سوغاتی کاشان

کاشان از آن شهرهای توریستی است که مانند تنوع در اثار تاریخی در سوغاتی ها نیز تنوع دارد. سوغاتی های این شهر نیز مانند سایر شهرهای توریستی کشور به دو دسته سوغاتی های خوراکی و صنایع دستی تقسیم می شود. از معروف ترین سوغاتی های خوراکی این شهر که همه ما با آن ﺁشنا هستیم گلاب است.

این شهر علاوه بر این سوغاتی معروف صنایع دستی معروفی نیز برای سوغاتی دارد که فرش کاشان از معروف ترین و مهم ترین سوغاتی های این شهر است. ما در اینجا معروف ترین سوغاتی های وراکی و صنایع دستی کاشان را معرفی می کنیم:

سوغاتی های شهر کاشان

گلاب و عرقیجات:

از معروف ترین سوغاتی های کاشان عرقیجات این شهر خصوصا گلاب است. این شهر به دلیل پروش گل های محمدی به داشتن گلاب های مرغوب شهرت زیادی دارد. این شهر گذشته تا کنون به داشتن این محصول و دیگر عرقیجات گیاهی مشهور بود.

گلاب آنقدر هم و مشهور است که هر ساله برای تهیه آن مراسم سنتی برپا می شود و گردشگران زیادی از راه های دور و نزدیک برای تماشای این مراسم به این شهر سفر می کنند. عرق نعنا، عرق بیدمشک، عرق دارچین و … از دیگر عرقیجات معروف این شهر می باشند.

گل محمدی:

از دیگر سوغاتی های خوراکی شهر کاشان گل های محمدی خشک شده است که این محصول در خوش عطر و طعم کردن غذا و دمنوش بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

کلوچه کاشان:

از دیگر سوغاتی های شهر کاشان کلوچه های معروف این کهن دیار است. شاید ا شنیدن نام این سوغاتی کمی تعجب کنید و بگویید که کلوچه مخصوص شما است. ولی شهر کاشان نیز کلوچه هایی مخصوص طبخ می کند که کاملا متفاوت با سایر کلوچه هاست چرا که این کلوچه بسیار ترد که سوغاتی از سه نسل قبل این شهر باستانی است بدون گردو تهیه می شود و همچنین آرد بکار رفته در آن نیز آرد سبوس دار است که در آسیاب های آبی آماده می شود.

آرد، شکر، آب و روغن حیوانی مواد تشکیل دهنده این شیرینی خوشمزه هستند. این مواد را با هم ترکیب و سپس ورز می دهند تا به شکل خمیری درآید. سپس روی آن را با مغز پسته تزئین می کنند و به اشکال زیبا درمی آورند. سپس آن را 20 دقیقه در کوره می گذارند. در نهایت کلوچه ای بسیار خوشمزه و خوش عطر تهیه می شود. با سفر به کاشان می توانید این کلوچه خوشمزه را از شیرینی سرای نانک در خیابان بهشتی و یا از بازار بزرگ کاشان و از مغازه آقای شکرریز خریداری نمایید.

حاجی بادومی:

این سوغاتی نیز نوعی شیرینی خوشمزه توپی شکل است. این شیرینی در شهرهای دیگری چون شیراز و یزد نیز درست می شود ولی ابعاد این شیرینی از نوع کاشانی بزرگتر است. همین ویژگی این شیرینی کاشانی را از سایر شیرینی های مشابه متمایز کرده است.

مواد اولیه و تشکیل دهنده این شیرینی زرده تخم مرغ، پودر بادام، زعفران، پودر شکر یا پودر قند، هل و گلاب می باشد. این شیرینی نقلی را می توانید از شیرینی سرای کاشان در خیابان بابا افضل و شیرینی فروشی همشهری در شرق چهار راه کاشانی خریداری نمایید.

از دیگر شیرینی ها و سوغاتی های خوراکی شهرکاشان می توان به قطاب مخصوص کاشان، باقلوا سنتی کاشان، نان عباسعلی و پشمک اشاره کرد.

صنایع دستی

از معروف ترین صنایع دستی کاشان نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود: شهر کاشان از قدیم الایام هنرهای دستی معروف بوده است و خصوصا در صنعت فرش بافی و نساجی شهرتی خاص در کشور و چه بسا خارج از کشور دارد. لذا از معروف ترین صنایع دستی کاشان فرش و قالی، پارچه های مخملی و ابریشمی می باشد.

فرش کاشان:

فرش کاشان از آن دسته از سوغاتی های این شهر است که شهرت در عالم پیچیده است. این شهر سابقه ای طولانی در صنعت تولید و بافت فرش دارد و از این رو تقریبا نیمی از مردم این شهر در صنعت بافت فرش مشغول هستند. به دلیل این شهرت و قدمت، این هنر دستی در فهرست میراث معنوی یونیسکو به ثبت جهانی رسیده است.

این سازمان این هنر اصلی و قدیمی و مردمی کاشان را نشاندهنده و انعکاس خلاقیت مردم این شهر و دیار و تنوع فرهنگی ایران می داند. بهترین فرش کاشان را می توان از بازار کاشان و تیمچه فرش فروشان خریداری نمود.

گلیم و جاجیم کاشان:

گلیم کاشان نیز از دیگر صنایع دستی کاشان است که با به صورت دستی و با پم روی دار بافته می شود. جاجیم این هنر دستی از سوغاتی های بردنی معروف کاشان است که کرک ندارد می توان از هر دو روی آن استفاده نمود. این صنایع دستی کاشان را می توان بازار کاشان و تیمچه فرش فروشان تهیه نمود.

سفال کاشان:

این هنر از معروف ترین سوغاتی های شهر کاشان است که قدمت آن به 7 هزار سال می رسد. انواع ظروف و تزئینات سفالی از صنایع دستی کاشان هستند.

کاشی کاشان، گیوه نشلجی، شعربافی، زیلو بافی، مخمل بافی، زری بافی و مسگری از دیگر صنایع دستی و سوغاتی های شهر کاشان محسوب می شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.