رژیم غذایی شکم صاف چیست؟

همان طور که از نام رژیم غذایی شکم صاف برمی آید، هدف این رژیم شکستن چربی های شکم و تخت و صاف کردن آن می باشد. طبق نظریه ای به اثبات رسیده، اسیدهای چرب غیراشباع می توانند بهترین عوامل در شکستن چربی های اطراف شکم باشند. این چربی های گیاهی در غذاهایی مانند آجیل، دانه ها، شکلات، آووکادو و روغن زیتون یافت می شوند.

برخلاف چربی های اشباع که باعث انسداد شریان ها می شوند، چربی های غیراشباع یا MUFAها، عروق خونی را باز کرده و منعطف نگاه می دارند.

با رعایت کردن رژیم غذایی شکم صاف برای 32 روز، می توان به اندازه ی 15 پوند کاهش وزن و چربی های دور شکم را تجربه کرد. باید گفت که این رژِیم غذایی تا حدود زیادی به رژیم مدیترانه ای شباهت دارد و علت اصلی آن هم مواد اولیه ای ست که در این دو رژیم به کار گرفته می شوند.

رتبه رژیم غذایی شکم صاف
رتبه رژیم غذایی شکم صاف

عناصر کلیدی از جمله میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، روغن زیتون و ماهی هستند که همگی به نوعی در کاهش وزن موثر خواهند بود.

رتبه رژیم غذایی شکم صاف در رتبه بندی U.S. News

رتبه کلی رژیم غذایی شکم صاف در این رتبه بندی، معادل 15 قرار گرفته است. برای مشاهده رتبه ی آن در سایر گروه بندی ها که میان 41 رژیم غذایی انجام شده است، مطلب زیر را دنبال کنید:

  1. در میان بهترین رژیم های غذایی: رتبه 15
  2. در میان بهترین رژیم های غذایی کاهش وزن: رتبه 26
  3. در میان بهترین رژیم های غذایی مناسب دیابت: رتبه 29
  4. در میان بهترین رژیم های غذایی سلامتی: رتبه 15
  5. در میان بهترین رژیم های غذایی کاهش وزن سریع: رتبه 18
  6. در میان بهترین رژیم های غذایی سلامت قلب: رتبه 18
  7. در میان بهترین رژیم های غذایی ساده: رتبه 10

انواع رژیم غذایی شکم صاف

کسانی که تحت رژیم غذایی شکم صاف قرار می گیرند، در هر وعده ی غذایی خود مجاز به دریافت 1600 کالری هستند. البته این رژیم بسته به سن، جنسیت و شرایط افراد و میزان فعالیت روزانه ی آن ها، می تواند متغیر باشد. اگر چه این رژیم برای هر دو جنس زن و مرد طراحی شده است، اما آمار حاکی از آن است که مخاطبان اصلی آن بانوان هستند. با این کتاب و دستور العمل جداگانه ای برای آقایان نیز وجود دارد؛ برنامه ها تقریبا یکی هستند، با این تفاوت که کالری روزانه بیشتری برای آقایان در نظر گرفته شده است.

این رژیم در دو شکل چهار روزه و چهار هفته ای دنبال می شود.

1. رژیم چهار روزه

رژیم چهار روزه با دریافت روزانه 1200 کالری همراه بوده و نفخ ها را حذف می کند. در هر روز چهار وعده ی غذایی با 300 کالری خواهید داشت که یک لیست سختگیرانه از غذاها و نوشیدنی ها را در خود جای داده است.

2. رژیم چهار هفته ای

در این مدل شما سه وعده غذایی با 400 کالری و یک میان وعده ی 400 کالری نیز خواهید داشت. به علاوه هرگز نباید بیش از 4 ساعت گرسنه و بدون خوردن چیزی بمانید.

رژیم غذایی شکم صاف چقدر هزینه دارد؟

این رژیم را می توان تا حدودی یک رژیم غذایی گران قیمت تلقی کرد. زیرا برخی از مواد تشکیل دهنده ی آن نظیر آجیل، روغن زیتون، ماهی و محصولات تازه می توانند گران باشند.

