جاذبه های گردشگری اصفهان

اصفهان را باید دید. جغرافیای اصفهان و تاریخ پرشور آن، این شهر را منطقه ای زیبا تبدیل کرده که مملو از اماکن گردشگری است که بازدید از هر یک می تواند ساعت ها طول بکشد. شهر اصفهان برای گردش گران خارجی و ایرانی می تواند تجربه ای بسیار مهیج باشد. هر فردی با هر علاقه و طرز فکر، مجذوب زیبایی اصفهان می شود و سفر در این شهر به یکی از خاطرات به یادماندنی وی تبدیل می شود.

اصفهان جاذبه های گردشگری بسیاری دارد؟

می توان ساعت ها در کنار سی و سه پل و بر روی رودخانه زیبا زاینده رود نشست و از زنده بودن شهر لذت برد و یا به میدان نقش جهان رفت و پس از خریدی کوتاه و گردش در آن میدان زیبا به گوشه از آن رفته و از مزه غذا های منحصر به فرد اصفهان لذت برد .

تعداد اماکن گردشگری شهر اصفهان آنقدر بسیار است که برای آنکه به دیدن تمامی آن رسید ، نیاز به لیستی بلند و بالا است . اصفهان را باید با حوصله و علاقه گشت تا تمامی هنر و ظرافت گنجانده در گوشه گوشه آن را به خوبی درک کرد . برای گردش در اصفهان سفری کوتاه پیشنهاد نمی شود ، بهتر است سفری چندین روزه را به آن اختصاص داد تا بعد از اتمام سفر حسرت ندیدن بخش های زیادی از شهر بر دل نماند .

برای گشت و گذار در اصفهان از کجا شروع کنیم ؟

اصفهان بر خلاف تاریخ بزرگی که دارد، شهری با وسعت بسیار نیست. اصفهان در مقایسه با دیگر کلان شهرهای ایران کوچکتر است، اما درون خود پیچیدگی ای دارد که برای دیدن آن وقت بسیاری صرف می شود.

گشت و گذار در اصفهان و دیدن بناهای دیدنی آن کاری بسیار آسان است. برای دیدن این شهر لازم نیست به فکر تهیه وسیله نقلیه باشید، زیرا تمامی بناها و دیدنی های این شهر آنقدر به هم نزدیک و در هم پیوسته است که مجال آن را نمی دهد تا از وسیله نقلیه ای استفاده کنید. برای جا به جایی های دورتر در شهر نیز استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پیشنهاد می شود. اصفهان شهری آرام و کم ترافیک است که این موضوع به سبب فرهنگ دوچرخه سواری مردم در آن شکل گرفته است.

مسافران و گردشگران نیز می توانند با استفاده از دوچرخه هم از حال و هوای شهر بیشتر لذت ببرند و هم به تمیزی و زیبایی شهر بیشتر کمک کنند. مترو و اتوبوس نیز راهنمای خوبی برای رسیدن به مقصد های دورتر در شهر اصفهان است. در سال های اخیر مترو اصفهان گسترش بیشتری داشته و در کنار بسیاری از اماکن گردشگری شهر اصفهان ایستگاه متروی تعبیه شده است.

برای دیدن اصفهان برنامه خاصی نیاز نیست، همین که قدم به شهر گذاشت و از خیابان های آن عبور کرد بسیاری از زیبایی های شهر را می توان دید.

اصفهان شهر زیبایی ها است. اماکن گردشگری شهر اصفهان آنقدر بسیار است که برای معرفی هر یک زمان زیادی صرف می شود. در این مطلب سعی شده تعدادی از معروف ترین و زیبا ترین آثار تاریخی و اماکن گردشگری شهر اصفهان را به شما معرفی کنیم.

