ورزش یوگا چیست؟

یوگا تنها یک ورزش نیست، بلکه علاوه برجسم بر روح و انرژی انسان نیز اثر می گذارد. این ورزش  باعث رشد شخصیتی، رشد روانی و روحی فرد می شود. این ورزش در هند آغاز شد و قدمتی حدود 5000 سال دارد.

حرکاتی که برای ورزش یوگا طراحی شده است، با توجه به حالت ها، تمرکز بر قسمت های خاص بدن، تکنیک های تنفس، هماهنگی بدن با ذهن و ذهن با روح می باشد.

یوگا دقیقا چیست؟

یوگا (Yoga) یکی از کهن ترین سنت ها و عقاید هندوها و بودایی ها است که بر پرورش و آرامش روح و جسم دلالت دارد اما این ورزش در بسیاری از کشورهای غربی به ندرت در زمره ورزش های آرامش بخش روح و روان شناخته می شود. این ورزش دارای زوایای بسیاری از حکمت است از جمله، رسیدن به آرامش، تولید انرژی و تقویت ذهن و جسم.

فلسفه یوگا بر خود شناسی و تقویت نیروی ذهن و اندیشه استوار است و علاوه بر مزایایی که برای یک فرد می تواند داشته باشد اثرات بسیار سودمندی نیز برای یک جامعه در پی خواهد داشت. در واقع نمی توان بر این باور بود که یوگا تنها یک ورزش جسمی است زیرا تحقیقات علمی اثبات نموده اند که ورزش Yoga نه فقط بر جسم بلکه بر تنظیم نیروی حیات (نیروی پرانیک) و جریان آن و همین طور بر ضمیر انسان نیز بسیار موثر است.

Yoga واژه ای سانسکریت و به معنای اتحاد است و منظور از یوگا یعنی یکپارچی با خویشتن، که این اتحاد تفکر، منطق،استدلال و تقویت جسم را بر انسان ارزانی می دارد. برای دستیابی به این اتحاد مجموعه حالات و وضعیت هایی طراحی شده اند که به آسانا (Asana) معروف هستند. آسانا در یوگا به قرار گرفتن در حالات و موقعیت هایی که در آن بتوان روح و جسم را در آرامش کامل قرار داد معنی شده است.

آسانا (Asana) به جهت ایجاد کشش های ماهیچه ای و ماساژ اندام ها و غدد های داخلی بدن و همچنین برقراری هماهنگی بین اندام ها و سیستم عصبی بدن در ایجاد سلامتی و دفع بسیاری از بیماریها بسیار موثر است و سبب تندرستی در فرد می شود و به طور شگفت انگیزی در بهبود و تسکین بسیاری از بیماریها موثر است و حتی موجب تسکین و یا برطرف نمودن درد می شود. به طور کلی  تمرینات یوگا به نوعی طراحی شده اند که به توسعه و بهبود شخصیتی منتهی شوند.

سبک‌های زیادی از یوگا وجود داره و هیچ سبکی، اصیل‌تر و برتر از دیگری نیست. نکته اصلی در انتخاب سبک یوگا این هست که کلاسی رو انتخاب کنید که مناسب سطح تناسب اندام شما باشه.

تاریخچه یوگا

یوگا در ابتدا از هند سرچشمه گرفت! آغاز این سنت نامشخص هست اما؛ در قرن دوم یا سوم پس از میلاد، دانشمند هندی به نام Patañjal، حکم شرعی یوگا (Yoga Sutras) رو که شامل 196 چند و موعظه کوتاه بود رو نوشت و در نهایت یوگا رو به عنوان “آرامشی برای حالت‌های در حال تغییر در ذهن” تعریف کرد.

