طرز تهیه فلافل اصیل جنوبی

فلافل، غذایی تند است و با ترشی سرو می‌شود، به این معنا که در ساندویچ آن به جای گوجه ‌فرنگی و خیارشور، ترشی استفاده می‌کنند. نام این غذا نیز از فلفل گرفته شده است، زیرا اصل لبنانی آن فلفل قرمز فراوانی دارد. با ما همراه شوید تا هر آنچه لازم است، درباره فلافل خوزستانی پرطرفدار بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

فلافل خوزستانی طرفداران بسیاری دارد که در ادامه طرز تهیه آن را بررسی م کنیم.

مواد لازم برای فلافل خوزستانی

  • نخود خیس شده ۲۵۰ گرم
  • پیاز یک عدد بزرگ
  • سیر ۳ حبه
  • رب گوجه فرنگی یک قاشق مربا خوری
  • سیب زمینی آب پز ۱ عدد کوچک
  • ادویه کاری ۲ قاشق چایخوری
  • فلفل و نمک و زردچوبه به میزان دلخواه

طرز تهیه فلافل خوزستانی

پس از چندین بار شستن نخودها با آب سرد، آن ها را خیس کنید. لازم است که نخود‌ها ۲۴ ساعت پیش از مصرف خیس بخورند و در طی این مدت، چند مرتبه آب آن ها عوض شود تا کاملا تمیز باشند. سپس نخودها را داخل آبکش ریخته و مجددا با آب سرد بشویید. اجازه دهید تا آب اضافی آن خارج شود.

در ادامه پوست سیب زمینی‌ ها را بگیرید و آن‌ها را به ۴ الی ۵ قسمت تقسیم کنید. در این مرحله لازم است تمام مواد را با استفاده از چرخ گوشت برقی یا دستی، چرخ کنید. به این منظور، ابتدا سیر را داخل چرخ بریزید و سپس نخود و سیب زمینی را چرخ کنید. دقت کنید که ترتیب مخلوط کردن مواد اهمیت دارد.

فلفل، تخم گشنیز، زردچوبه، ادویه کاری، نمک و هفت ادویه را با مایه بدست آمده مخلوط کنید و حسابی در هم ترکیب کنید.
درب ظرف را بپوشانید و اجازه دهید تا مایه به مدت ۳ الی ۴ ساعت در این شرایط باقی بماند. پس از این مدت، یک بار دیگر مواد را هم بزنید.

در مرحله بعد، داخل یک ماهیتابه تا اندازه ‌ای که تمام سطح مواد را پوشش دهد روغن بریزید و آن را روی حرارت ملایم شعله اجاق گاز قرار داده و اجازه دهید روغن داغ شود. با استفاده از قالب فلافل، مقداری از مایه را به شکل گرد درآورده و داخل ماهیتابه قرار دهید. در صورتی که قالب فلافل در اختیار ندارید، به اندازه یک گردوی متوسط از مواد را بردارید و کف دست خود به شکل گرد در آورید و داخل ماهیتابه سرخ کنید.

توجه کنید که فلافل باید در روغن شناور باشد. زمانی که تمام سطح فلافل سرخ شد، آن را از ماهیتابه بیرون آورده و داخل یک آبکش قرار دهید تا روغن اضافه خارج شود.

نکات مهم

استفاده از تخم مرغ در ترکیبات فلافل مجاز نیست، زیرا طعم واقعی فلافل را از بین می برد و مانند کتلت خواهد شد. برای خوشمزه تر شدن فلافل، مقدار فلفلی که استفاده می کنید را بیشتر کنید. گوجه فرنگی رنده شده میتواند جایگزین خوبی برای رب گوجه باشد. برای سرخ کردن فلافل از ظرف کوچک و گود استفاده کنید و جهت صرفه جویی در روغن و سرعت پخت، حرارت شعله را کم نگه دارید تا فلافل شما مغز پخت هم بشود.

چاشنی های مناسب سرو همراه فلافل

چنانچه مایلید فلافل‌ها را با سس میل کنید، بهتر است که این سس، سس گوجه‌فرنگی خانگی باشد که از نمک کمی تهیه شده و گوجه‌ فرنگی تازه در آن به کار رفته باشد. ترشی نیز یکی از چاشنی های اصلی فلافل خوزستانی محسوب می شود، می توانید از ترشی لیته برای چاشنی فلافل استفاده کنید.

می‌توانید فلافل را با برگ‌ های تازه کاهو و گوجه ‌فرنگی حلقه شده نیز میل کنید. نوشیدنی مناسب فلافل نیز می‌تواند یک لیوان شربت آب ‌لیمو طعم‌ دار شده با عرق نعناع باشد تا به هضم غذا هم کمک کند. البته چای نعناع هم گزینه مناسبی برای افرادی است که تند خور هستند.