سی و سه پل

سی و سه پل و یا پل الله وردی خان از سازه های مربوط به عصر صفوی است. این پل وسیع را الله وردی خان از تاجران دوره صفوی برای رضایت شاه عباس بنا کرد. پل در زمان گذشته محل عبور و مرور تاجران و مکان اخذ عوارضی ورود به شهر داشته و در مواردی به عنوان گمرک شهر اصفهان نیز کاربری داشته است. پل از لحاظ معماری با بدنه ای آجری و پایه هایی سنگی ساخته شده است، پل سی و سه پل، سی و سه دهانه داشته و از هر طرف پل منظری زیبا به روی زاینده رود دارد. زیبا سه و سه پل در روز به رفت آمد مردم و گذار از روی زاینده رود است و در شب انعکاس زیبای پل بر روی رودخانه تصویری منحصر به فرد را خلق می کند.

سی و سه پل گردشگری اصفهان

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان از خاص ترین بناهای تاریخی در کل ایران است. این مسجد سیر شکل گیری طولانی ای دارد. از دوران پس از حمله اعراب ساخت این مسجد شروع شد و تا دوره قاجار ادامه داشت. مسجد به عنوان موزه معماری تاریخ ایران شناخته می شود. زیبایی این مسجد با کاربرد آن در شهر گره خورده و آن را تبدیل به یک بنای دیدنی صرف نکرده است. مسجد جامع به بازار متصل است، در آن مراسم آیینی برگزار می شود، در آن همه روزه نماز جماعت خوانده می شود و این مسجد هنوز برای مردم اصفهان زنده است.

بناهای تاریخی اصفهان

در مسجد جامع اصفهان تمامی هنر های ایرانی به نمایش داده شده است. از کتیبه های خطاطی شده رضا عباسی گرفته تا مقرنس های رنگی و کاشی های هفت رنگ صفوی، این مسجد را به مکانی شگفت انگیز تبدیل کرده است. شگفتی مسجد جامع به تزیینات آن ختم نمی شود، اگر در زیر هر یک از ایوان های مسجد قرار بگیرید، زیبایی های متفاوتی خواهید دید. ایوان درویش با طاق بلند خود صدا را با انعکاسی اعجاب انگیز در فضای خود پخش می کند و ایوان صاحب با مناره های بلند خود قبله را برای نمازگزار مشخص می کند.  از زیبایی های مسجد جامع اصفهان بسیار می توان گفت اما تا زمانی که آن را از نزدیک ندیدید و در صحن آن قرار نگرفتید، آن زیبایی را نمی توانید درک کنید.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان از مهم ترین عنصر شهری اصفهان است. تمامی گردشگران خارجی اصفهان را با این میدان می شناسند و با کارت پستال ها و عکس های این میدان به زیبایی اصفهان پی برده اند. میدان نقش جهان نیز مانند مسجد جامع تاریخی بلند دارد. میدان را سلجوقیان ساختند و به بازار قیصریه متصل کردند تا کاربری تجاری داشته باشد، بر گرد آن دکان هایی ساختند و ساختمان عالی قاپو را تا طبقه اول آن به منظور مکانی برای مدیریت آن بنا کردند. میدان در دوره صفویان رنگی دیگر پیدا کرد و اهمیت آن نیز بالاتر رفت. شاه عباس به دنبال دیگر توسعه های شهر اصفهان نقش جهان را نیز گسترش داد؛ دور میدان را حصار بندی کرد و آن را به چهار باغ متصل کرد، ساختمان عالی قاپو را تا طبقه ششم ساخت و دکان های آن را به صورت دو طبقه در اورد.

میدان نقش جهان گردشگری اصفهان

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله و مسجد شاه را به منظور عبادت مردم بنا کرد و میدانی را برای کارکرد های مردمی و تشریفاتی پدید آورد. از گذشته در این میدان مراسمات تشریفاتی پادشاهان و حتی بازی های چوگان، مراسم عید نوروز و ماه محرم انجام می شده است و در زمان حال نیز تا حدودی این مراسم در میدان نقش جهان برگزار می شود. برای آنکه بتوان زمان مفرحی را در اصفهان سپری کرد میدان نقش جهان بهترین مکان است. می توان هم به گشت و گذار پرداخت، از بازار خرید کرد، به رستوران های اطراف میدان رفت و در هنگام اذان در مسجدی کهن نماز را اقامه کرد.

