استان کردستان

کردستان به منطقه‌ای تعریف‌شده و به صورت تقریبی از نظر جغرافیایی و فرهنگی گفته می‌شود که بیشتر ساکنین آن کرد هستند و فرهنگ، زبان و آداب و رسوم در آن بنا شده‌است. برای آشنایی بیشتر با جغرافیا و تاریخ کردستان در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با تاریخ کردستان

استان كردستان بخشی از سرزمینی است كه تحت حكومت مادها اداره می شده است. كردها یكی از شعبه های مشهور نژاد آریایی هستند كه از حدود 2000 سال پیش از میلاد مسیح، از شرق به ایران وارد شده و به شمال غربی و مشرق دریاچه ارومیه مهاجرت نموده اند و محققان در آریایی بودن آن ها شكی ندارند.كردها مردمانی ایرانی تبار هستند كه زبان، فرهنگ و آداب و سنن آنان در ارتباط و پیوند با دیگر مردمان در قلمرو زیست اقوام ایرانی است. استان كردستان یكی از استان های كرد نشین در غرب ایران است، اكثریت ساكنان این استان، كرد زبان هستند كه به لهجه های مختلف تكلم می كنند. درباره زبان كردی مردم شناسان بر این باورند كه زبان كردی یكی از زبان های گروه هند و اروپایی و ایرانی است.

آشنایی با تاریخی و جغرافیای کردستان

جغرافیای طبیعی و اقلیم استان کردستان

این استان، منطقه ای کاملاً کوهستانی است که از مریوان تا دره قزلاوزن و کوه های زنجان جنوبی در مشرق گسترده شده است. ناهمواری های این استان که تحت عنوان ناحیه کوهستانی کردستان مرکزی بررسی می شود، مشتمل بر دو بخش غربی و شرقی است. این دو قسمت از نظر شکل پستی و بلندی و جنس زمین متفاوتند. قسمت وسیعی از سنندج، مریوان و سرزمین های اطراف آن ها تا جنوب کردستان بخش کوهستانی غربی را تشکیل میدهد.

کردستان، استانی سرسبز و خرم با وسعتی معادل بیست و هشت هزار و دویست و سه کیلومتر مربع در غرب ایران و در مجاورت بخش شرقی کشور عراق قرار دارد. استان کردستان براساس آخرین تقسیمات کشوری در سال یک هزار و سیصد و هفتاد و پنج، دارای هشت شهرستان، دوازده شهر، بیست و یک بخش، هفتاد و هشت دهستان و هزار و هفتصد و شصت و پنج آبادی دارای سکنه بوده است.

شهرستان های این استان عبارتند از: بانه، بیجار، دیواندره، سقز، سنندج، قروه، کامیاران و مریوان. در حال حاضر استان کردستان با مجموعه شهرها، روستاها و عشایری که در اقصی نقاط آن پراکنده شده و استقرار یافته اند، به یکی از نواحی در حال توسعه غرب کشور تبدیل شده و از پتانسیل های توریستی و تفرجگاهی بسیار خوبی برخوردار است. مرکز این استان شهر سنندج است.

شرایط آب و هوایی کردستان

استان کردستان به طور کلی تحت تأثیر دو جریان عمده هوای گرم و سرد قرار دارد و اقلیم های گوناگونی را به وجود می آورد. بیشترین میزان بارش جوی در ناحیه غربی استان (شهرهای بانه و مریوان) و کمترین میزان بارندگی آن در ناحیه شرقی است. میزان نزولات جوی در قسمت مرکزی استان (شهرهای سقز و سنندج) است. تمام قلمرو استان در بهار و تابستان آب و هوایی خنک و معتدل دارد.

مقایسه ارقام میانگین دمای ماه های مختلف سال در مرکز استان نشان می دهد که متوسط دمای روزانه در اردیبهشت ماه 16/1 و در مهر ماه 16/9 درجه سانتیگراد است. میانگین دمای ماه های این دوره از 22 تا 28 درجه سانتیگراد متغیر است. این درجه، دمای مطلوبی برای صنعت گردشگری است.

از این رو شش ماه از سال در مرکز استان کردستان برای جریان جهانگردی بهترین و مناسب ترین ایام به حساب می آید. سردترین ماه سال در شهرستان سنندج، بهمن ماه است که حداقل دمای آن به حدود یک درجه زیر صفر می رسد. در پهنه استان کردستان پاره اقلیم های گوناگونی وجود دارد که در زیر به انواع و نواحی مشخص آن اشاره می شود:

اقلیم های کردستان

دره میرآوا (امیرآباد) که زمستان های سرد و تابستان های معتدل دارد، مسیر سنندج به سمت سقز (دشت اوباتو) که زمستان های معتدل دارد، مسیر مریوان به دربند دزلی که زمستان های سرد با یخبندان های طولانی دارد و در فصل تابستان روزهای آن گرم و شب های آن خنک است. ناحیه اورامانات که آب و هوای آن مرطوب و معتدل است.

از آنجا که تنوع اقلیمی همراه با سایر شرایط مناسب، از جاذبه های مهم در صنعت جهانگردی به شمار می رود و جهانگردان خواهان دمای مطلوب و مطبوعی ( 25 _ 22 درجه سانتیگراد) هستند، استان کردستان به ویژه در فصول بهار و تابستان از این نظر بسیار مناسب و دارای توانایی های جهانگردی قابل توجهی است.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.