تفاوت انواع شکلات

همه ما گاهی دلمان هوس شیرینی می کند و در اغلب مواقع انتخاب اول ما شکلات است. اگر به حجم تولید، تنوع و میزان عرضه و تقاضای شکلات نگاهی بیاندازیم خواهیم دید که شکلات فراتر از یک هوس است؛ بلکه بخشی از سبک زندگی ما شده است. به عنوان مثال، آمریکا یکی از کشورهایی است که شکلات نقشی اساسی و بی بدیل در تاریخ، مراسم، خوراک محلی، نوشیدنی و حتی در رسانه های آن داشته است.

اما سوالی که برای بیشتر افراد در حین انتخاب و خرید انواع شکلات پیش می آید این است که تفاوت شکلات تلخ و شیرین چیست؟ شکلات سفید چه تفاوتی با شکلات شیری دارد؟ و یا در مجموع شکلات تلخ یا شیرین کدام برای سلامتی بهتر است؟

شکلات در تمام روزهای سال ما را همراهی می کند، از شکلات داغ در شب های سرد زمستان گرفته تا بستنی قیفی شکلاتی در روزهای داغ تابستان، می تواند بهترین گزینه برای ما باشد. در این مطلب بلدشیم شما را با این خوراکی دلفریب بیشتر و بهتر آشنا خواهیم کرد.

تفاوت طعم در انواع شکلات تلخ یا شیرین

شکلات توسط برندهای مختلف در طعم های متنوع و در ترکیب با مواد گوناگون تولید می شود. اما فقط سه رنگ اصلی برای شکلات وجود دارد؛ شکلات شیری، شکلات تلخ و شکلات سفید. در این بخش از مطلب با تفاوت شکلات تلخ یا شیرین آشنا می شوید. بهتر است بدانید شکلات شیرین با دو نوع شیری و سفید مشخص می شود.

شکلات شیری چیست؟

شکلات شیری ، قهوه ای کمرنگ است. بافتی نرم و یکدست دارد. طعم آن ملایم و شیرین است. شکلات شیری پایه و اساس شکلات هایی است که اکثراً در اشکال و بسته بندی های متنوع در دسترس هستند. از شکلات تلخ روشن تر است و قند بیشتری دارد.

شکلات تلخ چیست؟

مقدار کاکائو در این نوع، بیشتر از شکلات شیری است. به همین دلیل تیره تر است و به آن شکلات دارک به معنی تیره هم گفته می شود. اگرچه شکلات تلخ نام دارد اما همچنان شکر دارد و بسته به مقدار درصد کاکائویی که در آن به کار رفته است طبقه بندی می شود. هر چه درصد کاکائوی به کار رفته شده بیشتر باشد طعم شکلات تلخ تر است.

این مقادیر زیاد پودر کاکائو به معنی مقادیر بالای آنتی اکسیدان در شکلات تلخ است. از این جهت اگر بخواهیم مرتباً از شکلات استفاده کنیم شکلات تلخ نسبت به دو نوع دیگر انتخاب سالمتری است.

شکلات سفید چیست؟

رنگ روشنی دارد که گاه سفید و گاه کرم رنگ است. درصد چربی، شکر و شیر به کار رفته در این نوع بسیار بالاست و مخصوص افرادی است که عاشقانه به شیرینی علاقمند اند.

شکلات تلخ یا شیرین از چه موادی تشکیل شده است؟

شکلات تلخ یا شیرین

معمولاً کسی به مواد اولیه شکلات توجهی نمی کند. با این تصور که؛ ” شکلات، شکلات است دیگر! ” اما شکلات خود ترکیبی است که از دانه های کاکائو ساخته شده است. این فرآیند شامل تخمیر و خشک کردن دانه های کاکائو است که از درخت کاکائو در مناطق گرمسیری برداشت شده اند. واژه “شکلات” درواقع به ماده تولیدی حاصل از تفت دادن و پودر کردن دانه های تخمیر شده کاکائو و ترکیب آن با سایر طعم ها گفته می شود.