8 شاخه از یوگا

  1. یاما (Yama): مربوط به چگونگی ارتباط با دنیای خارج هست. یاما شامل پنج ممنوعیت است: آهیمسا – Ahimsa (عدم خشونت)، ساتیا – Satya (عدم توهم یا حقیقت)، آستیا – Asteya (عدم ولع)، برهماچاریا – Brahmacharya  (غیبت) و آپاریگرا – Aparigraha (عدم تملک).
  2. نیاما (Niyama): راه‌هایی برای ارتباط با دنیای درونی شخص هست. نیاما به شوچا – Shaucha (تمیز بودن چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی)، سانتوشا – Santosha (رضایت از نفس و دارایی های شخصی)، تاپاس – Tapas (نظم بدنی و ذهنی)، سوادیاایا – Svadhyaya (مطالعه وداها قدیمی ترین کتاب مقدس هندوئیسم) و ایسواراپرانیدانا – Ishvarapranidhana (تسلیم خدا) نیاز دارد.
  3. آسانا (Asana): تمرین حالت‌های یوگا
  4. پرانایاما (Pranayama): کنترل نیروی حیات و انرژی‌های زندگی که با عنوان پرانا (prana) شناخته میشن که معمولا به صورت، کنترل نفس تمرین می‌شه.
  5. پراتیاهارا (Pratyahara): به معنی صرف نظر کردن از محرک‌های جسمی و فیزیکی!
  6. دارانا (Dharana): به معنی متمرکز کردن توجه و حواس! کانون توجه معمولا شامل Anja Chakra یا چشم سوم هست که به تصویر ذهنی مربوط میشه.
  7. Dhyana یا مراقبه: مدیتیشن
  8. سامادی (Samadhi): حالت وحدت و یکتایی با موضوع مراقبه که در آن جسم و هدف ادغام می‌شوند.

9 بهترین فواید یوگا

این ورزش مانند هر ورزش دیگری دارای مزیت هایی می باشد. هرچند مزیت های یوگا تنها به جسم و تناسب اندام خلاصه نمی شود. شما می توانید با انجام آن ذهن و روح خود را نیز تقویت کنید.

1. انعطاف پذیری

انجام تمرینات انعطاف پذیری بدنتان را افزایش می دهد. جالب است بدانید، افزایش و بهبود انعطاف پذیری بدن هیچ محدودیتی سنی ندارد. تمرینات یوگا باعث کشش عضلات و ترشح اسید لاکتیک می شود. همچنین حرکات بدن را بهبود می بخشد. انجام این ورزش به طور منظم و در مدت کوتاه می تواند انعطاف تنه شانه ها را افزایش دهد.

2. افزایش قدرت

برخی تمرین ها در این ورزش وجود دارد که قدرتی بوده و به توانایی عضلات بدن کمک می کند. انجام این ورزش به افزایش قدرت عضله پشت ران و عضلات شکم کمک می کند.

3. بهبود تنفس

اغلب تمرینات یوگا هوازی است و با نفس عمیق همراه می باشد. از مزیت های این ورزش می توان به افزایش ظرفیت ریه و افزایش توانایی فرد است. استرس را کاهش داده و موجب تمدد اعصاب می شود.

4. بهبود باروری

خانم هایی که در باروری مشکل دارند، پیشنهاد می شود تمرینات یوگا را انجام دهند. کلاس هایی با عنوان یوگای بارداری وجود دارد. تمرینات یوگا باعث کاهش اضطراب و استرس، افزایش جریان خون در رحم و تخمدان شده و مشکلات باروری در بانوان را تا حد بسیاری حل می کند. انجام تمرینات یوگا تضمینی بر حل، بیماری و ها و مشکلات بارداری نیست بلکه به طور غیر مستقیم روی آن تاثیر دارد.

5. افزایش تمرکز

یوگا باعث افزایش سطح اکسیژن در مغز می شود. یکی از ویژگی های پررنگ در این ورزش افزایش تمرکز ذهن و خلق و خوی خوب و همچنین آرامش است.

6. مفید برای قلب

این ورزش برای افرادی که بیماری فشار خون و یا بیماری های قلبی و عروقی دارند بسیار مفید است. تمرینات یوگا فشار خون را کاهش داده و ضربان قلب را آرام می کند. طبق تحقیقات انجام شده، این ورزش مانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند و باعث کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون می شود. از دیگر مزیت هایی یوگا دارد، تقویت سیستم ایمنی فرد است.

