لیست سوغاتی های یزد

مردم سخت کوش و پارسای این کهن دیار به رغم طبيعت گرم وخشك اين ديار در طول تاریخ تلاش کردند تا با پشتکار و ذوق هنری و خلاقیت نام شهر و دیار خود را بلند آوازه کنند. سوغاتی های یزد شامل دو دسته هستند، سوغاتی های خوردنی و صنایع دستی یزد.

در این قسمت به معرفی آن ها می پردازیم. از سوغاتی های خوردنی معروف و لذیذ یزد، شیرینی های یزد هستند. شهر یزد به داشتن شیرنی های متعدد و متنوع معروف است که در این قسمت به معرفی آن می پردازیم:

سوغاتی های غذایی یزد

1. حلوا ارده اردکان

حلوا ارده اردکان، از شیرینی های یزد است که بسیار طرفدار دارد. مواد اولیه و اصلی این شیرینی خوشمزه کنجد، ارده، شکر، گلوکزمایع، پودر سفیده‌ی تخم‌مرغ و آب چوبک، اسید سیتریک، ارده، کنجد بدون پوست، شیرین‌کننده‌ های مجاز خوراکی است.

حلوا ارده اردکان سوغاتی یزد
حلوا ارده اردکان در کنار نان سنگک سوغاتی یزد

2. قطاب یزدی

قطاب از خوشمزه ترین و صدالبته معروف ترین شیرینی های یزد است. داشتن هل و پودر بادام در این شیرینی ارزش غذایی این شیرنی را بسیار بالا برده است.

3. کیک یزدی

کیک یزدی، تخم‌مرغ، شکر، روغن جامد یا کره، آرد سفید، نمک میوه، جوش شیرین، بیکینگ پودر، ماست یا شیر، هل و در صورت تمایل کشمش و خلال پسته از مواد اولیه این شیرینی لذیذ یزدی است.

کیک یزدی از سوغاتی های یزد
ظرفی پر از کیک یزدی

4. باقلوا

باقلوای یزد از سوغاتی های شهر یزد است، که در اشکال مختلفی چون لوزی، مربع و لوله‌ای و همچنین طعم های گوناگون مانند پسته‌ای، بادامی و نارگیلی تولید می شود.

از دیگر سوغاتی های خوردنی یزد پشمک یزدی، نقل، شیرینی حاج بادومی یا حاجی بادام، نان برنجی، نان پنجره ای، سوهان‌ آردی و سوهان خانی و انواع لوز است.

صنایع دستی شهر یزد

از صنایع دستی یزد که از سوغاتی های شهر یزد هستند، می توان به سفال و سرامیک، دارایی ‌بافی، ترمه، شمد، زری بافی، چادر شب، شعر بافی و زیلو اشاره نمود.

1. ترمه دوزی

ترمه دوزی یکی از قدیمی ترین صنایع دستی یزد است که به دوران زرتشتیات برمی گردد. ترمه توسط مردم و با دست تولید می شود. تارهای ترمه از ابریشم و پودش از نخ است.

ترمه سوغاتی یزد
ترمه سوغاتی یزد

2. زیلو

قدیمی ترین صنایع دستی یزد زیلو است که قدمت آن به دوران قبل از اسلام بر می گردد. نخ مورد استفاده در بافت زیلو، پنبه است.

بهترین مکان برای خرید سوغاتی در یزد

تنوع جالب و بی نظیر سوغاتی های یزد هر گردشگری را مجذوب خود می کند. مخصوصا روزهای آخر سفر برای بسیاری از گردشگران به معنای خرید سوغاتی ‌های رنگارنگ و خوشمزه هست تا با این کار بتوانند بخشی از سفر پر ماجرای خود را برای خویشاوندان خود به یادگار ببرند. برای اینکه در طول سفر خود راحت تر تصمیم بگیرید که کجا سوغاتی های خود را تهیه کنید، از فروشگاه های معتبر و نام آشنای یزد خریداری کنید.

از معتبرترین فروشگاه های یزد که می توانید معروف ترین سوغاتی های یزد را خریداری کنید، فروشگاه های حاج خلیفه رهبر و مجموعه شیرینی سنتی یزد است. در این دو فروشگاه می توانید انواع سوغاتی های خوردنی یزد مثل قطاب، باقلوا یزدی، پشمک یزدی، کیک یزدی، شیرینی پنجره ای یا همان شیرینی منقا، سوهان ﺁردی و… را خریداری کنید. همچنین می توانید این سوغاتی های خوردنی را در اطراف میدان امیر جخماق نیز تهیه نمایید. فروشگاه معتبر حاج خلیفه رهبر که پدر قنادی ایران است و اولین و معروف ترین تولید کننده قطاب در یزد و ایران است سه شعبه دیگر نیز در شهر یزد دارد.

بازار صنایع دستی در یزد

صنایع دستی یزد نیز از آن سوغاتی هایی است که تمام گردشگران با هر سلیقه ای که باشند، نمی توانند از آن چشم پوشی کنند. از معروف ترین صنایع دستی یزد ترمه است. از فروشگاه های معتبری که به فروش ترمه خوب مشغولند می توان به بازار خان و ترمه رضایی و همچنین ترمه حسینی در خیابان امام خمینی و ترمه شایسته در نزدیکی باغ ملی و میدان آزادی اشاره نمود که جزء ترمه فروشی ‌های معروف شهر یزد است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.