عمارت چهل ستون

عمارت چهل ستون از کاخ های سلطنتی مربوط به دوره صفوی است. عمارت را با ستون های مرتفع در ورودی آن می شناسند. ساختمان ورودی دارد با ایوانی که مستقر بر روی ستون آوندهایی شانزده تایی می باشد. عمارت به چهل ستون معروف است اما در اصل شانزده ستون دارد و با ستون های سنگی میانی قبل از ورودی جمعا بیست ستون می شود. دلیل اصلی نام چهلستون در مورد این بنا باز تصویر نمای بنا در آب استخر رو به روی عمارت است. دیگر زیبایی این بنا مرموز به آینه کاری های تالار آینه می باشد. این تالار از شاهکار های دوره قاجار است و اولین کاربرد های هنر آیینه کاری در این بنا به نمایش درآمده است.

چهل ستون گردشگری اصفهان

منار جنبان

منار جنبان از دیگر بناهای تاریخی شهر اصفهان است. این بنا به ایوان و منار های بلند خود معروف است. این بنا در اصل آرامگاه شخصی است و منحصر به فرد بودن آن به علت حرکت منار های مرتفع آن است. بنا مرموز به دوره ایلخانی است و در آن زمان ساخت بنا های مرتفع جزو اصول ساخت بوده است. پیچیدگی این بنا به جنبان بودن هر مناره می باشد که در اثر تکان خوردن یک منار، منار دیگر نیز تکان می خورد.

عمارت هشت بهشت

این بنا در میانه باغی بزرگ قرار گرفته است و مکانی منحصر برای گشت گذار افراد خانواده می باشد. کاخ از چهار طرف منظری منحصر به فرد رو به باغ اطراف خود دارد. ساختمان به صورت یک بنای هشت ضلعی است که در دو طبقه ساخته شده است. نکته زیبای این عمارت حوض مروارید است که در مرکز آن واقع شده است.

کاخ هشت بهشت، گردشگری اصفهان

چهار باغ عباسی

یکی از مشهورترین خیابان های تاریخی شهر اصفهان چهار باغ عباسی است. این خیابان یادگار دوران سلطنت شاه عباس اول است و در آن زمان طراحی و ساخته شده و بین سی و سه پل و دروازه دولت قرار دارد. چهارباغ یا همان چار باغ خیابان دلبازی است که می توان ساعت ها در آن پیاده روی کرد و از زیر سایه های درختان نارون و چنارش گذر کرد. چهار باغ خیابان بلندی است که شامل سه قسمت چهار باغ بالا، چهار باغ عباسی و چهار باغ پایین می باشد.

چهار باغ بالا و چهار باغ عباسی زمانی که اصفهان به عنوان پایتخت انتخاب شد به دستور شاه عباس اول ساخته شد و چهار باغ پایین به دستور رضاه شاه و با همان طرح چهار باغ صفوی ساخته شد. چهار باغ بالا از نزدیک کوه صفه و دروازه شیراز شروع می شود و به سی و سه پل می رسد. چهار باغ عباسی از سی و سه پل شروع و به دروازه دولت می رسد. درواقع سی و سه پل مابین این دو قرار دارد چهار باغ عباسی و چهار باغ بالا را به هم وصل می کند. چهار باغ پایین نیز از دروازه دولت تا میدان شهدا می باشد.

با گذر از این خیابان می توان انواع بناهای تاریخی چون خانه تاریخی اخوان حقیقی، بازار قدیمی رنگرزان، مسجد چهار ایوانی حکیم، کاخ و باغ هشت بهشت، مدرسه چهارباغ و عمارت دیدنی چهلستون را مشاهده نمود. امروزه با تصمیم شهرداری اصفهان این خیابان سنگ‌فرش شد و دیگر محل عبور خودرو ها نمی باشد و به پیاده راهی زیبا و دل‌انگیز تبدیل شده است.

