سوغاتی های اصفهان کدامند؟ کجای اصفهان سوغاتی بخریم؟

هیجان انگیزترین قسمت هر سفر خرید سوغاتی است. سوغات اصفهان به دو دسته سوغات غذایی و سوغاتی صنایع دستی تقسیم می شود. هر یک از این هدایا طرفداران خود را دارد. از میان هدایای به یاد ماندنی اصفهان ، کنده کاری و مینا کاری در جهان بسیار محبوب است. فرصت های زیادی هنگام خرید هدیه در اصفهان وجود دارد. از انواع دسرها و غذاهای خوشمزه گرفته تا انواع صنایع دستی که در ایران و جهان بی نظیر است. اینها بهترین سوغاتی های اصفهان هستند:

10بهترین سوغاتی های اصفهان

1. گز پر طرفدار ترین سوغاتی اصفهان

بدون شک قدیمی ترین و محبوب ترین سوغاتی گز اصفهان است. این هدیه به یاد ماندنی به دوران صفویه برمی گردد. در هیچ جای ایران چنین سوغاتی وجود ندارد و نمونه اصیل آن مطلق به اصفهان است. در گذشته از شهد و عصاره درختچه ای به نام انگبین برای تهیه گز استفاده می کردند.

همچنین، برای بالاترین کیفیت گز اصفهانی، نیمی از مواد مصرفی دانه های گز و نیمی دیگر قند و پسته یا مغز بادام بوده است. آنها حتی به جای آب از آب هنوانه استفاده کرده و ماده ای به نام شیر خشت را نیز اضافه می کردند.

ولی امروزه این سوغاتی لذیذ را از سفیده تخم مرغ، گلوکز، گلاب، شکر، انواع مغزها مثل  بادام، فندق، خلال و بیدمشک تهیه می کنند. همچنین بسته به مرغوبیت گز به جای انگبین، از ترنجبین، شیرخشت، عسل یا انگبین علفی استفاده می کنند. این سوغاتی پر طرفدار به شکل های مختلفی در شهر اصفهان موجود است که شامل گز لقمه ای، گز ﺁردی، گز برشی، گز سکه ای، گز انگشت پیچ و گز با لایه شکلاتی است.

از نکات مهمی که گردشگران در زمان خرید این سوغاتی باید توجه داشته باشند درصد این سوغاتی است. همان طور که می دانید گز در داخل خود مغز دارد. گزی که داخل خود مغز بادام دارد گز بادامی، گزی که داخل خود مغز پسته دارد گز پسته ای و گزی که مخلوط این دو تا را دارد گز مخلوط می گویند. رایج ترین درصدهای گز، شصت درصد و سی درصد است. سه برند معروف در اصفهان گز تولید می کنند که شامل گز کرمانی، گز سکه و گز آریا است. هر سه برند از گز های خوب اصفهان هستند که دارای مزه طبیعی و خوبی هستند.

یکی از نکات مهمی که گردشگران هنگام خرید گز باید به آن توجه کنند درصد گزها است. همانطور که می دانید گزها مغز دارند.
به گزی که حاوی مغز بادام باشد گز بادامی و به گزهای دارای دانه پسته گز پسته ای میگویند، و اگر مخلوط این دو باشد گز مخلوط نامیده میشود.
رایج ترین درصدهای گز، شصت درصد و سی درصد است. سه برند معروف در اصفهان گز تولید می کنند که شامل گز کرمانی، گز سکه و گز آریا است. هر سه برند از گز های خوب اصفهان هستند که دارای مزه طبیعی و خوبی هستند.

گز پسته ای اصفهانی در کنار یک فنجان چای
گز پسته ای اصفهانی در کنار یک فنجان چای

2. پولکی دومین سوغان معروف اصفهان

پولکی بعد از گز از معروف ترین و خوشمزه ترین سوغاتی های شهر اصفهان است. این سوغاتی خوشمزه با طعم های گوناگونی تهیه می شود که شامل طعم های عسلی، لیمو عمانی، کنجدی، پسته ای، زعفرانی، نارگیلی، کاکائویی، نعنایی و زنجبیلی است.

3. نبات سومین سوغات که در اصفهان است

نبات نیز یکی دیگر از سوغاتی های اصفهان است که با طعم های مختلفی مانند زعفرانی، نعنایی، لیمویی، دارچینی، ﺁویشن، زیره و … در فروشگاه های شهر اصفهان یافت می شود.

نبات یکی از سوغاتی های شهر اصفهان

4. عسل فریدون شهر از توابع اصفهان

یکی از مرغوب ترین عسل های تولید شده در کشور عسل فریدون شهر اصفهان است. عسل تولید در فریدون شهر گونه های مختلفی دارد که شامل عسل گون زرد، عسل زول و عسل قنقال است.

دیگر سوغاتی های خوردنی اصفهان شامل برشتوک، شیرینی کرکی، شیرینی برنجی، جوز قندی و سوهان عسلی است که به راحتی در بازار اصفهان یافت می شود.

