شهر تبریز را بیشتر بناسیم

شهر تبریز بارها و بارها در طول تاریخ به دست آشوبگران و اشغالگران ویران و سپس از نو ساخته شده است و شما می توانید آثار این ویرانی ها را به راحتی در جای جای این شهر نخستین مورد مشاهده قرار دهید. تاریخچه شهر تبریز بسیار شنیدنی و مورد بحث است که اولین تاریخچه ی آن مربوط به دوران باستان است.

تاریخچه شهر تبریز در دوره باستان هنوز به شکل کامل مشخص نیست و نظریه های بسیار گوناگونی در این خصوص وجود دارد به طوری که برخی از محققان و باستان شناسان بر این باورند که این شهر زمانی پایتخت پادشاه آشوری ها بوده است و اکتشافات به دست آمده نیز این نظریه را تایید می کنند. با این حال برخی دیگر بر این باورند که آتروپات یکی از فرماندهان اسکندر مقدونی، زمانی در این شهر حکمرانی کرده است.

تاریخچه شهر تبریز

تاریخچه شهر تبریز از فتح مسلمانان تا مشروطه

همچنین برخی از شواهد به دست آمده از این شهر نشان از قدمت آن به دوران مادها را بازگو می کند. توجه داشته باشید که اردشیر بابکان در دوران حکومت خود تبریز را اشغال و آن را به عنوان پایتخت کشور ارمنستان معرفی می کند. با این حال می توانید نتیجه بگیرید که تاریخچه شهر تبریز در دوران باستان بسیار کهن و ناشناخته است و سعی باستان شناسان بر این است که این راز را کشف کنند.

تاریخ تبریز

تاریخچه شهر تبریز از زمان فتح مسلمانان تا مشروطه نیز بسیار باشکوه و بی نظیر است به طوری که این دوران یکی از مهمترین تاریخ ها و دوره های این شهر بوده و رشد و شکوفایی بسیار زیادی را به خود دیده است.

این شهر در زمان تیموریان و قراقویونلوها به عنوان یکی از مهمترین و اصلی ترین قطب های اقتصادی و سیاسی کشورمان بوده است و در زمان شاه اسماعیل نیز توانست به عنوان پایتخت جدید شناخته شده و مرکز اصلی تجمع سنی مذهب ها به شمار بیاید.

همچنین اشاره به این نکته نیز بسیار حائز اهمیت است که این شهر چندین بار مورد حملات عثمانی ها واقع شده است و همین امر نیز سبب شد تا شاه طهماسب پایتخت خود را از این شهر به قزوین انتقال دهد.

توجه داشته باشید که در این دوره ی از تاریخچه شهر تبریز بود که یک زلزله مهیبی توانست کل شهر را نابود کند و خسارت بسیار زیادی را در این شهر به وجود آورد. وضع بسیار نابسامان تاریخچه شهر تبریز در این دوران سبب شد تا هر بخشی از این شهر توسط یک خانواده ی ثروتمند اداره شود.

تاریخچه شهر تبریز از مشروطه تا انقلاب اسلامی

تاریخچه شهر تبریز از دوره مشروطه تا انقلاب اسلامی نیز بسیار مهم و حساس است به طوری که این شهر باز توانستند نقش حیاتی خود را در این دوران نیز به ثبت برسانند. دلاوری ها و فداکاری های بسیاری از مردم این شهر از جمله باقرخان و ستار خان توانست پیروی حتمی مشروطه را به دنبال داشته باشد.

توجه داشته باشید که این شهر در این دوران ماه ها مورد محاصر واقع شد و هیچ گونه ورود و خروج کالایی به این شهر ممنوع اعلام گردید و مردم این شهر با سختی های بسیار زیادی توانستند این محاصره ها را شکسته و سهم بسیار موفقی را در تاریخچه شهر تبریز ایفا کنند.

در این دوران یک بار هم این شهر مورد حمله روس ها واقع شد و به تصرف در آمد که بعدها به کمک دلاوری های مردمان این شهر توانستند روس ها را از شهر خارج کنند. با اینکه کشور ما در زمان جنگ های جهانی اول و دوم اعلام بی طرفی کردند ولی با این حال، قوای روسی چندین بار حملات مکرری را به سوی کشورمان به خصوص شهر تبریز داشته است.

روسیه بعد از جدا ساختن آذربایجان از کشورمان، قصد داشت تا شهر تبریز را نیز از کشورمان جدا سازد ولی هیچ وقت نتوانستند در این امر موفق شوند. تاریخچه شهر تبریز در این دوران از تاریخ بسیار مهم و حساس بوده و به عنوان دژ بسیار محکمی برای کشورمان بوده است که اجازه ورود هیچ نیروی اشغال گری را به داخل کشور نداده است و این امر از بهترین افتخارات تاریخچه شهر تبریز است که می توان آن را ابزار کرد.

تاریخچه شهر تبریز
از انقلاب تاکنون

توجه داشته باشید که تاریخچه شهر تبریز از زمان انقلاب تا کنون نیز شاهد دگرگونی ها و دستخوشی های بسیار زیادی بوده است. لازم است بدانید که این شهر باز توانست نقش مهم و حساس خود را به راحتی در انقلاب و پیروزی آن نیز ایفا کرده و از مهمترین پایه های پیروزی انقلاب اسلامی به شمار آید. حزب تشکیل شده در این شهر به رهبری آیت الله شریعتمداری، توانست از اهداف انقلاب اسلامی طرفداری کرده و از این طریق دوران بسیار باشکوهی را طی کند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد دلاوری ها و فداکاری های این شهر در طول دوران جنگ تحمیلی هستیم.

لازم است بدانید که این شهر در طول تاریخ ایران، به عنوان شهر نخستین ها به شمار می آید به طوری که اولین نهادها و موفقیت ها را توانسته به خود اختصاص دهد. شما نیز میتوانید برای آشنایی بیشتر به تاریخچه شهر تبریز از این شهر و جاذبه های بسیار باشکوه آن بازدید کرده و از نزدیک شاهد گذر زمان و تاریخچه شهر تبریز باشید.

لازم است بدانید که شهر تبریز از بهترین و مناسب ترین شرایط آب و هوایی نیز برخوردار بوده و هم اکنون به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در غرب کشورمان تبدیل شده است و توانست در سال 2018 نیز پایتخت فرهنگی مسلمانان جهان شناخته شده و از این طریق توجه بسیاری از گردشگران خارجی را نیز به همراه گردشگران داخلی به سوی خود جذب کند. 

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.