رژیم کم کربوهیدرات و کاهش وزن

آیا رژیم کم کربوهیدرات می تواند در کاهش وزن موثر باشد؟ مردم برای کاهش وزن رژیم هایی را دوست دارند که در آن قوانین سخت وجود دارد تا در کوتاه ترین زمان ممکن آنها را به هدفشان برساند. اما ما مخالف رژیم کم کربوهیدرات هستیم.

منطق رایجی که معمولاً درباره ی رژیم کم کربوهیدرات وجود دارد این است که وقتی شما کربوهیدرات می خورید، بدن شما انسولین که یک هورمون ذخیره کننده ی چربی است تولید می کند، و نتیجه اینکه شما چاق می شوید. چند مشکل درباره ی این سناریو وجود دارد:

اول اینکه انسولین به عنوان یک هورمون ذخیره کننده چربی عمل می کند، اما همچنین انسولین خواص بسیار مفیدی دارد.

دوم اینکه کربوهیدرات ها تنها غذایی نیستند که انسولین تولید می کنند، برای مثال پروتیئن ها نیز تولید انسولین در بدن را تحریک می کنند.

سوم اینکه بدن شما می تواند چربی را بدون انسولین نیز ذخیره کند. بنابراین اگر شما راهی برای جلوگیری کامل از ترشح انسولین پیدا کنید، به این معنی نیست که شما می توانید وزنتان را کاهش دهید و یا اینکه جلوی ذخیره چربی بدنتان را گرفته باشید.

پس چگونه رژیم کم کربوهیدرات عمل می کنند؟

هرم غذایی شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی و ریزمغذی‌ها که املاح و ویتامین‌ها هستند، می‌باشدو شکل این هرم به این صورت است:

هرم غذایی

زمانیکه شما طبقه ی بزرگی از این هرم غذایی خود را حذف کنید ( مثل غذا های محتوی کربوهیدرات یا غذاهای پروتئینی) یعنی شما حجم کمتری غذا و در نتیجه کالری کمتری دریافت می‌کنید و بنابراین این می تواند دلیلی برای کاهش وزن باشد.

اما رژیم‌هایی که با محدود کردن کربوهیدرات وزنتان را کاهش می‌دهد از نظر متخصصان مورد انتقاد قرار گرفته است زیرا انرژی کافی برای مغز و عضلات بدن تامین نمی‌شود و شما در کل روز انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه‌تان را نخواهید داشت.

دلایل اصلی برای نکوهش رژیم کم کربوهیدرات شامل:

  • کاهش متابولیسم
  • افزایش میزان کلسترول
  • یبوست
  • بیماری سنگ کلیه
  • پوکی استخوان
  • و…

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.