کدام نان برای رژیم غذایی مناسب است؟

وقتی برای خرید نان به مغازه می روید یا قصد دارید به نانوایی بروید شاید برایتان همیشه این سوال بوده باشد که بهترین نان رژیمی کدام است؟ در این مطلب بلدشیم قصد دارم انواع نان سنتی ایرانی و نان های بسته بندی از منظر ارزش غذایی و سلامتی بررسی کنم.

امروزه خرید نان جزء موارد اصلی در سبد غذایی ما می‌باشد و ما این ماده غذایی را به وفور در زندگیمان استفاده می‌کنیم. اگر رژیم غذایی دارید نان می تواند یک ماده غذایی عالی برای رژیم شما باشد.

شاید شما هم جزء کسانی باشید که وقتی به خرید می روید با توجه به گستردگی تنوع محصولات و تبلیغات زیاد انتخاب بهترین نان برایتان گیج کننده باشد.

نکاتی که در خرید نان به شما کمک می کند:

  • نان پخته شده از آرد گندم کامل

اگر در برچسب نان نوشته شده باشد ” گندم” و همچنین رنگ نان قهوه‌ای باشد همیشه به این معنا نیست که این نان بهترین است و سرشار از فیبر و غلات کامل است. در واقع حقیقت این است که اگر شما در برچسب مواد غذایی کلمۀ آرد گندم یا آرد سفید غنی شده را دیدید به این معناست که در تهیه این نان بیشتر از آرد سفید استفاده شده است نه آرد گندم کامل.

وجود آرد سفید چیزی نیست که نان شما را تبدیل به بهترین گزینه کند. همچنین زمانیکه می خواهید نان چاودار و یا هفت-غله را نیز انتخاب کنید به برچسب آنها توجه کنید و به دنبال واژه آرد گندم کامل باشید.

در برچسب نانی که می خواهید خریداری کنید حتما باید ” ۱۰۰% آرد گندم کامل و یا ۱۰۰% آرد غلات کامل به چشم بخورد.

شما باید در مواد غذایی خود به دنبال غلات کامل باشید. زیرا این ماده به طور طبیعی چربی آن پایین و بدون کلسترول و حاوی ۱۰ تا ۱۵% پروتئین، فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد با ارزش دیگر است. همچنین  فواید غلات کامل برای سلامتی بسیار بالا است و از بیماری های قلبی، سکته، دیابت، چاقی و برخی سرطان‌ها جبوگیری می‌کند.

  • میزان سدیم در نان

نکتۀ مهم دیگری که باید در خرید نان به آن دقت نمایید واژۀ “سدیم” است. نیاز روزانه سدیم برای یک فرد بزرگسال ۱۸۰۰ میلی گرم می‌باشد. اگر شما در یک روز ۳ عدد نان تست حاوی غلات کامل را مصرف نمایید هر کدام از نان‌ها در حدود ۲۰۰ میلی گرم سدیم دارند به این ترتیب در مجموع از ۳ عدد نان شما ۶۰۰ میلی گرم سدیم دریافت می کنید.

این یعنی یک-سوم نیاز روزانه شما به سدیم از طریق مصرف نان بدست خواهد آمد. خبر خوب این است که بسیاری از نان‌ها ۲۰۰ میلی گرم و یا کمتر از این مقدار نمک را دارند فقط کافی است که به سدیم نان در  برچسب آن دقت نمایید.

به میزان نمک یا سدیم مواد غذایی که مصرف می کنید دقت کنید. وقتی برای سلامتی و یا حتی کاهش وزن به دنبال مواد غذایی سالم هستید باید دربارۀ مصرف نمک و رابطۀ آن با چاقی بدانید.

انتخاب بهترین نان در فروشگا‌ه‌های زنجیره‌ای:

نان انتخابی شما باید شامل موارد زیر باشد تا شما با خیال راحت آن را انتخاب کنید:

هر دو عدد نان تست شامل ۴ گرم فیبر باشد.

هر دو عدد نان تست کمتر از ۴۰۱ میلی گرم سدیم داشته باشند.

نان شما باید از ۱۰۰% آرد گندم کامل تهیه شده باشد.

هر دو عدد نان تست یک گرم  و یا کمتر چربی اشباع شده داشته باشد ( بهتر است چربی اشباع نان شما صفر باشد).

انتخاب بهترین نان در نانوایی

  • نان بربری

یکی از نان های پر مصرف در میان ایرانی ها است. آرد استفاده شده در بربری سفید است و از طرفی این نان بدون سبوس است. همچنین در طبخ این نان جوش شیرین استفاده می شود. وجود جوش شیرین در نان بربری عوارضی هم می تواند داشته باشد.

به علت وجود آرد سفید، نبود سبوس و استفاده از جوش شیرین در نان بربری، نه تنها به عنوان بهترین نان رژیمی محسوب نمی شود، بلکه از بدترین نوع نان ها است.

  • نان سنگک

یکی دیگر از نان های پرمصرف و پر طرفدار در ایران نان سنگک است. در پخت این نان از سبوس و آرد مرغوب استفاده می شود و همین دلیلی است که این نان جزء با کیفیت ترین نان ها در کشور محسوب می شود.

در حقیقت در پخت نان سنکگ به جای خمیر ترش، جوش شیرین یا مواد دیگر از آرد گندم مرغوب استفاده می شود که تنها لازمه پخت یک سنکگ با کیفیت است. همین موضوع نان سنکگ را به یکی از بهترین نان های رژیمی و بی ضرر در کشور تبدیل کرده است.

  • نان لواش

یکی از قدیمی ترین انواع نان در کشور است که به ماندگاری بالا شهرت دارد. دلیل محبوبیت این نان نیز شاید همین موضوع است. در پخت نان از آرد سفید استفاده می شود که می تواند از ارزش این نان کم کند.

کالری انواع نان

کالری نان ها تقریباً مشابه یکدیگر است. تقریباً هر 100 گرم نان 250 کالری دارد. بعضی نان ها کمی بیشتر و برخی کمتر. نباید در خوردن نان زیاده روی کرد. اما چیزی که مهم است و در پیش تر به آن اشاره کردم این است که ببینید ارزش غذایی نانی که مصرف می کنید چگونه است؟ برای پخت آن از چه نوع آردی استفاده شده است؟ دقت به این موارد است که یک نان را به بهترین نان رژیمی از منظر سلامتی: تبدیل می کند نه میزان کالری آن.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.