7. بهبود دیابت

تحقیقات نشان می دهد احتمال بهبود دیابت به علت کاهش گلوکز در خون، توسط انجام تمرینات یوگا وجود دارد.

8. تاثیر بر بیماری ها

تمرینات یوگا علاوه بر همه ی مزیت هایی که دارد. موجب درمان و بهبود برخی از بیماری های مزمن مانند: آسم، کمر درد، التهاب مفاصل، بی خوابی و MS می شود.

9. کمک به خوابی با کیفیت

باتوجه به تاثیری که یوگا روی ذهن و روان فرد دارد. می توان گفت به خواب راحت و عمیق کمک می کند. این ورزش میزان هوشیاری به هنگام خواب را کاهش می دهد و به شما کمک می کند خوابی راحت و عمیق داشته باشید.

8 مهمترین مضرات یوگا

یوگا مضرات و خطرات کمی دارد و احتمال آسیب دیدگی در این ورزش پایین است. این ورزش نیز مانند هر ورزش دیگری اگر توسط یک مربی غیر حرفه ای آموزش داده شود و حرکات به اشتباه انجام شود. می تواند مشکلات جدی را در فرد ایجاد کند.

1. مشکلات مفصل

همانطور که خوانید یکی از تاثیراتی که روی بدن دارد، افزایش انعطاف پذیری مفاصل می باشد. انعطاف پذیری موجب نرم شدگی استخوان و جدایی مماست مفاصل از یکدیگر می شود. همچنین بعضی از حرکات سنگین و خم شدن های زیاد شکستگس مهره های ستون فقرات را به همراه دارد.

2. بارداری

برخلاف اینکه تمرینات یوگا می تواند در باروری موثر باشد. انجام این ورزش در دوران بارداری می تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد. توصیه می شود قبل از انجام این ورزش در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

3. بیمای قلبی و عروقی

تمرینات تنفسی در ورزش یوگا زیاد است. اگر این تمرین ها به درستی انجام نشود، موجب تشدید بیماری و افزایش حملات قلبی می شود که بسیار خطرناک است.

4. کشیدگی عضلات از مضرات یوگا

همه افرادی که یوگا کار می‌کنند تکنیک‌های انجام حرکات کششی رو به خوبی یاد گرفتند و انعطاف پذیری بدن خود رو به بهترین سطح ممکن رسوندند. بسیاری از حرکات و تمرینات یوگا مبتدی و پیشرفته نیاز به سطح خاصی از انعطاف پذیری بدن داره و اگر نتونید به این سطح از انعطاف پذیری برسید ممکنه در اثر انجام تمرینات یوگا یا کشیدگی عضلات و ایجاد فشار بر روی عضلات مواجه بشید.

5. کمر درد و ایجاد دیسک کمر از مضرات یوگا

برخی از حرکات یوگا مانند حرکت Bharadvajasana، حرکت Bitilasana و حرکت Marjaryasana، به منظور کاهش درد کمر طراحی شده‌اند؛ اما اگر این حرکات به شکل نادرست انجام بگیره، میتونه باعث ایجاد درد بیشتر در کمر و دیسک کمر بشه. اگر کمر درد شما ناشی از آسیب نخاعی باشه انجام اشتباه این حرکات میتونه وضعیت شما رو بدتر کنه به ویژه اگر قبل از انجام حرکات یوگا، به اندازه کافی بدن رو گرم نکرده باشید.

6. سفت شدن گردن و ایجاد درد از مضرات یوگا

ایستایی سر و گردن گاهی اوقات ممکنه باعث ایجاد درد و آسیب دیدگی در گردن بشه؛ به خصوص هنگامی که به طور مکرر و طولانی وضعیت گردن و سر در موقعیت نادرست قرار بگیره. بنابراین اگر در هنگام انجام تمرینات یوگا، حرکات اشتباهی انجام بدید که باعث ایجاد فشار بر روی گردن بشه، ممکنه با سفت شدن گردن و ایجاد درد بیشتر در گردن مواجه بشید.