انسان از زمان مایاها لذت خوردن شکلات را کشف کرده است. در آن زمان شکلات به شکل یک نوشیدنی تهیه می شد؛ شامل خمیر کاکائو، آب گرم و ادویه هایی مانند وانیل، فلفل قرمز و عسل. شکلات جامد یا تخته ای، فرم جدیدی از شکلات است که به عصر ما تعلق دارد و قدمت آن به سالهای 1850 می رسد، در آن زمان هنوز انواع شکلات تلخ و سفید تولید نمی شد.

اگرچه ماده اصلی شکلات، کاکائو است اما تولید شکلات به این سادگی نیست و هر یک از انواع شکلات تلخ یا شیرین از نظر مواد اولیه با یکدیگر متفاوتند. معمولا انواع مختلف شکلات ترکیبی از مایع شکلات، پودر کاکائو، کره کاکائو، پودر شیر، چربی شیر، لسیتین، شکر و طعم دهنده ها هستند. مقدار ترکیب این مواد در انواع مختلف شکلات _مانند شکلات تلخ ، سفید و شیری_  متفاوت است.

روش تهیه مواد اولیه شکلات ها

شکلات مایع (لیکور)

از خیساندن پودر کاکائوی خالص تهیه می شود و مقدار آن نقش مهمی در شدت عطر و طعم شکلات دارد. دانه های کاکائو بعد از مراحل تخمیر، تفت دادن و پوست کندن آسیاب می شوند. در نهایت با ذوب کردن پودر کاکائو در کره کاکائو کاکائوی مایع ساخته می شود که تقریبا نیمی از آن کره کاکائو و نیم دیگر پودر کاکائو است. کاکائوی مایع در واقع شکلات خام، تلخ و فرآوری نشده است.

کره کاکائو

ماده زرد رنگی است که در واقع روغن استخراج شده از دانه های کاکائو است. نوعی روغن نباتی (گیاهی) است و نقش مهمی در طعم و یکدست بودن بافت شکلات دارد.

پودر کاکائو

نام دیگر آن کاکائوی جامد است، قسمتی از دانه های کاکائو است که بعد از استخراج کره کاکائو باقی می ماند. سرشار از آنتی اکسیدان است.

پودر شیر

در تهیه بعضی شکلات ها از شیر مایع و در بعضی دیگر از پودر شیر یا شیر خشک استفاده می شود. پودر شیر می تواند پرچرب یا کم چرب باشد.

چربی شیر

شامل اسیدهای چرب اشباع، غیر اشباع یگانه و غیر اشباع چندگانه است. چربی شیر به عنوان یک مکمل در بعضی انواع شکلات استفاده می شود.

لسیتین

نوعی چربی یا فسفولیپید است که از تخم مرغ یا دانه سویا به دست می آید. لسیتین به عنوان جایگزین کره کاکئو استفاده می شود و کیفیت بافت شکلات را بهبود می بخشد و همچنین عمر مفید شکلات را افزایش می دهد.

تفاوت مواد اولیه انواع شکلات

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که شکلات تلخ یا شیرین کدام برای شما انتخاب مناسب تری است باید به طور دقیق تری درباره مواد اولیۀ آنها اطلاعات داشته باشید.

مواد اولیه شکلات سفید

شکلات سفید اصولاً شکلات نیست. در مقایسه با شکلات شیری و شکلات تلخ که درصد مشخصی پودر کاکائو و کره کاکائو دارند، شکلات سفید ذره ای پودر کاکائو در خودش ندارد. در عوض از کره کاکائو به اضافه شکر، چربی شیر و شیر خشک برای طعم و از لسیتین برای حفظ بافت ساخته شده است. طعم شیرین شکلات سفید به خاطر درصد بالای چربی و شکر است که بسیار قوی است. این بدان معنی است که فواید سلامتی دو نوع دیگر را ندارد.