آیا رژیم غذایی شکم صاف به کاهش وزن کمک می کند؟

این رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. در واقع اگر موفق به حذف چربی های دور شکم شوید، خود را به کاهش وزن رسانده و اصلی ترین مشکل تناسب اندام را رفع کرده اید.

یک مطالعه که در سال 2016 میلادی صورت گرفته و در نشریه ی The Lancet Diabetes and Endocrinology است نشان می دهد که استفاده از رژیم مدیترانه ای و به ویژه روغن زیتون، خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش داده و دیابت نوع 2 را دور می کند. همین طور افرادی که از چنین مواد اولیه در برنامه غذایی خود استفاده می کنند، کمتر دچار چربی دور کمر شده و کاهش وزن دارند.

محققان در تحقیقی که به وسیله ی مجله Prevention انجام شده است، روی 9 زن با وزن بالا مطالعه ای انجام دادند. این 9 زن وارد رژیم غذایی شکم تخت شده و پس از 28 روز، به طور متوسط 33 درصد از چربی های دور شکم خود را از دست دادند. همین طور شرکت کنندگان به طور متوسط 8.4 پوند کاهش وزن داشته و 2 اینچ از سایز دور کمر آن ها نیز کم شده بود.

جالب است بدانید که نقش کربوهیدرات ها در افزایش تجمع چربی اطراف شکم، به شدت پررنگ تر از چربی هاست. یک مطالعه که در سال 2007 میلادی در دانشگاه Cordoba صورت گرفته است، نشان می دهد که مصرف کربوهیدرات حتی بیشتر از چربی های اشباع شده، موجب چاقی اطراف شکم خواهد شد.

حتما مطالعه کنید:رژیم غذایی آسیایی چیست؟

پیگیری رژیم غذایی شکم صاف تا چه اندازه آسان است؟

رژیم غذایی شکم صاف دقیقا به شما می گوید که در چه زمانی باید چه چیزی میل کنید. حتی این رژیم لیست خرید مورد نظر را در اختیارتان قرار خواهد داد. این موضوع به شدت از چالش انتخاب مواد غذایی و برنامه ریزی برای آن ها، کم کرده و به نوعی کار شما را ساده خواهد ساخت. با این حال وارد شدن ابتدایی به برنامه ی غذایی آن، می تواند برای افراد مشکل باشد.

با توجه به تنوع منابع و دستورالعمل های آشپزی متعدد، از طعم ها خسته نخواهید شد. شما می توانید به سراغ منابع دستور آشپزی آنلاین یا کتاب های مرتبط بروید.

حین رعایت این رژیم می توانید به رستوران گردی خود نیز ادامه دهید. کافی ست که از منوی رستورانی سالادها با سبزیجات تازه و خام، مرغ کبابی یا ماهی آزاد و بلدرچین را سفارش دهید. همیشه از مکمل هایی چون آجیل و غلات کامل نیز استفاده نمایید.

در این رژیم باید احساس راحتی کامل کرده و قرار نیست که از گرسنگی رنج ببرید. شما باید با خوردن 1600 کالری در روز، احساس سیری داشته باشید. مصرف فیبر زیاد به راحتی مانع گرسنگی تان شده و در طول روز، احساس سیری خواهید داشت.

طعم نیز بستگی به دستورالعمل های آشپزی و سلیقه خود شما دارد. غذاها می تواند شامل یک پیتزای گندم کامل یا شامل گوشت و کتان باشد. همین طور شاید میان وعده ای از پاپ کورن شکلاتی و کره بادام زمینی داشته باشید. برای دسر یک کیک کوچک لیمویی با چاشنی مرکبات یا رول کرم کدو تنبل، چطور خواهند بود؟ این ها بستگی به پسند طعم و هنرمندی خود شما پیدا می کند.

رژیم غذایی شکم صاف به چه میزان ورزش نیاز دارد؟

ورزش می تواند به شدت این رژیم را موثرتر ظاهر کند، اما به آن نیاز قطعی نداریم. به این معنی که موفقیت این رژیم وابستگی مستقیم به ورزش ندارد. با تمرینات ورزشی در کنار این رژیم غذایی، عضلات خود را سفت کرده و به افزایش سوخت و ساز بدن کمک خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.