جاذبه های گردشگری ارومیه

اگر تصمیم دارید سفری به شهر زیبای ارومیه داشته باشید، جای دارد که پیش از سفر به فهرست جاذبه های گردشگری ارومیه توجه داشته و بهترین مکان های گردشگری را جهت بازدیدهای خود در سفر، انتخاب کنید.

جاذبه های گردشگری ارومیه

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه مهم ترین و برترین جاذبه گردشگری شهر ارومیه به حساب می آید. این دریاچه در حقیقت یکی از بزرگترین دریاچه های آب شور جهان است که متاسفانه دوره ای دچار خشکی شدید شده و پس از آن تحت برنامه های احیا قرار گرفت.

دریاچه ارومیه یکی از مناطق گردشگری ارومیه است.

تپه حسن لو

این تپه از آثار باستانی مشهور ارومیه به شمار می آید و در 12 کیلومتری جنوب غربی دریاچه ارومیه واقع شده است. همین طور این تپه تاریخی در 9 کیلومتی شمال شرقی شهرستان نقده است. البته در این منطقه به جز تپه مشهور حسن لو، می توانید تپه های مشهور تاریخی دیگری را نیز مورد بازدید قرار دهید.

کوه سهند

کدام ایرانی است که کوه سهند را نشناخته و درباره زیبایی آن نشنیده باشد. کوه سهند را باید یکی از مرتفع ترین کوه های آذربایجان دانست که قله های مختلفی از جمله سهند، جام، دمیرلی، سلطان، موتال داغی، آغ داغ، حرم داغی، گیرو داغی، درویش، آتاشان، کمال و … دارد. همین طور چندین چشمه بسیار زیبا نیز در این رشته کوه دیده می شوند که بر زیبایی این منطقه افزوده اند.

کوه سهند از مناطق گردشگری ارومیه

پیست اسکی خوشاکو

در 30 کیلومتری غرب ارومیه، به پیست اسکی وسیع و حرفه ای به نام پیست اسکی خوشاکو می رسید. این پیست اسکی در منطقه راژان قرار گرفته است و ضمن داشتن زمین مناسب اسکی، مناظر فوق العاده ای را نیز به نمایش می گذارد.

کلیسای پطروس پولیس

اگر در میان جاذبه های گردشگری شهر ارومیه به دنبال یک بنای تاریخی و در عین حال دیدنی می گردید، کلیسای پطروس پولیس را به شما توصیه می کنیم. این کلیسا در 8 کیلومتری شرق شهر ارومیه قرار گرفته است که قدمت آن به قرن هشتم میلادی باز می گردد. این کلیسا در دوران بختیشوع حکیم ساخته شده و در حقیقت یکی از کلیساهای آشوری به شمار می آید. جالب است بدانید که این کلیسا مدتی به عنوان یک درمانگاه برای بیماران منطقه، مورد استفاده قرار می گرفته است.

کلیسای پطروس پولیس یکی از کلیساها و مناطق گردشگری ارومیه است.

سنگ نگاره ساسانی خان تختی

این سنگ نگاره از دوران ساسانیان به یادگار مانده است و برای دیدن آن باید به کیلومتر 15 جاده سلماس به ارومیه بروید. در اینجا و در مجاورت روستای زیبایی به نام روستای خان تختی، سنگ نگاره ساسانی خان تختی را بر کوه پیر چاووش خواهید یافت. این سنگ نگاره مورد ثبت ملی واقع شده و شماره ثبت آن 161 است.

کلیسای ننه مریم

کلیسای حضرت مریم، کلیسای مارت مریم و کلیسای شرق آشور از دیگر اسامی کلیسای ننه مریم ارومیه هستند. کلیسای ننه مریم در سال 32 میلادی ساخته شده و یکی از باستانی ترین های شهر ارومیه به حساب می آید. در زمانی مکان این کلیسا به عنوان معبد زرتشتی ها مورد استفاده قرار داشته و پس از میلاد مسیح (ع) و درک موبدان زرتشتی از آن حضرت، این معبد به کلیسا تبدیل گشت.

