رژیم غذایی آسیایی چیست؟

رژیم غذایی آسیایی چیست؟ در واقع نمی توانیم این رژیم را منحصرا یک رژیم متعلق به قاره ی آسیا بدانیم. این رژیم بر مبنای هرمی استوار شده است که شامل مصرف روزانه برنج، نودل، نان، ارزن، ذرت و سایر دانه های غلات به همراه میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل و روغن های گیاهی می باشد.

مصرف ماهی و لبنیات اختیاری بوده و شما می توانید یک بار در هفته تخم مرغ یا چیزی شیرین میل نمایید. گوشت قرمز تنها یک بار در ماه مجاز است. همین طور در این هرم، روزانه شش لیوان آب یا چای جای دارد. به علاوه در خاطر داشته باشید که حین اجرای رژیم آسیایی، باید فعال بوده و فعالیت ها و تمرینات ورزشی را دنبال کنید.

رتبه رژیم غذایی آسیایی در رتبه بندی رژیم های U.S News

رژیم غذایی آسیایی در میان بهترین رژیم های غذایی، رتبه ی 4ام را به دست آورده است. در زیر سایر رتبه های این رژیم را در گروه های رده بندی مختلف، مشاهده می کنید:

  • در میان بهترین رژیم های غذایی: رتبه 14
  • در میان بهترین رژیم های کاهش وزن: رتبه 23
  • در میان بهترین رژیم های مناسب دیابت: رتبه 29
  • در میان بهترین رژیم های سلامت تغذیه: رتبه 10
  • در میان بهترین رژیم های کاهش وزن سریع: رتبه 33
  • در میان بهترین رژیم های مناسب قلب: رتبه 21
  • در میان بهترین رژیم های گیاهی: رتبه 6
  • در میان بهترین رژیم های ساده: رتبه 17
  • حتما بخوانید: رژیم غذایی مایو کلینیک

رژیم غذایی آسیایی چطور کار می کند؟

از آن جایی که هیچ رژیم غذایی آسیایی قطعی وجود ندارد، شما گستره ی متنوعی از انتخاب ها برای قرار گرفتن در دامنه ی این رژیم دارید. البته به احتمال زیاد انواع مختلفی از غذاها وجود دارند که به خوردن آن ها، بیشتر علاقه مند هستید. در اینجا چند راهنمایی وجود دارد:

  • مصرف مقدار زیادی برنج، رشته فرنگی، نان، ذرت و سایر دانه های کامل
  • عادت کردن به مصرف میوه ها و سبزیجات
  • مصرف آجیل و حبوبات
  • اختیاری بودن ماهی یا لبنیات
  • نوشیدن شش لیوان آب یا چای در یک شبانه روز

هزینه رژیم غذایی آسیایی چه میزان است؟

این رژیم غذایی نسبتا گران قیمت است. بسیاری از مواد غذایی آن از جمله روغن زیتون، آجیل، ماهی و دیگر سبزیجات و میوه های تازه؛ می توانند گران قیمت باشند. البته باز هم دور ماندن از گوشت قرمز، توازن خوبی در هزینه ها ایجاد می کند.

آیا این رژیم به کاهش وزن کمک می کند؟

رژیم غذایی آسیایی می تواند تا حدودی به کاهش وزن افراد کمک کند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که در کشورهای آسیایی از این سبک رژیم تبعیت می کنند؛ از همتایان غربی خود، وزن کمتری دارند.

به طور نمونه مقاله ای که در مجله ی Nutrition Review در سال 2012 میلادی منتشر شده است؛ تاثیر زردچوبه (ادویه ای معمولی در غذاهای آسیایی) را بررسی کرده است. این ادویه حاوی ماده ای به نام کورکومین است که به پیشگیری از چاقی و رفع آن کمک زیادی می نماید. اما همین مردم آسیایی، با مهاجرت به کشورها غربی و الگوبرداری از روش تغذیه غربی ها (به ویژه در آمریکا)، به سمت اضافه وزن قدم برمی دارند.

رژیم غذایی آسیایی تا چه اندازه ساده دنبال می شود؟

این که آیا رژیم غذایی آسیایی آسان است یا خیر، بستگی به سلیقه ی شما دارد. اگر به برنج، نان، سبزیجات تازه، آجیل و حبوبات علاقه مند نباشید، این رژیم را دشوار خواهید یافت.

دستورالعمل های زیادی برای این رژیم وجود ندارد و بیشتر تمرکز روی مواد تشکیل دهنده و غذاهای مجاز و غیرمجاز در آن بوده است. حتی با جستجو در گوگل نیز اطلاعات چندانی نصیبتان نخواهد شد. بنابراین بهتر است که در میان کتاب های مربوط به رژیم های غذایی آسیایی مانند “The Asian Diet: Get Slim and Stay Slim the Asian Way”، به جستجوی بهترین دستورالعمل ها بپردازید.

در رژیم غذایی آسیایی، قوانین سختگیرانه ای وجود ندارد و می توانید وعده های غذایی تان را مطابق با میل و نیازهای خود، تنظیم کنید. شما همچنان باید به آشپزی بپردازید؛ با این تفاوت که مواد اولیه تهیه غذای شما، مقداری متفاوت خواهند بود.

در طی اجرای این رژیم باید احساس سیری را همیشه داشته باشید. چیزی که بسیار مهم است و بارها توسط کارشناسان تغذیه به آن تاکید شده است؛ عدم احساس گرسنگی طی رعایت رژیم های غذایی می باشد. شما در عین حال که نکات و اصول تغذیه رژیم خاصی را رعایت می کنید؛ نباید احساس آزاردهنده ی گرسنگی را تجربه نمایید.

مسئولیت طعم های ایجاد شده در غذاهای رژیم آسیایی نیز به صورت مستقیم با خود شماست. کافی ست غذاها را به کمک ادویه ها و طعم دهنده های مورد علاقه ی خود، تهیه نمایید و از آن ها لذت ببرید.

میزان تمرینات ورزشی لازم

این رژیم غذایی تنها یک الگوی غذایی ست، اما موضوع این نیست که باید ورزش کردن را کنار بگذارید. از خاطر نبرید که داشتن فعالیت جسمی؛ خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهد. همین طور به کاهش وزن دلخواه خود رسیده و انرژی بیشتری خواهید داشت. اکثر کارشناسان حداقل 30 دقیقه تمرین شدید در هفته و یا حتی بیش از آن را توصیه می کنند.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.