کلیه بند یا پهلوبند طبی چیست؟

کلیه بند طبی وظیفه محافظت نسبی از پلوها را بر عهده دارد. همانطور که می دانید کلیه ها اندام های بسیار حساسی در بدن هستند. اگر نگاهی به آناتومی بدن و محل قرارگیری کلیه ها بیندازیم متوجه می شویم کلیه ها در پشت بدن و بالای کمر یعنی دقیقا پایین دنده ها قرار گرفته اند پس از حفاظت ناشی از دنده ها برخوردار نیستند و در برابر ضربه و همچنین سرما آسیب پذیر هستند. استفاده از کلیه بندهای طبی به خصوص در فصول سرد سال می تواند از آسیب به کلیه ها پیشگیری کند.

کلیه بند طبی چیست؟

می توان گفت کلیه بند طبی نام سنتی پهلوبندها و شکم بندهای طبی امروزی است. این پوشش درواقع کمربندی پهن است که می تواند از ناحیه زیر سینه ها تا نزدیک روی باسن را دربربگیرد. کلیه بند طبی ناحیه قرارگیری کلیه ها و به طبع شکم را گرم نگه می دارد و کلیه ها را از قرارگیری در معرض سرما حفاظت می کند. همچنین اگر کلیه ها دچار اصطلاحا قولنج یا سرماخوردگی شده باشند یا بر اثر اصابت ضربه آسیب دیده باشند،کلیه بند طبی با گرم نگه داشتن آن ها بهبود را سرعت می بخشد.

چرا از کلیه بند طبی استفاده کنیم؟ 

چرایی استفاده از کلیه بند طبی با دانستن شرایط قرارگیری کلیه ها و حساسیت های فیزیولوژیک آن ها قابل درک می گردد. کلیه ها اندام های پرکار، ظریف و کوچکی هستند که در پایین دنده ها مستقر شده اند و تنها با توده های چربی اطرافشان حفاظت می شوند پس در برابر ضربه خوردن یا قرارگیری در معرض سوز و سرمای شدید یا ناگهانی بسیار آسیب پذیر اند. البته ممکن است بسته به مقاومت بدن افراد و تراکم چربی زیرپوستی بدن هر کسی این آسیب پذیری کم تر یا بیشتر باشد ولی به طور کل باید کلیه ها را از سرما و ضربه حفظ کرد.

  • کلیه بند طبی، کلیه ها را گرم نگه می دارد و از نفوظ سرما به آن ها جلوگیری می کند.
  • کلیه بند طبی، روند بهبود کلیه های آسیب دیده را سرعت می بخشد.
  • کلیه بند طبی، ارزان است و استفاده از کلیه بند طبی یکی از بهترین و به صرفه ترین روش های پیشگیری از قولنج کلیه ها و اندام های این ناحیه از شکم و کمر است.
  • کلیه بند طبی برای بهبود و تسکین دردهای شکمی، کمر و ستون مهره ها نیز بسیار موثر است.
  • کلیه بند طبی برای تسکین دردهای کمر و شکم، بعد از زایمان کمک کننده است.
  • کلیه بند طبی یکی از مناسب ترین پوشش ها برای حفاظت از کلیه ها خصوصا در فصول سرد سال است.

انواع کلیه بند 

  1. کلیه بند پشم شتر 

کلیه بند طبی پشم شتر همانطور که از نامش مشخص است  از الیاف تهیه شده از  پشم بهداشتی شتر  و به زنگ قهوه ای تهیه شده است. کلیه بند طبی پشم شتر، به راحتی پوشیده می شود و دو لبه  آن با یک چسب پهن خیلی آسان به هم متصل و محکم می شود. کلیه بند طبی پشم شتر، به دلیل ضد تعریق و ضدحساسیت بودن در عین داشتن قیمت مناسب و دسترسی راحت ، از سایر انواع کلیه بند طبی مورد استقبال افراد قرار گرفته است.

بد نیست بدانیم از قدیم تا کنون استفاده مداوم  از پوشش های بافته شده از پشم شتر باعث گرم ماندن عضلات بدن (در ناحیه تحت پوشش) گردیده و گردش خون را در اندام ها و ماهیچه ها افزایش می دهد همین امر باعث تسکین دردهای موضعی خواهد شد.

2. کلیه بند طبی مدرن یا پهلوبند طبی جدید

کلیه بند های طبی مدرن بیشتر تحت عنوان کمربند های طبی نیز شناخته می شوند . البته کمربندهایی که ناحیه زیر سینه ها تا روی باسن را پوشش می دهند. کلیه بند های طبی مدرن با برندهای گوناگون و در رنگ های سفید، خاکستری و کرم تولید می شوند. الیاف سازنده کلیه بند طبی مدرن کشسان بوده و ضدحساسیت است و به واسطه کش های قوی و پهن دو لبه کلیه بند را بسته به آناتومی فرد استفاده کننده تنظیم و با هم متصل می کند. تنوع کلیه بند های طبی مدرن بسیار بیشتر از کلیه بند طبی پشم شتر است و در بازار تجهیزات پزشکی بخش ارتوپدی و توانبخشی گزینه های انتخاب وسیع تری با قیمت های بالاتر وجود دارد.

کلیه بند های طبی جدید از الیاف گوناگون سازگار با پوست بدن ساخته می شوند، پهلوبندهای طبی و شکم بند های طبی تهیه شده از پنبه، سیلیکون و یا تمام کش  از جمله  این موارد هستند.

هنگام خرید هر نوع و برند خاص از کلیه بند طبی مدرن یا پهلوبند طبی باید با توجه به ساختمان بدنی خود و سایزبندی آن اقدام به انتخاب نمود.

موارد منع استفاده از کلیه بند طبی

باید توجه داشت که:

  • استفاده از هرگونه شکم بند طبی معمولی برای بانوان باردار ممنون است چراکه به شکمشان فشار وارد می آورد و باید از شکم بند طبی مخصوص بارداری استفاده نمایند.
  • با توجه به آناتومی بدن فرد استفاده کننده باید کلیه بند طبی را انتخاب کرد.
  • بهتر است برای خرید کلیه بند طبی مدرن به ویژه برای دردهای مهره کمر با پزشک متخصص مشورت نمود.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.