مسجد مناره

در میان مساجد تاریخی شهر ارومیه، به مسجد زیبایی به نام مسجد مناره خواهید رسید. حاجی علی یارخان و حاجی یدالله خان امیر نظمی، متولی ساخت این مسجد بوده و موقعیت مکانی فعلی آن در بخش شمالی خیابان امام در مرکز شهر ارومیه است.

مسجد مناره یکی از مناطق گردشگری ارومیه است.

دریاچه مارمیشو

در 45 کیلومتری غرب شهر ارمیه، به دریاچه زیبایی به نام دریاچه مارمیشو می رسید. دریاچه مارمیشو مساحتی نزدیک به 5 هکتار دارد که عمق آن به 50 تا 60 متر می رسد. در محوطه این دریچه گیاهان و جانوران متنوعی را خواهید یافت که فضایی سحرانگیز به وجود آورده اند.

قلعه بردوک

در 96 کیلومتری شهر ارومیه و در 6 کیلومتری روستای بردوک، به قلعه تاریخی بردوک خواهید رسید. با قرار گرفتن مقابل درب ورودی این قلعه، کتیبه سردر آن، جلب توجه خواهد کرد. قلعه بردوک دارای سه بخش قلعه، مسجد و مقبره است که البته برای رسیدن به آن ها و بازدید این بخش ها، باید از یک سراشیبی تند بالا بروید. اما مطمئن باشید که طی این مسیر ارزش دیدنی قلعه را دارد.

بنای سه گنبد ارومیه

بنای سه گنبد ارومیه، به شکل استوانه ای دیده می شود که ارتفاعی نزدیک به 13 متر دارد. سردابه این گنبد در طبقه اول آن واقع شده و در سه طبقه بعدی به اتاق مقبره و … خواهید رسید که هر یک با نقش و نگارهای داخلی پوشانده شده اند.

بنای سه گنبد از مناطق گردشگری ارومیه است.

یخچال دوقوز پله

در خیابان عسگرخان شهر ارومیه، به بنای یخچال دوقوز پله می رسید. این بنا که در واقع یخچالی بزرگ است در دوران قاجاریه ساخته شده و یخ مورد نیاز شهر در آن تامین می شده است.

کلیسای قره باغ

در بخش انزل شهر ارومیه و در جایی با ارتفاع 1480 متر از سطح دریا، به کلیسای قره باغ می رسید. اینجا فضایی کاملا رویایی داشته و از محل آن تا دریاچه ارومیه نیز تنها به اندازه 5 کیلومتر فاصله وجود دارد.

کلیسای قره باغ یکی از مناطق گردشگری ارومیه

موزه ارومیه

موزه ارومیه از بهترین دیدنی های این شهر به حساب می آید. در این موزه فرصت دارید تا از دو قسمت مجزای موزه باستان شناسی و موزه مردم شناسی دیدن کنید. در موزه مردم شناسی ارومیه، فرهنگ و تمدن مردم این شهر و سبک زندگی سنتی آن ها را از نزدیک مشاهده خواهید کرد.

ساختمان شهرداری ارومیه

این ساختمان به فرمان رضاشاه ساخته شده و زمان ساخت آن به سال 1307 هجری شمسی باز میگردد. ملا اوستا کسی بود که ساخت این بنا را انجام داد و البته بعدها این ساختمان مورد بازسازی هایی نیز قرار گرفت. ساختمان شهرداری ارومیه در دو طبقه ساخته شده و راه پله دو طرفه آن، سازه ای جالب به لحاظ مهندسی محسوب می شود.

از ساختمان شهرداری ارومیه نیز می تواند به عنوان یکی از مناطق دیدنی و گردشگری ارومیه نام برد.

مسجد جامع ارومیه

در کنار بازار ارومیه، می توانید از مسجد جامع شهر دیدن کنید. این مسجد در قرن هفتم هجری قمری ساخته شده است. گچ بری های محراب مسجد جامع ارومیه از جمله آثار برجسته دوران ایلخانان به شمار می آید و به طور کلی بنای مسجد، بسیار دیدنی است.

سخن پایانی

شما چه جاذبه های گردشگری دیگری از شهر ارومیه می شناسید؟ این موارد را در بخش نظریات با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.