تهیه سس فلافل

به منظور تهیه سس فلافل اینگونه عمل می کنیم که یک عدد سیب زمینی آب پز و له شده را همراه مقداری رب گوجه، فلفل و نمک در آب حل کرده و مواد را می پزیم تا مایه نسبتاٌ غلیظی بدست آید.

فوت و فن تهیه فلافل خوزستانی

فلافل از جمله غذاهای نانی است، که در اصل غذای متعلق به لبنان است البته چند نوع فلافل وجود دارد که اصلی ‌ترین آن نوعی است که با نخود تهیه می‌ شود که می توانید طرز تهیه آن را در این مطلب (طرز تهیه فلافل) مطالعه فرمایید. در فلافل خوزستانی ماش، عدس، بادمجان، سیب‌زمینی و نخود نیز وجود دارد. تهیه یک فلافل خوشمزه به شکل حرفه ای نیازمند رعایت نکاتی است که در ادامه برایتان شرح داده می شود:

برای تهیه فلافل خانگی باید به بسیاری از نکات توجه داشته باشید که به سلامتی شما نیز کمک بسیاری می کند.

نکته اول

بهتر است که نخود مورد استفاده در تهیه فلافل خوزستانی را از چند روز قبل خیس کنید و هر بار آب آن را دور بریزید تا ایجاد نفخ نکند. علاوه بر این می توانید آن را چند بار بجوشانید و آبش را خالی کنید و سپس نخودها را چرخ کنید. به این ترتیب نفخ کمتری ایجاد خواهد شد.

نکته دوم

بهترین ادویه برای تهیه فلافل، زیره است البته فرقی نمی‌کند که شما زیره سیاه اضافه می‌کنید یا سبز. افزودن زیره به این غذا موجب هضم بهتر آن می شود. در ضمن، می‌توانید به مایه فلافل کمی هم نعناع خشک اضافه کنید تا به غذایتان عطر بهتری دهید.

نکته سوم

دقت داشته باشید که نخودها را زیاد چرخ نکنید تا له نشوند زیرا در این صورت مایه فلافل خوزستانی وا می‌رود. البته لازم است نخودها خیلی هم درشت نباشند که زیر دندان احساس شوند. بهتر است اندازه نخودهای چرخ شده کمی از دانه‌های شکر درشت ‌تر باشد.

نکته چهارم

در صورتی که تمایل دارید بیکینگ‌ پودر هم به ترکیبات خود اضافه کنید لازم است بدانید که فقط استفاده مقدار کمی از آن کافیست تا باعث پف کردن مواد شود. چاشنی پرطرفدار فلافل ترشی است، آن هم ترشی انبه، بادمجان یا میوه. البته مصرف این غذا با کلم، شور یا ترشی نیز انتخاب خوبی است.

نکته پنجم

برای سرخ کردن فلافل خوزستانی بهتر است از ظرفی نچسب و کوچک که روغن در آن عمق پیدا کرده است، استفاده کنید تا فلافل‌ها بعد از افتادن در روغن داغ به کف ظرف برخورد کنند و به سطح بیایند. به این ترتیب فلافل ها پوک خواهند شد.

نکته ششم

از قالب‌های مخصوص جهت سرخ کردن فلافل ها استفاده کنید و اجازه دهید تا روغن کاملاً داغ شود. به این ترتیب فلافل‌های آماده ‌شده بیشتر ترد می شوند. در مورد نان مناسب برای خوردن این غذا اولویت با پیتا است، که نوعی نان لبنانی است و کمی ضخیم ‌تر از نان لواش است و دو لایه دارد.

نکته هفتم

به دلیل خوش طعم بودن فلافل و اینکه اشتها بر انگیزست بهتر است به تعداد برش‌های نانی که همراه این غذا می‌خورید، دقت کنید و در خوردن آن زیاده روی نکنید. در صورت ابتلا به یبوست از نان‌ های سبوس ‌دار برای خوردن فلافل استفاده کنید و سبزی خوردن را در کنار این غذا همراه داشته باشید. خاطر نشان می کنیم که افزایش فیبر دریافتی همراه هر وعده غذایی کمکی است.

نکته آخر

از آنجایی که فلافل خوزستانی سرخ شده است در صورت داشتن کلسترول بالا، خود را در خوردن آن محدود کنید و آن را با سبزی‌ های بخارپز شده ‌ای مانند کدو سبز و لوبیا سبز میل کنید. همچنین می‌توانید به غیر از پیاز، چند حبه سیر تازه نیز به ترکیبات فلافل خود اضافه کنید زیرا این سبزی به تنظیم چربی خون کمک می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.