بهترین زمان خوردن میوه

بهترین زمان خوردن میوه ها دقیقاً چه زمانی است؟ دانستن بهترین زمان خوردن میوه به این معنی است که ما چه وقت آنها را بخوریم تا از بیشترین مقدار ویتامین و مواد مغذی موجود در میوه ها بیشترین بهره را ببریم.

متخصصین مواد غذایی معتقدند که بهترین زمان خوردن میوه ها درست وقتی است که آنها بیشترین مقدار ویتامین ها را دارند. یعنی درست زمانی که چیده می شوند و دقیقاً پس از چیده شدن روند پوسیده شدن آنها شروع می شود. اگر میوه ها در یک کامیون حمل میوه قرار گیرند و در فروشگاه ها عرضه شوند و چند روز طول بکشد تا خریداری شوند افت زیادی در میزان ویتامین ها و مواد مغذی آنها به وجود می آید. اما خوشبختانه مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در میوه ها در طول زمان تغییر چندانی نمی کنند. این اطلاعات به تازگی توسط یک تحقیق که در نیویورک انجام شد، منتشر و طی آن تمامی مواد مغذی میوه ها از جمله پتاسیم، منیزیم، آهن و همچنین میزان آنتی اکسدان آنها اندازه گیری شد.

بزرگترین مشکلی که بهترین زمان خوردن میوه را بر اثر فاصلۀ زمانی ایجاد شده بین چیده شدن میوه ها و مصرف آنها دچار مشکل می کند افزایش میزان شکر در آنها است. شاید این میزان شکر نسبت به میزان شکر دریافتی ما از مواد غذایی دیگر چندان نگران کننده نباشد ولی باید به  این نکته که روند پوسیده شدن میوها و یا به کلام ساده تر پخته شدن میوه ها بر میزان شکر و مواد مغذی آن تأثیر دارد توجه کنیم.

بهترین زمان خوردن میوه موز:

بهترین زمان خوردن میوه موز

موز تازه چیده شده حاوی مقادیر زیاد از نشاسته است و قند بسیار کمی دارد و هر چه پخته تر می شود میزان قند موجود در آن افزایش می یابد. مزیت مصرف موزی که نشاسته بیشتری دارد این است که نشاسته موجود در موز باعث کاهش سرعت هضم و جذب در سیستم گوارش می شود و به زبان ساده‌تر یعنی شما به مدت طولانی تری احساس سیری می کنید.

در نتیجه به شما کمک می کند که کالری کمتری مصرف کنید. به همین منظور به افراد دیابتی توصیه نمی شود از موزهای کاملاً پخته شده مصرف کنند زیرا شاخص گلایسمی آنها به علت قند زیاد بالا است. اما خوردن موز تازه چیده شده برای افراد دیابتی ممنوعیت ندارد چون همانطور که گفته شد قند کمی دارند. نکته آخر اینکه از نظر کالری موز کاملاً پخته و یا موز کال در هر ۱۰۰گرم ۹۵ کیلو کالری دارند.

نتیجه گیری: بهترین زمان خوردن موز وقتی است که موز تازه تر باشد ولی نباید موزی که هنوز کال است را مصرف کنید. به عبارتی قبل از اینکه لکه های سیاه زیادی بر روی پوست آنها ظاهر شود.

بهترین زمان خوردن توت ها:

انواع مختلف توت نیز وقتی تازه چیده می شوند کمترین میزان شکر و بیشترین میزان مواد مغذی را دارند. حتی شاید بهتر باشد که آنها را کال مصرف کنیم ولی قطعاً طعم خوبی نخواهند داشت.

هرچه نوع توت کوچکتر باشد مثل بلوبری که خیلی کوچکتر از شاه توت است افزایش میزان شکر در ظول زمان در آن بیشتر است. بلوبری وقتی حالت پختگی پیدا می کند افزایش 150 تا 195 درصد در میزان شکر آن رخ می دهد.

در مورد توت هم باید این نکته را گوشزد کنیم که بهترین زمان خوردن آن قبل از له شدن آنها است و درست زمانی که تازه چیده می شوند.

نتیجه گیری: بهترین زمان خوردن انواع توت ها درست قبل از آنکه حالت اولیه و تازگی خود را از دست دهند و له شوند، می باشد.

بهترین زمان خوردن میوه سیب:

بهترین زمان خوردن میوه سیب

سیب نیز با فرایند پخته شدن، سطح قند آن افزایش پیدا می‌کند و ویتامین ها و مواد مغذی آن کم می شود. بهترین زمان خوردن سیب زمانی است که تازه رسیده اند و تا زمانی که ترد هستند بیشترین میزان مواد مغذی و ویتامین ها را دارند. به طور کلی انواع سیب های ترش، قند کمتری دارند.

در نتیجه سیب‌ها در حالت ترد و ترش مزه بیشترین مقدار ارزش غذایی را دارند.

بهترین زمان خوردن میوه‌های یخ زده:

یک نکته بسیار جالب که باید بدانیم این است که میوه های یخ زده دارای ویتامین زیادی هستند زیرا که معمولا آنها را درست پس از چیدن منجمد می کنند.

متخصصان تغذیه به طور کلی پیشنهاد می کنند که بهترین زمان خوردن میوه ها وقتی است که بهترین مزه را برای شما دارند. اینگونه شما هم از طعم آن‌ها لذت می برید و هم از ویتامین ها و مواد مغذی آن بهره مند می شوید. ولی اگر آنها را زمانی مصرف کنید که کمتر رسیده باشند قند آنها کمتر و ویتامین آنها بیشتر است.

پس بهترین زمان خوردن میوه ها را می توانید خودتان تعیین کنید، اگر دنبال طعم و مزۀ بهتری هستید آنها را و قتی کاملاً پخته هستند میل نمایید. اما اگر به دنبال ارزش غذایی بیشتر در میوه‌ها هستید آنها را پس از چیدن و قبل از مرحلۀ پخته شدن مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.