مواد اولیه شکلات شیری

شیرینی کمتری  نسبت به شکلات سفید دارد اما همچنان نرم و لذتبخش است. در تهیه آن از شکلات مایع، پودر کاکائو، کره کاکائو، شکر، وانیل، لسیتین، شیر، شیر خشک و چربی شیر استفاده می شود. تولید کنندگان شکلات با تغییر درصد مواد اولیه انواع مختلف شکلات شیری را تولید می کنند. به خاطر مقدار متوسط پودر کاکائو و مایع کاکائوی به کار رفته در شکلات شیری، این نوع شکلات رنگ قهوه ای ملایم و در عین شیرین بودن طعم قوی شکلات را نیز دارد.

مواد اولیه شکلات تلخ

به عنوان خالص ترین نوع شکلات، بالاترین درصد پودر کاکائو را دارد. برعکس شکلات شیری فاقد شیر، شیر خشک و چربی شیر است. فقط از پودر کاکائو، کره کاکائو و شکر تهیه می شود. درصد پود کاکائو بسته به نوع شکلات تلخ از 30 الی 80 درصد متغیر است. هر چه درصد پودر کاکائو بیشتر باشد طعم شکلات تلخ تر می شود. از آنجا که چربی شیر یا چربی افزوده دیگری ندارد، خالص ترین طعم شکلات را دارد و بافت ترد تری دارد. برخی انواع شکلات تلخ نیز وجود دارند که به طور کامل فاقد شکر هستند.

آیا مصرف شکلات برای سلامتی مفید است؟

حتما شما هم شنیده اید که مصرف بعضی انواع شکلات برای سلامتی مفید است و احتمالا با خودتان می گویید چه چیزی بهتر از اینکه هم شکلات بخورید و هم به سلامتی خودتان کمک کنید. اما زیاد تند نروید! خوردن مداوم و زیاد هر شکلاتی چه شکلات تلخ یا شیرین ، نمی تواند برای سلامتی مفید باشد. اجازه بدهید این موضوع را در انواع مختلف شکلات جداگانه بررسی کنیم.

فواید شکلات سفید برای سلامتی

از آنجا که مقدار پودر کاکائوی استفاده شده در این نوع صفر است، بنابراین ارزش غذایی آن ناچیز است. شاید شکلات سفید کلسیم بالایی داشته باشد اما فایده چندانی برای سلامتی ندارد و بهتر است خیلی مصرف نشود.

فواید شکلات شیری برای سلامتی

برخلاف شکلات سفید از پودر کاکائو تشکیل شده است. بنابراین اگر در مصرف آن اعتدال را نگه دارید می تواند برای سلامتی مفید باشد. از فواید آن می توان به خواص طبیعی کاکائو و کلسیم موجود در شیر به کار رفته در آن اشاره کرد.

در حقیقت مصرف تقریبا 100 گرم شکلات در روز می تواند به کاهش خطر سکته، بیماری های قلبی و دیگر بیماری های قلبی عروقی کمک کند. این ادعا طی آزمایشی که روی 158000 نفر انجام گرفت اثبات شده است. بنابراین خوردن شکلات تلخ یا شیری می تواند خطر بیماری های قلبی عروقی را تا 11%  و خطر سکته مغزی را تا 23% کاهش دهد.

فواید شکلات تلخ برای سلامتی

اگر به طور مداوم شکلات می خورید، شکلات تلخ مفیدترین نوع شکلات برای شماست. شکلات تلخ یک پکیج کامل از فیبر، آنتی اکسیدان و مواد معدنی است که منجر به زدودن مواد سمی از بدن می شود. در نتیجه احتمال پیشرفت بیماری ها را کاهش می دهد و گردش خون را بهبود می بخشد.

شکلات تلخ حاوی اسید گالیک و اپیکاچین است که خطر سکته قلبی را کاهش می دهند. همچنین حاوی ترکیبات فلاونول است که منجر به کاهش کلسترول و فشار خون، بهبود خونرسانی به مغز و کاهش خطر سکته مغزی می شود. شکلات تلخ همچنین می تواند در پیشگری از سرطان، افزایش فعالیت مغز، جلوگیری از سرفه و التیام مشکلات هاضمه موثر باشد.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.