بازار قیصریه

یکی دیگر از ﺁثار تاریخی و دیدنی شهر پر قدمت اصفهان بازار قیصریه است که یکی از زیباترین بازارهای قدیمی جهان محسوب می شود. بازار قیصریه که به بازار شاهی نیز معروف می باشد یکی از معروف ترین و مشهورترین بازارهای تاریخی ایران است که دارای بخش های مختلفی است. محل قرارگیری این بازر از سر در قیصریه شروع می شود و در ادامه به بازار چیت ‌ساز‌ها و از آنجا به بـازار دارالشفا منتهى می‌شود. از سوغاتی های شهر اصفهان صنایع دستی اصفهان است که هر گردشگری را به خود جذب می کند. بازار قیصریه یکی از مشهورترین مراکز صنایع دستی اصفهان و ایران بشمار می رود. از ﺁنجایی که اکثر بناهای تاریخی اصفهان مربوط به دوران صوفیه می باشد این بنا نیز در این دوره ساخته شده است.

این بنا در دوران صوفیه از مجلل ترین مراکز خرید بشمار می رفت که امروزه نیز کم و بیش، آن رونق را دارد. این بازار سرپوشیده می باشد و چندین کیلومتر طول دارد و هر بخشی از این بازار مختص فروش کالایی می باشد. سر در بازار قیصریه قوسی شکل با کاشی‌کارى مجلل و باشکوه است که یکی از نفیس ترین نقاشی های دوران صفویه را دارد البته امروزه دیگر آن رنگ و لعاب و شکوه گذشته را ندارد.

این بازار در ضلع شمالی میدان نقش جهان واقع شده است. در غرب این بازار کاروانسراى با شکوه شاهى و در شرق آن ضرابخانه که اکنون تجارتخانه شده قرار دارد. در این بازار می توان انواع سوغاتی های شهر اصفهان و قلمکاری های شهر اصفهان را خریداری نمود.

بازار قیصریه، گردشگری اصفهان

پل خواجو

یکی دیگر از اماکن گردشگری شهر اصفهان است. در قسمت شرقی سی و سه پل و بر روی رودخانه زاینده رود اثر جاودان دیگری از دوران شاه عباس دوم به چشم می خورد که نام این اثر ماندگار پل خاجو می باشد. این پل نیز مانند سی و سه پل دو طبقه دارد و در وسط پل خواجو بنایی مخصوص به استراحت و اقامت موقت شاه صفوی و خانواده او بنا شده است که این بنا معروف به بیگربیکی می باشد. در سفر به شهر اصفهان حتما از این پل نیز دیدار کنید و شنیدن آوازهای روی پل خواجو را از دست ندهید.

چرا که همیشه روی این پل اصفهانی های باصفایی هستند که با زیر آواز زدن و یا با خواندن اشعار فارسی حال و هوای دیگری به این فضا می بخشند. این اثر تاریخی اصفهان نیز مانند سایر ﺁثار تاریخی شهر اصفهان از معماری و کاشی کاری ها تحسین برانگیز و منحصر به فرد برخوردار می باشد.

کلیسا وانک

یکی دیگر از بناهای تاریخی اصفهان می باشد. کلیسای وانک که نام دیگر آن کلیسای آمنا پرکیچ در زمان حکومت شاه عباس دوم و در مرکز منطقه جلفا که منطقه ارامنه نشین شهر اصفهان است ساخته شد. وانک در زبان ارمنی به معنی صومعه می باشد. این کلیسا علاوه بر اینکه مکان نیایش ارامنه اصفهان می باشد محلی است که در آن آثار ارزشمند تاریخی و نسخه‌های خطی قدیمی نگه داری می شود.