بخش دیگری از سوغاتی های شهر اصفهان مربوط به صنایع دستی اصفهان است. اصفهان مهد و قطب صنایع دستی ایران است. تنوع صنایع دستی اصفهان به قدری زیاد است که اغلب گردشگران در زمان خرید سردرگم می شوند. در اینجا به معرفی معروف ترین صنایع دستی اصفهان می پردازیم:

5. مینا کاری از صنایع دستی اصفهان

از قشنگترین صنایع دستی اصفهان و چه بسا ایران مینا کاری است و همچنین بسیار مورد علاقه توریست ها است. مینا کاری هنر تزیین وسایل عموما فلزی با مواد رنگی است. توجه به چند نکته در زمان خرید این سوغاتی برای پی بردن به مرغوبیت آن لازم است. سطح ظرف بدون ترک و لبه های آن عاری از رنگ سبز باشد. ضخامت رنگ در نقاشی یکنواخت باشد. میناکاری هنر هندسه و نظم است پس نباید رنگ ها در هم رفته باشند. مهم ترین نکته میناکاری اصیل و مرغوب این است که حتما باید نام هنرمند را با خود داشته باشد. یکی دیگر از نکاتی که باید دقت داشته باشید این است که اساتید مشهور میناکاری عموما از رنگ آبی استفاده می کنند و کمتر به سراغ رنگ های دیگری می روند.

میناکاری یکی از سوغاتی های اصفهان

6. خاتم کاری سوغاتی بی نظیر اصفهانی

یکی دیگر از صنایع دستی اصفهان است که ریشه در زمان صفویه دارد. خاتم کاری توسط هنرمندان ماهر اصفهانی و در صنعت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هنر زیبا از کنار هم قرار دادن قطعات کوچک و مثلثی شکل چوبی برای ایجاد اشکال هندسی زیبا درست می شود. در این هنر از استخوان شتر و اسب و فلزاتی نظیر طلا، نقره، برنج، آلومینیوم و چوب هایی مانند فوفل، نارنج، عناب، ﺁبنوس و … استفاده می شود.

7. قلم زنی هدیه محبوب اصفهانی

قلم زنی اوج هنر در سوغاتی های اصفهان است. این هنر جاودانه انواع مختلفی دارد که شامل مشبک کاری، حکاکی، برجسته کاری، نیمه برجسته کاری و ریزه قلم زنی است. اکثر نقش هایی که در قلم زنی بکار می رود به ترتیب، اسلیمی، حنایی، گل و بوته ی شاه عباسی، مسجد شیخ لطف الله، منبت، اشکال حیوانی و شکار است.

قلم زنی بر روی جنس های مختلفی پیاده می شود که برجسته ترین و ارزشمندترین آن نقره است. گردشگران می توانند انواع اشیاء قلم زنی شده از قبیل سینی، سماور، گلدان، قاب عکس، بشقاب و … در مغازه های چهارباغ و نقش جهان تهیه نمایند. این اثر هنر به حدی ارزشمند و خیره کننده است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

قلم زنی از سوغاتی های شهر اصفهان است

8. پارچه های قلمکار صنتی هدیه اصفهاتی برای رومیزی

این هنر نیز یکی دیگر از صنایع دستی اصفهان و از سوغاتی های معروف این شهر است. تهیه این پارچه ها به وسیله کوبیدن قالب ‌های چوبی آماده روی پارچه‌ های مختلفی چون کتان، کرباس و در رنگ‌های مختلف است. از این رو می توان این هنر را هنر چاپ روی پارچه نام‌ گذاری کرد.

9. ملیله کاری کادو خاص اصفهانی ها

این هنر در شهر اصفهان رونق فراوان دارد ملیله سازی هنری است که بر روی نقره انجام می شود. اساتید این هنر در اصفهان مجموعه ای از گوشواره، گردنبند، سنجاق و دستبند را می سازند.

ملیله کاری از سوغاتی های شهر اصفهان

صنایع دستی اصفهان و سوغاتی های این شهر بسیارند. از دیگر صنایع دستی این شهر می توان به کاشی کاری، فیروزه کوبی، مینیاتور و نگارگری، ظروف مسی، قلاب دوزی و سایر دوخت‌های تزیینی اشاره کرد.

در شهر اصفهان از کجا سوغاتی بخریم؟

مکان های مختلفی در اصفهان هست که می توانید سوغاتی ها و صنایع دستی اصفهان را از ﺁنجا خریداری نمایید.

بازار اصفهان

بازار اصفهان که بزرگترین و قدیمی ترین بازار این شهر است و دارای معماری بی نظیری است. این بازار به مسجد جامع و بازار عریان ختم می‌شود. اگر می خواهید صنایع دستی و سوغاتی هایی مانند ادویه جات، ظروف مسی و برنزی دست‌ساز، پارچه و میوه های خشک خریداری کنید می توانید به این بازار سری بزنید.

بازار نقش جهان

بازار نقش جهان که در این بازار می توانید انواع و اقسام صنایع دستی و سوغاتی های بی نظیر اصفهان را با قیمت مناسب تهیه نمایید.

بازار قیصریه

بازار قیصریه که از مهم ترین بازارهای اصفهان بشمار می رود و میدان نقش جهان را به میدان کهنه وصل می کند. در این بازار سرپوشیده بزرگ سراهای اردستانی‌ها، خانی، آقا، پادرخت سوخته، میراسماعیل، تالار، خوانساری‌ها، گلشن، جارچی و فخر  همچنین چند مدرسه نیز وجود دارد.

از دیگر مکان های خرید صنایع دستی و سوغاتی های اصفهان می توان به بازار صنایع دستی اصفهان، مراکز خرید چهار باغ بالا، بازار هنر اصفهان، بازار بزرگ حکیم و … اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.