلال در عملکرد مفصل بین انگشت و کف دست که متاکارپوفالانژیال نام دارد ایجاد می گردد. ناپایداری در این مفصل باعث می شود انگشتان از مسیر طبیعی خود منحرف شوند یا روی هم حرکت کنند که به دنبال آن انجام بسیاری از فعالیت ها با دست مثل نوشتن، تایپ کردن و گرفتن اشیاء مختل خواهد شد. آتل انگشت، انگشتان آسیب دیده را در کنار هم نگه می دارد و عملکرد آن ها را تا جای امکان بهبود می بخشد.

آتل انگشتی برای رفع فلکشن یا خمشدگی انگشت

با ایجاد این عارضه که از تبعات ایجاد آرتروز و روماتیسم مفصلی می باشد، عدم توانایی فرد در خم کردند انگشتان دست است و فعالیت انگشتان را مختل می سازد. با استفاده از آتل انگشت و حتی بریس می توان تا حد زیادی روند بهبود آن را تسریع کرد یا از پیشرفت بیماری جلوگیری نمود.

استفاده از آتل انگشتی در کاهش ناپایداری جانبی انگشتان

آسیب به رباط انگشتان که به واسطه جراحی تعویض مفصل یا آرتروز شدید به وجود می آید باعث انجراف انگشتان به مجار دست می گردد که به مفاصل انگشتان و دست فشار وارد آورده و عملکرد انگشتان و دست را هم مختل می سازد. به کمک آتل انگشتی و بریس می توان تا حد مطلوبی از انحراف انگشتان جلوگیری کرد.

نقش آتل انگشتی در بهبود هایپر اکستنشن انگشتان

این عارضه در واقع باز شدن بیش از اندازه انگشتان است که بر اثر آسیب به  مفاصل انگشتان رخ می دهد و به دنبال آن عملکرد انگشتان در فشردن و گرفتن اشیاء را مختل می سازدو این عارضه پیش رونده است و باید با استفاده از آتل انگشت و انواع بریس دست، از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.