روی دیوارهای این کلیسا، داخل گنبد، طوق گنبد و طاق نماها نقاش هایی با رنگ روغن ترسیم شده که این نقاشی ها روایت کننده داستان های انجیل می باشند و بسیار تحسین برانگیز اند و همچنین طلاکاری‌ها و تذهیبی که در تزئین این کلیسا به کار رفته باعث شده که این کلیسا در میان دیگر کلیساهای ارامنه خاص و منحصر به فرد باشد. گردشگرانی که به این کلیسا مراجعه می کنند شاید نمای بیرونی این کلیسا آن چنان نظرشان را جلب نکند ولی برعکس نمای بیرونی داخل آن بسیار خیره کننده، شگفت انگیز و متفاوت است.

کلیسای وانک، گردشگری اصفهان

باغ پرندگان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی شهر اصفهان باغ پرندگان است. این پارک در غرب شهر اصفهان واقع شده است. این باغ در بین سایر باغ پرندگان کشور منحصر به فرد است. در این باغ بیش از 130 گونه پرنده در آن وجود دارد. این باغ در مجموعه گردشگری ناژوان قرار دارد و از دیدنی ها و امکانات دیگر این مجموعه می توان به ﺁکواریوم اصفهان، مسیر دوچرخه سواری، تله سیژ و باغ خزندگان نیز اشاره کرد. در این باغ صخره هایی ایجاد شده که میزبان پرندگان کوهستانی و بیابانی است. از ویژگی های این باغ این است که برخی از پرندگان ﺁزادانه در فضای سرسبز باغ زندگی می کنند.

آکواریوم اصفهان

از جاذبه های گردشگری شهر اصفهان می توان به ﺁکواریوم اصفهان اشاره کرد. این آکواریوم در پارک ناژوان قرار دارد و دنیای متفاوت و شگفت انگیز برای گردشگران و بازدید کننده ها به وجود ﺁورده است. این اکواریوم تونلی است که در عمق 7 متری زمین واقع شده است و متشکل از 33 آکواریوم است. این آکواریوم اولین تونل آکواریوم ایران است که بیش از 300 گونه ماهی از پنج قاره جهان در آن وجود دارد.

از عجیب ترین و نادرترین تا خطرناک ترین گونه های ﺁبزی در این آکواریوم مشاهده می شود. وجود 6 نوع کوسه در داخل این تونل فضای منحصر به فردی ایجاد کرده است. مجاورت این آکواریوم در کنار باغ پرندگان باعث می شود که گردشگران بتوانند در یک روز دو منطقه گردشگری این شهر را بازدید کنند.

آکواریوم، گردشگری اصفهان

پارک ناژوان

این پارک قطب گردشگری طبیعی اصفهان محسوب می شود که با وسعت 1200 هکتاری در غرب این شهر واقع شده است. این پارک در خود بسیاری از باغ های قدیمی شهر اصفهان را در بر گرفته است. اسم ناژوان برگرفته از نام گیاهی از خانواده صنوبر است.

با گذشت زمان با همت شهرداری اصفهان مکان های تفریحی دیگری نیز به این پارک اضافه شد که می توان به پارک پرندگان، پارک خزندگان، آکواریوم و دلفیناریوم، باغ موزه پروانه ها، تله سیژ، پل‌های پیاده‌روی متعدد، موزه صدف ها، مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و قایقرانی اشاره نمود. از این رو این منطقه به یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری اصفهان تبدیل شده است.

محله جلفا

جلفا یک مقصد و مکان خاص و استثنایی و یکی از محله های اصفهان است که یادگاری از دوران کهن در دنیای نو می باشد. این محله زیبا در کنار رودخانه‌ زاینده رود و در سمت میدان نقش جهان قرار دارد. محله جلفا ارمنی نشین است و تحت نظارت شاه عباس ساخته شده است.

این محله جاذبه های گردشگری زیادی دارد که از انواع این جاذبه ها می توان به کلیساها، خانه های قدیمی و کافه ها اشاره کرد که چشم هر گردشگری را به خود خیره می کند. جلفا پر از گنجینه های تاریخی است که برخی از ﺁن ها شهرت جهانی دارند. از جاذبه های این محله می توان به کلیسای مریم، کلیسای وانک، مدرسه کاتارینیان، مراکز خرید جلفا، موزه کلیسای وانک، کلیسای بیت لحم و کلیسای گئورگ مقدس اشاره نمود.

