سرطان رحم را بهتر بشناسیم

راه های مختلفی برای تشخیص و درمان سرطان رحم وجود دارد. که هر یک از آن ها باتوجه به شدت سرطان و مکانیزم بدن فرد توسط پزشک تعیین می شود. سرطان رحم اغلب در مراحل اول بیماری قابل تشخیص است. اگر سرطان آندومتر را زود تشخیص دهید. درمان آن آسان تر است و به خوبی جواب می دهد.

روش های تشخیص سرطان رحم

انواع معاینه ها و آزمایش هایی برای تشخیص سرطان رحم در خانم ها در نظر گرفته شده است. شما با دیدن علائم سرطان آندومتر باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک توسط راه هایی سرطان را تایید و یا تکذیب کند.

معاینه لگن برای تشخیص سرطان رحم

یکی از معایناتی که برای تشخیص سرطان رحم انجام می شود. معاینه لگن است. معاینه لگن شامل بررسی و معاینه مهبل،گردن رحم، رحم، لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، و مقعد می شود.

ابتدا پزشک ناحیه بیرونی دستگاه تناسلی را مورد بررسی قرار می دهد. سپس دستگاهی به نام اسپکولوم را وارد واژن می کند. این دستگاه باعث می شود مهبل به اندازه کافی باز شده. و پزشک بتواند ناهنجاری های احتمالی رحم و واژن را مشاهده کند.

عکس برداری برای تشخیص سرطان رحم

دستگاه ترانسفورماتور یا مبدل دارای امواج صوتی است. پزشک آن را وارد واژن فرد می کند. امواج صوتی موجود در دستگاه می تواند فیلم برداری و عکس برداری را از رحم انجام دهد. پزشک متخصص با توجه به تصویر ها به بررسی اختلالات احتمالی در بافت های رحم  می پردازد.

هیستروسکوپی

هیستروسکوپ، یک لوله نازک و انعطاف پذیر می باشد. که سر آن لنزی وجود دارد. پزشک این دستگاه را وارد واژن فرد کرده و از طریق آن داخل رحم را مشاهده می کند.

نمونه گیری تشخیص سرطان رحم

جداسازی و نمونه برداری از رحم برای بررسی بیماری و انجام آزمایش های مختلف روی آن صورت می گیرد. در این روش بافتی از رحم جدا می شود. که به آن بافت برداری آندومتری نیز گفته می شود. نمونه برداری بدون بیهوشی و در مطب دکتر امکان پذیر است.

جراحی

زمانی که نمونه گیری نتیجه لازم را ندهد. باید از جراحی باری تشخیص سرطان رحم استفاده کرد. کورتاژ یا تراشیدن دهانه رحم روشی است. که در آن بافت داخل رحم تراشیده می شود. و آزمایشات لازم برای تشخیص سرطان روی آن انجام می شود.

راه های درمان سرطان رحم

بعد از آنکه سرطان رحم در فرد تشخیص داده شد. باید برای درمان اقدام کرد. درمان توسط روش های مختلفی انجام می شود. پزشک متخصص با توجه به شدت سرطان و بدن فرد بیمار مناسب ترین راه را انتخاب می کند. برای آشنایی با روش های درمان ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

هیسترکتومی برای درمان سرطان رحم

جداکردن و برداشتن ناحیه درگیر سرطان توسط جراحی، یکی از شایع ترین راه های درمان سرطان رحم می باشد. این جراحی را هیسترکتومی می نامند. سه نوع جراحی هیسترکتومی داریم.

هیسترکتومی از طریق واژن: زمانی که رحم و گردن رحم از طریق رحم بیرون کشیده می شود.

هیسترکتومی شکمی: وقتی رحم و گردن رحم با استفاده از یک برش بزرگ در شکم برداشته می شود. هیسترکتومی شکمی نام دارد.

هیسترکتومی لاپاراسکوپی: زمانی که رحم و گردن رحم با استفاده از یک برش کوچک در شکم برداشته می شود.

اشعه درمانی یکی از راههای درمان سرطان رحم

پرتو درمانی یک روش پر کاربرد برای درمان سرطان ها می باشد. در این روش از اشعه ایکس و دیگر اشعه ها برای کشتن سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد آن ها در بدن استفاده می شود.

هورمون درمانی جهت درمان سرطان رحم

برای درمان سرطان رحم می توان هورمون های آن ناحیه را ازبین برد. و یا مانع از رشد سلول های سرطانی در بدن شد. زیرا برخی از هورمون ها باعث رشد سرطان می شوند. انجام آزمایشات مختلف نشان می دهد که هورمون ها باعث رشد سرطان رحم هستن یا خیر. اگر جواب آزمایش ها مثبت باشد. پزشک با تجویز دارو و گاها با انجام جراحی هورمون های عامل سرطان را از بین می برد.

شیمی درمانی

روشی که با استفاده از مواد شیمیایی به کشتن سلول های سرطانی اقدام می کند. شیمی درمانی زمانی استفاده می شود که سرطان پیشرفت کرده است. و سرطان از ناحیه رحم خارج شده و به دیگر قسمت های بدن سرایت کرده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.