7. درد مچ دست از مضرات یوگا

حالت‌ها و پوزیشن‌هایی مثل Vasisthasana ،Adho Mukha Svanasana و Tadasana به گونه‌ای طراحی شدند که باید تمام وزن بدن رو بر روی مچ دست تحمل کنید. این فشار بیش از حد بر روی مچ دست، میتونه منجر به پارگی رباط و ایجاد مشکلات جدی در مفاصل مچ دست بشه. 

8. پارگی رباط، از مضرات یوگا

رباط‌ها، بافت پیوندی هستند که دو مفصل رو در کنار هم نگه می‌دارند و باعث محدود شدن حرکت مفاصل میشن. تمرینات یوگا و به ویژه تمرینات آساناس، با هدف ایجاد انعطاف پذیری بدن انجام میشن اما باید توجه داشته باشید که انعطاف پذیری بیش از حد باعث ایجاد فشار بر روی رباط‌ها میشه و ممکنه با پاره شدن رباط مواجه بشید.

چگونه تمرینات یوگا را آغاز کنیم؟

Yoga همان طور که گفته شد یکی از سنن کهن هندها است که بر پرورش روح و جسم دلالت دارد. تمرینات مستمر این ورزش علاوه بر پرورش روح و فکر می تواند انعطاف پذیری بدن، نرمی عضلات، تناسب اندام و طراوت و شادابی را در فرد پدید آورد.

اگر تمایل دارید که به طور مستمر به انجام تمرینات ورزش یوگا بپردازید بایستی لوازم و تجهیزات مورد نیاز این ورزش را فراهم کنید. برای انجام تمرینات یوگا به تجهیزات پیچیده ای نیاز ندارید، یک مت تمرینی، پتو، بالش دست، یک کمربند مخصوص یوگا و یک لباس راحت همه وسایلی است که برای انجام تمرینات این ورزش نیاز دارید که به راحتی میتوان تمام این ابزارها را از یک فروشگاه تجهیزات ورزشی تهیه نمود.

چه مواقعی نباید تمرینات یوگا را انجام داد؟

مهمترین نکته برای آغاز تمرینات یوگا این است که بدانیم در چه مواقعی نباید هر حرکت تمرینی را انجام دهیم. بارداری، دردهای کمر، ستون فقرات، شانه و زانوها، یائسگی، مشکلات تنفسی، دوران قائدگی و همچنین در مواقعی که فشار خون بالاست، با بعضی از حرکات تمرینی یوگا در تقابل هستند. در هنگام بروز هریک از این مشکلات نباید برخی از حرکات را انجام داد و یا محدودیت هایی برای انجام حرکت تمرینی در نظر گرفت. در هنگام بروز این مشکلات برای انجام حرکت تمرینی بایستی از استاد و مربی مربوطه مشاوره بگیرید. چنانچه از مشکلات جسمی رنج می برید بهتر است پیش از اقدام به انجام تمرینات یوگا با پزشک مربوطه مشاوره داشته باشید.

چگونه حرکات تمرینی را انتخاب کنیم؟

برای شروع بهتر است حرکاتی که فکر می کنید می توانید آنها را انجام دهید انتخاب کنید. معمولا در ورزش یوگا حرکت هایی که بر روی زمین صورت می گیرند از حرکاتی که به صورت ایستاده انجام می شوند راحت تر هستند، زیرا برای اجرای آنها چندان نیازی به تعادل و قدرت زیاد نخواهید داشت. همچنین حرکت هایی که اجرای آنها با مکث توأم است و یا با مکث انجام می شوند معمولا حرکات آسان تری هستند. پیشنهاد می کنیم برای شروع حرکت های ساده و پایه ای ورزش یوگا را انتخاب کنید و آرام آرام انجام دیگر حرکات را به تمرینات خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.