سوغاتی های کردستان

کردستان یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین استان های غربی ایران است. این استان هم همچون سایر استان های کشورمان، سوغاتی های معروف و هیجان انگیز خاص خودش را دارد. سوغات کردستان که برخی بسیار خوشمزه اند و برخی دیگر جزء آثار هنری و صنایع دستی محسوب می شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با معروف ترین سوغات کردستان آشنا کنیم، با چندوچون همراه باشید.

خوراکی های کردستان

شلکینه

شلکینه یک نوع نان محلی ویژه کردستان است که طعم مطبوعی دارد و معمولاً روی ساج پخته می شود. مواد تشکیل دهنده آن شامل آرد سفید گندم، شکر، شیر، نمک، زرده تخم مرغ، زعفران دم کرده، روغن محلی یا کره و شیره خرما یا انگور است.

شلکینه یکی دیگر از سوغات کردستان است.

سقز

سقز صمغ درخت بنه است که معمولا در فصل پاییز از این درخت خارج می‌شود. مردم کردستان به خوبی با خواص این صمغ آشنایی دارند و از آن به عنوان آدامس استفاده می‌کنند.

بادام سوخته

یکی دیگر از سوغات کردستان بادام سوخته است. بادام سوخته مخلوطی از بادام و شکر یا عسل است.

بادام سوخته از دیگر سوغات کردستان است.

برساق

نان برساق را از ترکیب آرد، شکر، شیر، تخم مرغ و طعم دهنده‌های مختلف تهیه می‌کنند.

شیرینی کنجدی

شیرینی کنجدی کردستان دارای دو نوع شکری و گزانگبین است. برای تهیه نوع گزانگبین، کنجد را بو می‌دهند و بر روی آن شهد انگبین اضافه می‌کنند ولی در نوع شکری به جای شهد انگبین، از شهد شکر استفاده می‌شود.

شیرینی کنجدی سوغات کردستان

صنایع دستی کردستان از سوغاتی های کردها

گلیم بافی

در استان کردستان نوعی گلیم معروف به نام گلیم سنه بافته می‌شود. برای بافت گلیم سنه از روشی با عنوان روش بافت چاک دار استفاده می‌کنند و در آن دو روی گلیم دارای طرح و نقشی واضح است.

قالی دستباف

در استان کردستان قالیبافی از گذشته رواج دارد. در بافت این قالی‌ها از طرح‌های مختلفی استفاده می‌شود که می‌توان به طرح هراتی، گل وکیل، شاخ گوزن، میرزا علی، میناخانی و گل مینا اشاره کرد.

قالی دستباف سوغات کردستان

لباس محلی کرد

لباس های کردی رنگارنگ بوده و یکی از این لباس‌های محلی چوخه نام دارد که در واقع در سنندج آن را با این نام می‌شناسند ولی در مریوان و بانه به آن کوا گفته می‌شود.

نازک کاری بر روی چوب

از دیگر صنایع معروف کردستان می‌توان به نازک کاری اشاره کرد که در آن قطعات کوچک چوب را در کنار هم قرار می‌دهند و با ظرافتی خاص و دقتی بالا، انواع وسایل چوبی مانند قلمدان، جعبه جواهرات، تخته نرد، تخته شطرنج را می‌سازند.

گیوه

یکی دیگر از سوغات کردستان و از نوع صنایع دستی، گیوه است. گیوه، پاپوش محلی و سنتی مردمان منطقه زاگرس است و قدمتش به هزاران سال قبل باز می‌گردد.

سفالگری و سرامیک سازی

در دوره ساسانیان جنس لعاب تکامل یافت و ظروف لعابدار بسیار زیبایی می ساختند و تعدادی از این ظروف از زیر خاک بیرون آمده و هنر سفال سازی از آن تاریخ به بعد در ایران رونق پیدا کرد.

سفالگری و سرامیک از سوغات کردستان است.

کاشی کاری

صنعت کاشی کاری نیز در کردستان رونق بسیاری دارد و این صنعت از قرن سیزدهم ه.ق به بعد رو به پیشرفت گذاشت.

منبت کاری

منبت کاری چوب در کردستان از قدیم رواج داشته و درهای چوبی در کردستان و برخی از روستاهای آن که به جای مانده متعلق به دوران صفوی بوده که دارای کنده کاریهای دقیق و به صورت گل و کتیبه های گوناگون است.

شالیبافی

شال یک نوع پارچه است که برای تهیه لباس کردی مورد استفاده واقع می شود. دستبافان شال این مناطق با استفاده از پشم بز که در اصطلاح محلی به آن مرز گویند شال را تولید می کنند.

سایر صنایع دستی رایج در استان کردستان را نمدمالی, پولک دوزی و حصیربافی تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید:

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.