محله جلفا، گردشگری اصفهان

آتشگاه

از دیگر جاذبه های گردشگری شهر اصفهان که از ﺁثار تاریخی این شهر نیز محسوب می شود آتشگاه یا همان کوه آتشگاه اصفهان است که یادگاری از ایران باستان است. در واقع نام اصلی این مکان مهربین یا دژ مهربین است ولی به دلیل اینکه در خیابان آتشگاه قرار دارد به این نام معروف می باشد. این بنا در غرب اصفهان روی کوهی در نزدیکی زاینده رود قرار دارد.

این اثر متعلق به زرتشتیان اصفهان است که هنوز هم ساختار دایره ای خود را حفظ کرده است. جنس تپه های این مکان سنگ های رسوبی و بافت بنا خشتی است. می توان به دیوارهای خشتی این بنا تکیه داد و از تماشای غروب زیبای ﺁفتاب لذت برد. این بنا یکی از ۳ اثر به جای مانده و قدیمی در استان اصفهان است. قدمت این بنا به دوران ساسانیان بر می گردد. این بنا هم از نظر معماری و تاریخ بنایی مهم است و هم مکانی بسیار زیبا برای تماشای خورشید است.

قلعه سارویه

این قلعه که بیشتر به نام های تپه اشرف و دژ کهن معروف است قدمتی 7 هزار ساله دارد و در ضلع شمالی زاینده رود واقع شده است. در 1400 سال پیش این دژ دارای کتاخانه ای بزرگ بود که انواع کتاب های علمی در ﺁن نگه داری میشد که در حمله اعراب به ایران ویران شد. به همین علت امروزه از ان بنا فقط تپه هایی باقی ماند که امروزه مردم ان را به تپه اشرف می شناسند.

سارویه، گردشگری اصفهان

باغ گل ها

از دیگر اماکن گردشگری شهر اصفهان است که این باغ مجموعه ای از مکان های تفریحی، آموزشی، فرهنگی و تحقیقاتی و شامل برکه، باغ رز، باغ ایرانی، باغ صخره ای، آمفی تئاتر در فضای باز، باغ گیاهان دارویی، مجموعه پرچین و … می باشد. این مکان در نزدیکی رودخانه زاینده رود تاسیس شده است.

گردشگران با حضور در این باغ می توانند شاهکاری از معماری اصیل ایرانی را مشاهده نمایند. چرا که در ساخت این باغ از سبک باغ‌ های ایرانی قدیمی استفاده شده است. از این رو این باغ یکی از مکان هایی است که به همه گردشگران توصیه می شود در زمان سفر به اصفهان حتما از این باغ دیدن نمایند و از زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرید.

کویر ورزنه اصفهان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و دیدنی اصفهان، کویر است. شهر اصفهان علاوه بر انواع بناها و ﺁثار تاریخی معروف از مکان های طبیعی زیادی نیز بهره مند می باشد. گردشگران پس از رسیدن به اصفهان بعد از 2 ساعت رانندگی از مرکز شهر به کویر ورزنه می رسند. در این کویر امکانات رفاهی زیادی برای گردشگران مهیا کرده است. یکی از این امکانات پارکینگی است که امکان چادر زدن برای گردشگران را هم فراهم کرده است. با رفتن به کویر ورزنه می توانید از دیدنی‌های تاریخی و دریاچه‌ی نمک نیز دیدن نمایید.

کویر ورزنه، گردشگری اصفهان

اصفهان شهر تاریخی و زیبا ایران، علاوه بر جاهای دیدنی جذاب و خاص هتل های خوبی هم دارد. اگر در اصفهان به دنبال رزرو هتل بودید، هتل عباسی اصفهان پیشنهادی بی نظیر و مناسب برای شماست. این هتل علاوه بر اتاق های مناسب دارای امکانات جانبی بسیار خوبی است.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.